Typ 3-4 första gången. Jag vill minnas att jag siktade ett par meter över målet. Men det är mer än 25 år sedan.
MVH
Hans
Inte illa, undra om det finns dokumenterat längsta avstånd på träff i krig med pistol, typ confirmed kill, förlåt hittar inte rätt ord på Svenska.Hans skrev:![]()
Typ 3-4 första gången. Jag vill minnas att jag siktade ett par meter över målet. Men det är mer än 25 år sedan.
MVH
Hans
Tack Hans, undrade just om ''överhållningen'' .....och intressant länk om ngt jag aldrig försökt.Hans skrev:![]()
MVH
Inga rekord men lite info
Hans
- som tillsammans i en garderob kanske ......Hans skrev:Innan vi spårade ur inpå pistolskytte på långdistans kanske jag borde säga att skall man begå massmord med pistol bör idioten vara närmare. Under 50 eller snarare 25. Och vara välövad. Det är betydlgt lättare att hantera tvåhandsvapen.
MVH
Hans
Lasse Odrup skrev:Den alldeles utmärkta Skjutlära för Armén kan ge besked om de flesta frågorna i tråden men den är så sprängfylld med formler, kulbanor och ekvationer att endast en riktig nörd orkar bläddra i den.
Nåväl, enligt bilaga 10 så är träffsannolikheten för ak 5 mot en 1/3-fig på uppmätt avstånd 300 m 0,6 och då pratar vi alltså om tvåhandsvapen. Vid bedömt avstånd blir träffsannolikheten 0,3.
Pistol tas inte ens upp i tabellerna så Hans måste ha haft tur eller vara en duktig skytt.
Pickadoll är ett schuckert gammalt ord, lite som "puffra".Hans skrev:Vi får nog försöka hitta kulbanor för de olika pickadollerna. För respektive ammunition.
Och 39b är inte snäll. Därför min Glock.
MVH
Hans