Vi tackar alla för din Weltanschauliche insikt!F.d Reservofficer, nuvarande sanningssägare.
mvh, Varjag
Vi tackar alla för din Weltanschauliche insikt!F.d Reservofficer, nuvarande sanningssägare.
Sån är jag, ödmjuk och omtänksam.varjag skrev:epbv 3022 skrev:
Vi tackar alla för din Weltanschauliche insikt!F.d Reservofficer, nuvarande sanningssägare.![]()
mvh, Varjag
Nej, Finland hade inget militärt samarbete med Tyskland i juni 1940.pandersson2 skrev:epbv 3022,Det här stämmer ju inte med vad som skedde.jag anser att ingen demkrati kunde eller ville lita Hitler efter 25/6-40
Finland hade militärt samarbete med Tyskland.
Rumänien lämnade över land till Ungern och Bulgarien efter tysk medling 1940. Man gick senare med i Tremaktspakten.
Jugoslavien gick med i Tremaktspakten och stödde Tyskland 25 mars 1941.
Sverige och Schweiz hade normala förbindelser och handel med Tyskland.
Irland stötte UK men höll sig neutralt.
Så av demokratierna 1940 så valde tre samarbete med Tyskland, två fortsatte som förr och en gav stöd till UK. Jag kan ha missat något men jag tror inte dåtidens statsmän delade din uppfattning. Man kanske inte litade på Tyskland men man föredrog ändå att samarbeta.
I den takten jag nämnde och med de tvingande orsakerna jag nämnde.pandersson2 skrev:erep,
då är vi båda överens om att demokratin Finland samarbetade med Tyskland efter 26 juni 1940.
Kära pandersson2pandersson2 skrev:erep,
som jag skrev är vi helt överens. Mitt ursprungliga inlägg var ett påpekande att flera demokratiska länder av fullt rationella skäl hade samarbete med Tyskland. Skall du argumentera om moralen får du diskutera med epbv 3022.
Ironi är som bäst när mottagern inte förstår den!pandersson2 skrev:epbv 3022,
jag tror att du gullständigt missförstått. Jag är inte ute efter din hjälp. Jag anser att Finland och Tyskland hade militärt samarbete på det sätt som erep beskrivit. Jag ser därtill Finland som en demokrati och har förståelse för de omständigheter som gjorde att man valde att ingå i samarbetet. Jag påpekade att han borde diskutera med dig eftersom det var du som hävdade att demokratier inte kunde lita på Tyskland efter juni 1940.
Lunga dig nu, den där attityden går inte särskilt långt.epbv 3022 skrev:Ironi är som bäst när mottagern inte förstår den!pandersson2 skrev:epbv 3022,
jag tror att du gullständigt missförstått. Jag är inte ute efter din hjälp. Jag anser att Finland och Tyskland hade militärt samarbete på det sätt som erep beskrivit. Jag ser därtill Finland som en demokrati och har förståelse för de omständigheter som gjorde att man valde att ingå i samarbetet. Jag påpekade att han borde diskutera med dig eftersom det var du som hävdade att demokratier inte kunde lita på Tyskland efter juni 1940.
"Gravt leende i soffan"
Nej Borussia, det är varjag som kört fast lite - för tyskarna...går det framåtBorussia skrev:Har tyskarna kört fast igen? Eller vad händer utanför Moskva?
Generalen, som många av hans kollegor – darrar på manschetten – alltför många av dessaStalin – inkallar sin stabschef, Georgy Zhukov tlll ‘’ett samtal mellan fyra ögon…..’’