Quiz: Sjöfartshistoria
-
johanmmolin
- Medlem
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Hon "råkade" sjunka på perfekt djup i Vättern för dykentusiaster ...
När vi pratar om denna sorts transporter kommer jag att tänka på en begärlig produkt som transporterades med pråmsläp och med motorpråmar från Mem genom östgötadelen av Göta Kanal, dels till Jönköping, dels till Hjo för vidare befordran med smalspåriga Hjo-Stentorps Järnväg.
Vad kan detta ha varit för produkt, varifrån kom den och till vilka två slutdestinationer skulle den?
När vi pratar om denna sorts transporter kommer jag att tänka på en begärlig produkt som transporterades med pråmsläp och med motorpråmar från Mem genom östgötadelen av Göta Kanal, dels till Jönköping, dels till Hjo för vidare befordran med smalspåriga Hjo-Stentorps Järnväg.
Vad kan detta ha varit för produkt, varifrån kom den och till vilka två slutdestinationer skulle den?
Nja, 100 meters djup, där hon ska ligga, är väl för djupt för de flesta konventionella dykare?
Alltnog, en gemensam nämnare för Jönköping och HSJ var ju tändsticksfabrikerna i Jönköping respektive Tidaholm (som hade en sidobana till HSJ). Så jag gissar på något till tändsticksfabrikerna. Men vad finns det i tändstickor... svavel, kanske? Det mesta av svavlet på 1800-talet, typ 90% av världsproduktionen, kom från Sicilien så det får bli mitt svar.
Alltnog, en gemensam nämnare för Jönköping och HSJ var ju tändsticksfabrikerna i Jönköping respektive Tidaholm (som hade en sidobana till HSJ). Så jag gissar på något till tändsticksfabrikerna. Men vad finns det i tändstickor... svavel, kanske? Det mesta av svavlet på 1800-talet, typ 90% av världsproduktionen, kom från Sicilien så det får bli mitt svar.
Bara för att avvika - gissar jag asptimmer?Vad kan detta ha varit för produkt, varifrån kom den och till vilka två slutdestinationer skulle den?
Varjag
-
johanmmolin
- Medlem
Produkten som fraktades är rätt; den var således en råvara (aspvirke). Varjag har också antytt till vad den användes, men inte varifrån den kom, eller vilken slutdestinationerna var (den ena torde vara rätt självskriven). Så det finns lite mer att göra med frågan ...
Vet inte så - överlämnar gärna till bättre vetande kan ge korrekt svarjohanmmolin skrev:Produkten som fraktades är rätt; den var således en råvara (aspvirke). Varjag har också antytt till vad den användes, men inte varifrån den kom, eller vilken slutdestinationerna var (den ena torde vara rätt självskriven). Så det finns lite mer att göra med frågan ...
Varjag
Var mina förslag på destinationer fel?
-
johanmmolin
- Medlem
Oj, ursäkta, jag såg inte inlägget när jag tittade i morse! Givetvis var det Jönköping-Vulcans Tändsticksfabriks AB med sina fabriker i Jönköping respektive Tidaholm som var mottagare av dessa frakter.
29 april 1910 kunde man läsa följande:
Ny svensk ångbåtsförbindelse med Ryssland.
Det uppvaknande intresset för våra handelsförbindelser på Ryssland har under senaste tiden tagit sig många uttryck. Det senaste torde vara upprättandet af en ny ångbåtsförbindelse till Ryssland. Göteborg—Petersburg blir den nya routen, en linje som, förbindande det stora tsarrikets hufvudstad med vår största handelsstad, i framtiden kan bli af mycket stor betydelse.
Hvad som gifvit anledning till upprättande af den nya linjen är närmast en önskan hos det stora tändsticksaktiebolaget Jönköpings och Vulcans förenade fabriker att kunna taga sina behof af ryskt aspvirke öfver Göteborg. Hittills har detta virke tagits in i hamnar på Ostkusten, hufvudsakligen i Mem invid Söderköping, men också i Oskarshamn. Från Mem har aspen sedan med kanalbåtar förts genom Göta Kanal och öfver Vettern till Jönköping och Hjo, från hvilken senare ort den pr järnväg fraktats till Vulcans fabriker i Tidaholm; från Oskarshamn har transporten till bestämmelseorten skett pr järnväg. Ej blott Tidaholms- och Jönköpingsfabrikernas behov af aspvirke har fyllts från dessa hamnar utan äfven flera andra tändsticks-fabriker i södra och vestra Sverige ha därifrån fått sitt råmaterial.
Transporten öfver Mem har haft den olägenheten, att den nödvändiggjort tvenne omlastningar: från Rysslandsbåten till kanalångaren, från kanalångaren till järnvägsvagnen. Man har därför funnit det förmånligare att skeppa virket till Göteborg, från hvars kaj det ju sedan per järnvägsvagn kan köras rätt in på fabriksområdena. Sannolikt har man också haft andra skäl för ändring i transportrouten.
Så blev det dock inte. Det var fortsatt upplaget strax utanför Mem dit aspvirket fraktades från Ryslland, för att sedan transporteras via kanalen såsom jag beskrev ovan.
Sarvi får lysa oss vidare bland gåtorna!
29 april 1910 kunde man läsa följande:
Ny svensk ångbåtsförbindelse med Ryssland.
Det uppvaknande intresset för våra handelsförbindelser på Ryssland har under senaste tiden tagit sig många uttryck. Det senaste torde vara upprättandet af en ny ångbåtsförbindelse till Ryssland. Göteborg—Petersburg blir den nya routen, en linje som, förbindande det stora tsarrikets hufvudstad med vår största handelsstad, i framtiden kan bli af mycket stor betydelse.
Hvad som gifvit anledning till upprättande af den nya linjen är närmast en önskan hos det stora tändsticksaktiebolaget Jönköpings och Vulcans förenade fabriker att kunna taga sina behof af ryskt aspvirke öfver Göteborg. Hittills har detta virke tagits in i hamnar på Ostkusten, hufvudsakligen i Mem invid Söderköping, men också i Oskarshamn. Från Mem har aspen sedan med kanalbåtar förts genom Göta Kanal och öfver Vettern till Jönköping och Hjo, från hvilken senare ort den pr järnväg fraktats till Vulcans fabriker i Tidaholm; från Oskarshamn har transporten till bestämmelseorten skett pr järnväg. Ej blott Tidaholms- och Jönköpingsfabrikernas behov af aspvirke har fyllts från dessa hamnar utan äfven flera andra tändsticks-fabriker i södra och vestra Sverige ha därifrån fått sitt råmaterial.
Transporten öfver Mem har haft den olägenheten, att den nödvändiggjort tvenne omlastningar: från Rysslandsbåten till kanalångaren, från kanalångaren till järnvägsvagnen. Man har därför funnit det förmånligare att skeppa virket till Göteborg, från hvars kaj det ju sedan per järnvägsvagn kan köras rätt in på fabriksområdena. Sannolikt har man också haft andra skäl för ändring i transportrouten.
Så blev det dock inte. Det var fortsatt upplaget strax utanför Mem dit aspvirket fraktades från Ryslland, för att sedan transporteras via kanalen såsom jag beskrev ovan.
Sarvi får lysa oss vidare bland gåtorna!
Tack! Nog kunde frågan lika gärna gått till varjag, han klippte ju asptimret, men vi får väl avlösa varandra.
Apropå lyse, och trävirke, så påminns jag om en händelse som gav upphov till en hel del skärpningar av säkerhetsbestämmelserna till sjöss. Larmet till sjöräddning, kustbevakning etc kom dock inte från fartyget i nöd utan från ett helt annat fartyg (eller två), som upptäckte situationen tack vare ”ljus i mörkret”.
Kan någon gissa vilken händelse jag tänker på?
Apropå lyse, och trävirke, så påminns jag om en händelse som gav upphov till en hel del skärpningar av säkerhetsbestämmelserna till sjöss. Larmet till sjöräddning, kustbevakning etc kom dock inte från fartyget i nöd utan från ett helt annat fartyg (eller två), som upptäckte situationen tack vare ”ljus i mörkret”.
Kan någon gissa vilken händelse jag tänker på?
Det handlar om en välkänd katastrof med ett stort antal döda - dock bara två ur besättningen , övriga 187 besättningsmän klarade sig tack vare välutvecklad självbevarelsedrift. 
M/S Scandinavian Star?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/sca ... /10143678/
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/sca ... /10143678/
Nej, händelsen jag tänker på inträffade 25 år före Scandinavian Star...
Då är det väl Stockholm- Andrea Doria. Där påstås det att de första livbåtarna som kom över från Andrea Doria enbart innehöll besättning. Ett 50-tal personer omkom.
Det torde vara SS Yarmouth Castle som brann och sjönk 13 november 1965 med 90 döda (varav 87 försvann i vattnet).
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Yarmouth_Castle
/Håkan
https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Yarmouth_Castle
/Håkan
HJ prickar rätt. Passagerarångaren Yarmouth Castle fattade eld och sjönk utanför Florida 1965. Eftersom brandförloppet i träöverbyggnaden gick så snabbt spred sig branden till radiohytten innan något nödanrop kunde sändas ut (man hade uppenbarligen inte ständig radiopassning) och larmet till kustbevakningen kom från det finska fraktfartyget MV Finnpulp, som upptäckte eldskenet från branden på natten. Kaptenen på Finnpulp blev förbannad när han kom fram till olycksplatsen och den första livbåten bara innehöll fyra passagerare, resten besättningsmän däribland kaptenen på Yarmouth Castle.
HJ ställer nästa fråga.
HJ ställer nästa fråga.
Tack Sarvi!
Olyckor till sjöss är lika tragiska som fascinerande att läsa om. En av de allra värsta i historien inträffade på en stor flod 1865 (en flod är kanske inte ''till sjöss''...), men den olycka som söks i denna fråga gällde samma flod men 110 år senare och involverade en bilfärja. Bristande (obefintligt?) sjömanskap får nog sägas vara orsaken. Vad hände?
/Håkan
Olyckor till sjöss är lika tragiska som fascinerande att läsa om. En av de allra värsta i historien inträffade på en stor flod 1865 (en flod är kanske inte ''till sjöss''...), men den olycka som söks i denna fråga gällde samma flod men 110 år senare och involverade en bilfärja. Bristande (obefintligt?) sjömanskap får nog sägas vara orsaken. Vad hände?
/Håkan