(Jag formulerade ett ganska långt inlägg som svar på detta, men det försvann då min webbläsare fastnade i något, okänt vad. Så nu är kanske denna fråga överspelad) Men jag förstår verkligen inte hur du sluter dig till att effekten blir att "kulturen egentligen inte finns". Menar du att kultur i så fall inte finns i betydelsen att kultur är något objektivt och befintligt, som är oberoende av betraktaren?LasseMaja skrev:Om man köper att kultur är "produktion av betydelse och mening", så blir ju effekten av ställningstagandet att kulturen egentligen inte finns.
I dagarna läste jag Terry Pratchetts bok "Hogfather" (ja, jag vet att jag är efter). I den krävs av jultomten räddas, annars kommer inte solen gå upp igen. När jultomten till sist har räddats kommer meningsutbytet:
Människorna betraktar en flammande gasboll som belyser världen, och producerar betydelsen "sol". På samma sätt som vi betraktar en ansamling färgpigment på en duk och producerar betydelsen konst.“WHAT WOULD HAVE HAPPENED IF YOU HADN'T SAVED HIM?
"Yes! The sun would have risen just the same, yes?"
NO
"Oh, come on. You can't expect me to believe that. It's an astronomical fact."
THE SUN WOULD NOT HAVE RISEN.
...
"Really? Then what would have happened, pray?"
A MERE BALL OF FLAMING GAS WOULD HAVE ILLUMINATED THE WORLD.”
/Håkan