Hm, i finska pressen har man nänmt uppgifter om tre generaler, men uppgifterna om Wallenius superier i fortsättningskriget, Airos alkoholism och Taavetti "Pappa" (på finska är pappa farfar) Laatikainens "basturesor" är ju inget inget nytt. De har beskrivits i ett antal böcker.Borebo skrev:Det har just utkommit en intressant bok av Lasse Laaksonen som handlar om hur mycket alkohol som användes under krigen. Här framgår att från Högkvarteret och neråt längs kommandolinjen så var användningen av alkohol stort och många ledande generaler kunde beskrivas som alkoholister. Ifall det varit fråga om en arbetsplats i dagens samhälle, med nu gällande regler, så skulle de flesta, börjande med Mannerheim ha fått sparken för fylleri på arbetsplatsen.
Laaksonen berättar om hur den avskedade general Wallenius träffade Mannerheim genast efter vinterkriget och följande replikskifte ägde rum:
- Du fick avsked för att du är en suput, sade Mannerheim.
- En likadan suput är du själv,svarade Wallenius.
Här kommer man genast att tänka på Abraham Lincoln och hans inställning till general Ulysses S. Grants supande. Lincoln lär ha sagt "Jaså, super han? Säg mig vilket märke han dricker så kan jag beställa det åt mina andra generaler". Grant må ha varit en suput, men han var länge den enda av Lincolns generaler som hade framgång på slagfältet. Det sägs att då han besegrade sydstaternas armé vid Shiloh, april 1862, så var stupfull hela tiden.
Laaksonens bok är åter en gång en sådan som borde översättas till svenska.
Boken måtte innehålla en hel del mera, eftersom den fått positiva recensioner.