Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av varjag » 13 november 2017, 11:12

Tack Femtiotrean
en riktig beckbyxa.....jpg
en riktig beckbyxa.....jpg (23.41 KiB) Visad 424 gånger
och därtill först med ngt.....

Vem och först med vad?

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 november 2017, 22:48

...hans
hans værldsbekanta -.jpg
hans værldsbekanta -.jpg (66.49 KiB) Visad 391 gånger
segelbåt - :wink:

Varjag

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 13 november 2017, 23:31

Jordenruntsegling på egen hand?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 november 2017, 23:42

masase skrev:Jordenruntsegling på egen hand?
just det - ensamseglare och ''novyscotsman'' :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 november 2017, 00:07

Det där är en riktig kändis inom sjöfartshistorien. Capt Joshua Slocum var den första som seglade jorden runt med sin båt "Spray". Dessutom var han riktig sjökapten och förde befälet på ett antal fartyg som var kända i sin tid. Boken som han skrev om den här resan hade jag som barndomslitteratur. Fasen vete om den inte står och samlar damm någonstans i mitt bibliotek än i dag, måste leta efter den. Det börjar bli dags för att läsa den en gång till, det är nog si så där 50 år sedan förra gången.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 november 2017, 02:37

Donkeyman skrev:Det där är en riktig kändis inom sjöfartshistorien. Capt Joshua Slocum var den första som seglade jorden runt med sin båt "Spray". Dessutom var han riktig sjökapten och förde befälet på ett antal fartyg som var kända i sin tid. Boken som han skrev om den här resan hade jag som barndomslitteratur. Fasen vete om den inte står och samlar damm någonstans i mitt bibliotek än i dag, måste leta efter den. Det börjar bli dags för att läsa den en gång till, det är nog si så där 50 år sedan förra gången.
Japp Donkeyman - Slocum var en sjömännens Sjöman.
On 14 November 1909 at age 65, Captain Slocum set sail on his fourth annual trip in Spray to the West Indies. He was sited that day by a Schooner that warned him of an approaching gale. He was never seen or heard from again........
Han dog som han levat och - tog avsked genom - Den Stora Dörren :thumbsup:

http://cblights.com/cruising/joshuaslocum.html

Donkeyman till rorskulten!

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 november 2017, 18:11

Tack för frågan. Donkeyman skall föra oss till en plats dit Capt Slocum fick resa efter att "havet tog honom". Det är alltså en plats som i gammal sjömansmytologi är ett paradis för "old sailors". Dagens unga sjömän har knappast hört talas om den här platsen men alla som uppnått en mer aktningsvärd ålder vet vad jag är ute efter.

Det är en plats som knappast kan beskrivas enligt dagens PK-normer men jag tar mig friheten ändå. Här finns det oändliga mängder med sjapp och krogar. Ställen som inte tar betalt av sina gäster men som drivs av hyggliga och trevliga värdar som inte försöker lura sina kunder. Det finns mängder med damer som gärna umgås med gamla sailors och som inte tar betalt för detta. Tobakspaket och vinflaskor växer direkt från träden och är bara att plocka när behov uppstår. Det som inte finns är sådant som ohederliga poliser, f****ttlotsar, tjingsargubbar och andra skojare som utnyttjar sjömän och lurar av dem deras hårt förtjänade pengar. Samt sist men inte minst - det är alltid bra väder, inte för varmt - inte för kallt - inte storm - inte skyfall - inte några andra obehagliga väderfenomen.

Donkeyman har vid ett flertal begravningar lämnat hälsningen "We meet in XXXXXX", bland annat till hans avlidna hustru som var en sjökvinna med erfarenhet från bland annat Reksten. Och om två veckor skall han önska ytterligare en kamrat en god resa till samma platsen.

Så frågan är given - vad heter denna plats ?

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 14 november 2017, 18:58

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 14 november 2017, 20:02

https://genius.com/The-dubliners-fiddlers-green-lyrics

(I fall det är någon som inte gillar irländsk folkmusik...)

PS Det finns en "irländsk" bar med samma namn i Sankt Petersburg. Om man vill ha en dyr öl eller två,,,

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 14 november 2017, 22:53

Now when you're in dock and the long trip is through
There's pubs and there's clubs and there's lassies there too
And the girls are all pretty and the beer is all free
And there's bottles of rum growing on every tree

Stighult behövde inte ens en liten timme för att knäcka den här frågan. Jag lärde mig också något nytt. Har inte hört sången tidigare men den var glimrande. Myten om Fiddler's Green skall ju också ha uppstått bland Irländska fiskare så att en shanty framförd av "The Dubliners" är ju helt rätt. Skall använda texten på begravningen och gravölet om två veckor för den döde är en "old salty" som jag känt i nästan 50 år och som så absolut platsar i Fiddler's Green.

Stighult leder oss vidare på de sju haven

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 14 november 2017, 23:21

Tack för det Donkeyman. Fiddler`s Green lärde jag mig om här i quizen för en himla massa år sedan :)

Men om jag nu ska vidare på de sju haven, vilka är det. De är ju omskrivna om i onödigt gamla skrifter? :)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 november 2017, 01:51

Stighult skrev:Tack för det Donkeyman. Fiddler`s Green lärde jag mig om här i quizen för en himla massa år sedan :)

Men om jag nu ska vidare på de sju haven, vilka är det. De är ju omskrivna om i onödigt gamla skrifter? :)
Norra & Södra Atlanterna
Norra & Södra Stilla oceanerna ---- [bägge delade vid Ekvatorn]
Norra & Södra Ishaven
Indiska Ossianen

= 7

Varjag

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 15 november 2017, 18:06

Adriatiska havet
Arabiska havet
Egeiska havet
Indiska oceanen
Kaspiska havet
Medelhavet
Röda havet
Persiska viken
Svarta havet
Uttrycket finns omnämnt i Sumer omkring 2300 f.Kr. men där blev det nio. :lol:

Om man istället utgår från de tre världshaven (Stilla havet, Atlanten, Indiska Oceanen) finner man naturliga gränszoner för att dela upp dessa i totalt sju hav[3][4]:

Norra Stilla havet
Södra Stilla havet
Norra Atlanten
Södra Atlanten
Norra ishavet
Södra ishavet
Indiska oceanen

Men det är tydligen lite oklart. :)
http://blog.svd.se/historia/2013/04/26/de-sju-haven/

Hur som helst är ju varjag ense med en del. 8-)
Så han får fortsätta segla vidare.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 november 2017, 22:27

Tack Stighult - inte minst för de ''sumeriska hafven'' om vilka jag bara hade en dimmig aning.
Men - efter att ''ha pissat i sex av dom sju'' mådärnare och - utan ringaste önskan göra det i det sjunde (S:a Ishavet)
- får frossa vid bara tanken på Kylan.....vidare med en vanlig typ av fiskefartyg >
fartygstyp -.jpg
- som förr i tiden ofta sågs, just i de vatten som dennas flagga hör hemma i.....

Bilden visar en 3-mastad variant - de flesta var 2-mastade.Men skrovformen, klyvarbommen och seglen
var likartade.

Vad heter typen?

Varjag

johanmmolin
Medlem

Inlägg av johanmmolin » 16 november 2017, 09:29

Tydligtvis har alla äldre båtar *) försvunnit, men tre repliker byggts i modern tid. Här en annan, vid Vauban:

Bild

*) Hur säger man typens namn i plural på svenska? "Bisquiner"?

Låst