Israel och Palestina konflikten...

Skriv svar
LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 1 maj 2003, 20:22

Preventivt anfall.

Vi hade för ett tag sedan grannar som alla antog var kriminella. Många här ville få bort dem för man trodde att det skulle "ta hus i helvete".

I detta läget hade vi kunnat genomföra en "preventiv attack" mot dessa grannar eftersom "vi visste" att de skulle bete sig illa.

Sådant är givetvis inte tillåtet av lagen.

I ett internationellt perspektiv så är de heller inte tillåtna. "Preventiva attacker" är inget annat än en aggression med ursäkt och bör betecknas som krigsförbrytelser precis som "preventiva attacker" privat är brott.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 20:28

Wrezig> Jag vet hur Israeliska armén grundades. Det är Hagana som utgjort basen för Israel Defence Force och de har ingen status som terrorgrupp. Lohamei Herut (Lehi) är Sternligan och utgör inte grunden för IDF. Hagana bekämpade Irgun och Sternligan.

Jag accepterade Arafat den dag han skakade hand med Yitshak Rabin.
Även Rabin hade en rykte om sig som en hård general. Men det var inte bara Netanyahu som avvek från Osloavtalet utan även Arafat och jag ser inte honom som lämpad att förhandla om fred med. Detsamma gäller israeliska ledare som bara är lämpade för sin post om de för en seriös
dialog med palestinierna. Jag hoppas mycket på Abbas och förstår inte
varför ni försvarar Arafat. Jag tycker att det behövs friska vindar i det palestinska styret.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 20:35

Lasse Maja> Du och jag ska sluta disskutera det nu. I en del tycker vi olika och så enkelt är det.
Nåt som är tråkigt med att disskutera på internet är att man lätt missförstår eller övertolkar varann. Ditt exempel med kriminella grannar var ju lysande och bra att jämföra med krig. :P

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 1 maj 2003, 20:39

LasseMaja skrev:
Arafat är ingen
mysgubbe utan en grym despot.
Ariel Sharon har ett förflutet som terrorist. Ariel Sharon är åtminstone inblandad i massakrerna i Sabra och Shattila. Ariel Shraon för en politik som bland annat innebär att Israeliska dödspatruller mördar palestinier.
Det låter på dig som om han planerade massakern. Det är inte bevisat att han hade direkt ansvar.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 1 maj 2003, 20:43

LasseMaja skrev: Däremot anser jag det inte är korrekt att komma med påståenden att den palestinska sidan skulle vilja utrota judarna, sådana påståenden grundas oftast på rasism.
Rasism mot vem då? Är jag rasist? Detta påstående har sin grund i en intervju med Arafat. Jag läste den för 5 år sedan vid ett tillfälle. Jag har dock inte lyckats hitta den, förutom en hel del som refererar till den.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 20:43

Johan Elisson
Ditt exempel är ganska dåligt då det inte förekom några provokationer från Polens sida utan enbart var en tysk lögn för att ha en anledning till att starta krig.
Det var bara gränsprovokationen som var en lögn , att tyskar trakasserades i Polen stämde och Polens diktator försökte flera gånger att övertala Frankrike och England att anfalla Tyskland.
För övrigt grunades IDF inte ur LEHI/Stern Gang utan ur Haganah. LEHI- och Irgun-förband förbjöds då ingen militär organisation utom IDF blev tillåten.
Snarare bildades IDF av medlemmar ur alla judiska terroristorganisationer , dom var trots allt så sammankopplade och samarbetade ofta och medlemmar hoppade mellan dom vilket gjorde att gränsen mellan grupperna var ganska flytande.[/quote]

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 1 maj 2003, 20:46

Hade inte Polen just avyttrat sin diktator. De hade ngn sorts ganska hårdkokt typ under 20-talet men Polen 1939 har jag bestämt för mig var en tjänlig demiokrati?

Stan? Du är en kedjerökande skägg-polack, har du någon information? :)

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 20:51

Wrezig skrev>
Snarare bildades IDF av medlemmar ur alla judiska terroristorganisationer , dom var trots allt så sammankopplade och samarbetade ofta och medlemmar hoppade mellan dom vilket gjorde att gränsen mellan grupperna var ganska flytande.
Hagana samarbetade inte med terroristligor. De förbjöd bl a Irgun som organisation och slog ner dem med våld. Att spillror från Irgun och Stern
anslöt till IDF är säkert sant men ditt påstående om att IDF i praktiken är
Stern (Lehi) är ju helt horribelt. Förstod du överhuvudtaget varför jag inte
ser Arafat som en lämplig samarbetspartner?

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 20:52

Zion
Wrezig> Jag vet hur Israeliska armén grundades. Det är Hagana som utgjort basen för Israel Defence Force och de har ingen status som terrorgrupp. Lohamei Herut (Lehi) är Sternligan och utgör inte grunden för IDF. Hagana bekämpade Irgun och Sternligan.
Nej , Haganah och Irgun samarbetade tills IDF bildades , däremot slogs Haganah mot dom Irgun-grupperna som inte gick med i IDF.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 1 maj 2003, 20:56

När man disskuterar Israel/Palestina så är det inte alls på något sätt objektivt att påstå att palestinierna/araberna har till mål att utrota judarna.

Säger man så har man gjort en rejäl partsinlaga.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 1 maj 2003, 20:59

LasseMaja skrev:När man disskuterar Israel/Palestina så är det inte alls på något sätt objektivt att påstå att palestinierna/araberna har till mål att utrota judarna.

Säger man så har man gjort en rejäl partsinlaga.
Det har jag inte sagt heller, men Arafat har det.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 21:06

Zero
Hagana samarbetade inte med terroristligor. De förbjöd bl a Irgun som organisation och slog ner dem med våld.
Då undrar jag varför Yehuda Lapipot som var medlem i Irgun och var prämiärminister Menachem Begins rådgivare och nu är professor vid Jerusalems Universitet ljög när han skrev Irguns historia?
Är detta ren lögn menar du . :D
discussions initiated on collaboration between the Haganah, Irgun and Lehi. The negotiations were crowned with success, and at the end of October, 1945, an agreement was signed between the three organizations for the establishment of The United Resistance.
The Haganah command decided to carry out three operations against the British authorities. The first was a Palmach raid on the Bat Galim army camp, in order to requisition weapons (according to Haganah Intelligence Service information, the weapons confiscated at Yagur were being stored there). The second mission entrusted to the Irgun was the blowing up of the King David Hotel, where the offices of the Mandatory government and the British military command were located. The Lehi was allotted the task of blowing up the adjacent David Brothers building, which housed government offices.
Som sagt ett ganska nära samarbete... :D

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 21:19

Wrezig> Först påstår du att Lehi är IDF. Sen påstår du att att Israels reguljära styrkor slog ihop sig med olika terrororganisationer. Nu är det Irgun och Hagana som bildade IDF. Jag kan inte hitta bland mina källor att det gå till så. Hagana bad Irgun lägga ner sina vapnen. Ett fåtal gjorde det resten slogs ner. Irgun som uppgick till 6000 man (ganska stort) va
fortfarande mycket mycket mindre än Hagana. Låt gå att några få procent av IDF utgjordes av fd Irgun medlemmar. Hagana som var Israels reguljära styrkor utgjorde definitivt huvuddelen av IDF.

Lågt att du skrev Zion. Jag trodde respekt var något som var ett ledord
här inne.

Användarvisningsbild
Zero
Medlem

Inlägg av Zero » 1 maj 2003, 21:23

Wrezig> Irgun var i första hand inte en terroristgrupp utan slogs sida vid sida med Hagana och Irgun vann flera strategiska segrar så det är inte märkligt alls att de samarbetade ute på slagfältet.
Jag tycker fortfarande ditt påstående om att Lehi (och nu Irgun) utgör IDF
är en grov lögn. Dessutom avvek du från ditt första argument att jag inte accepterade Arafat pga bakgrunden. Lägger Irgun medlemmar ner vapnen och kan tillföra freden nånting är det grönt. Likaså med Arafat men så har inte skett och därför behövs han inte för fredsprocessen.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 1 maj 2003, 21:28

Zero
Wrezig> Först påstår du att Lehi är IDF. Sen påstår du att att Israels reguljära styrkor slog ihop sig med olika terrororganisationer. Nu är det Irgun och Hagana som bildade IDF.
Eftersom det är terroristorganisationer alla tre och i många fall delat medlemmar så drar jag dom över en kam.
Haganah beslutade dessutom om bombningen av Hotel Kung David fast den genomfördes av Irgun och den attacken har alltid kallats ett terrordåd.
Lågt att du skrev Zion. Jag trodde respekt var något som var ett ledord
här inne.
Ursäkta , det var faktiskt en miss , jag har debatterat Israel-Palestina frågan på ett annat forum med en judisk extremism som kallade sig Zion så jag skrev det av gammal vana...sorry...

Skriv svar