Inte bara anspråk - det var formellt annekterat fram tills Israel i sin tur ockuperade det 1967. Jordaniens anspråk på västbanken däremot fanns kvar långt senare, och togs inte bort förrän i samband med fredsprocessen mellan Israel och Jordanien på 90-talet.Mathias Forsberg skrev:Dock gjorde man ju anspråk på området fram till 1967.
Israel och Palestina konflikten...
edit: hmm, blev nått fel här. Hursomhelst...Leonidas skrev:Det beror på vilken sidan av floden man står på...Lindir skrev:Fast Transjordanien ("på andra sidan Jordan", räknat från den sida som var den viktiga för kolonialisterna) är landet öster om Jordan, dvs det som numera kallas Jordanien.Leonidas skrev:Västbanken eller Transjordanien![]()
Men är du säker? Jag trodde att det var benämningen på området ur jordansk synvinkel, pga av deras förnekande av en självständig palestinsk stat.
Transjordanien hette så mellan 1921 då mandatet Palestine delades i två tills självständigheten 1946 varpå det blev Jordanien.
Läs mer här http://www.btinternet.com/~britishempir ... jordan.htm
Senast redigerad av 1 Besuchov, redigerad totalt 30 gånger.
- Mathias Forsberg
- Medlem
Jag skrev det hela korrekt ovanLindir skrev: Inte bara anspråk - det var formellt annekterat fram tills Israel i sin tur ockuperade det 1967. Jordaniens anspråk på västbanken däremot fanns kvar långt senare, och togs inte bort förrän i samband med fredsprocessen mellan Israel och Jordanien på 90-talet.
/Forsberg
1921 är korrekt, men det bekräftades av NF 1922, separerades formellt från Palestina 1923, och fick gränserna slutligt fastställda först 1925.Besuchov skrev:Transjordanien hette så mellan 1921 då mandatet Palestine delades i två tills självständigheten 1946 varpå det blev Jordanien.
1946 blev det självständigt under namnet Hashimitiska kungadömet Transjordanien, vilket ändrades till Hashimitiska kungadömet Jordanien den 3 april 1949.
Eller snarare al-Mamlaka al-Urduniya al-Hashimiya ...
Tack för lektionen!Lindir skrev:Ja, jag är säker. Transjordanien var engelsmännens namn på det område som låg på andra sidan Jordan efter att de delat sitt mandat Palestina i två delar, och bara den västra (den ur deras synvinkel intressanta) behöll namnet Palestina.Leonidas skrev:Men är du säker? Jag trodde att det var benämningen på området ur jordansk synvinkel, pga av deras förnekande av en självständig palestinsk stat.
Den nuvarande staten Jordanien blev självstyrande 1922, och så småningom (efter andra världskriget, om jag inte missminner mig) helt självständig - detta fortfarande under namnet Transjordanien. Efter Israels utropande 1948, arabgrannarnas anfall mot dem och Transjordaniens ockupation, och till skillnad från senare Israel även annektering, av västbanken, bytte Transjordanien namn till Jordanien, eftersom det inte längre låg på "andra" sidan Jordan utan nu på båda sidor om floden.
Hur var det med Gazaremsan. Annekterades den av Egypten?
Kom de palestinier som, under kriget 1948 flydde från Israels dåvarande delar (av F.N. fastlagda gränser), till Västbanken eller till Transjordanien? De palestinier som bor i Jordanien, måste ha kommit dit under något av krigen, eller?
När Israel bildades så flydde/fördrevs ett stort antal palestinier, 726 000 enligt UNCCP och 914 000 enligt UNRWA. Idag beräkans antalet till ungifär 3,8 miljoner flyktingar. Dessa finns spridda i många länder omkring Israel, bland annat Jordanien, Syrien och Libanon, och på västbanken och gaza.Kom de palestinier som, under kriget 1948 flydde från Israels dåvarande delar (av F.N. fastlagda gränser), till Västbanken eller till Transjordanien? De palestinier som bor i Jordanien, måste ha kommit dit under något av krigen, eller?
FN har slagit fast i en resolution, resolution 194, att dessa flyktingar skall ha rätt att återvända. Detta går inte Israel med på och frågan med de palesinska flyktingarna är det stora problemet i Israel/palestina konflikten.
Problemet är så här, eftersom Israel är en "judisk" stat så kan inte Israel godta en fred där Israel inte längre har en judisk majoritet av befolkningen. Den palestinska sidan har heller knappast möjlighet att godta en fred där inte alla flyktingar har rätt att återvända, ty vem skulle ha rätt och vem skulle inte?
Sedan tycker jag ni kan bortse ifrån Forsbergs
Ingen palestinsk grupp eller arabstat är ute efter någon "utrotning" eller folkmord, däremot vill många utplåna staten Israel vilket är något helt annat. Forsbergs ordval härrör ifrån pro-israelsik propaganda som gärna vill framställa det som om Israelerna stred för att förhindra en till förintelse.efter att Israel utrotats
Arafat har vid många tillfällen sagt att han skall driva ut varenda jude i Medelhavet. Låter som folkmord i mina öron...LasseMaja skrev:
Ingen palestinsk grupp eller arabstat är ute efter någon "utrotning" eller folkmord, däremot vill många utplåna staten Israel vilket är något helt annat. Forsbergs ordval härrör ifrån pro-israelsik propaganda som gärna vill framställa det som om Israelerna stred för att förhindra en till förintelse.
-
Ayatollah Khomeni
- Provmedlem
Leonidas skrev:Arafat har vid många tillfällen sagt att han skall driva ut varenda jude i Medelhavet. Låter som folkmord i mina öron...LasseMaja skrev:
Ingen palestinsk grupp eller arabstat är ute efter någon "utrotning" eller folkmord, däremot vill många utplåna staten Israel vilket är något helt annat. Forsbergs ordval härrör ifrån pro-israelsik propaganda som gärna vill framställa det som om Israelerna stred för att förhindra en till förintelse.
Leonidas, Hör mina ord och skriv ner dem,
Isreal har inte rätt till att existera överhuvudtaget, Isreals grundandet bygger på bibliska sägner och västs sympati för det judiska folket, Detta är inte ett giltig6t skäl för att "Amerikas Fn" skall besluta om vilka som skall få muslimska länder, Isreal har grundats i "Dar-Al-Islam", Som kan översättas som "Muslimska Hemmet", Detta är en invasion som skall bekämpas med alla Medel,
Hejdå
Diskvalifierar det mig? Dessutom är min ståndpunkt är oväsentlig i detta specifika spörsmål. Det var helt enkelt bara en replik på ditt påstående att ingen palestinsk organisation velat utrota judarna som bor i Israel.LasseMaja skrev:Käre Leonidas nu har du tämligen klart talat om för oss att du inte är här för att disskutera historia utan för att hävda din egen politiska ståndpunkt i frågan.Arafat har vid många tillfällen sagt att han skall driva ut varenda jude i Medelhavet. Låter som folkmord i mina öron
Jo Israel/Palestinakonflikten är engagerande vilken sida har rätt, vilken sida har fel?
Israel finns som hem för ca. 5 miljoner judar så alla tankar/idéer om att krossa Israel bör ju fördömas. En annan sak är det att ifrågasätta alla dessa upp till 3000 år gamla argumenten typ ”vi hade ett kungarike här på kung Davids tid 1000 f kr.” jag menar med sådan argumentering så kan ju i princip alla stater ifrågasättas/ogiltigförklaras eller?
Däremot kan man ju resonera om Sionismens historia och alla dess turer, en sak som jag funderat över är den sk. Balfourdeklarationen, vilken rätt hade Storbritannien att 1917 att lova bort ett då fortfarande Osmanskt (Turkiskt) landområde (det senare mandatet Palestina) till Sionistisk/Judisk kolonisation. Jag menar egentligen bara stadsrättsligt och inget resonemang om vem som egentligen har historisk rätt till landet Judarna eller Palestinaaraberna tack.
Israel finns som hem för ca. 5 miljoner judar så alla tankar/idéer om att krossa Israel bör ju fördömas. En annan sak är det att ifrågasätta alla dessa upp till 3000 år gamla argumenten typ ”vi hade ett kungarike här på kung Davids tid 1000 f kr.” jag menar med sådan argumentering så kan ju i princip alla stater ifrågasättas/ogiltigförklaras eller?
Däremot kan man ju resonera om Sionismens historia och alla dess turer, en sak som jag funderat över är den sk. Balfourdeklarationen, vilken rätt hade Storbritannien att 1917 att lova bort ett då fortfarande Osmanskt (Turkiskt) landområde (det senare mandatet Palestina) till Sionistisk/Judisk kolonisation. Jag menar egentligen bara stadsrättsligt och inget resonemang om vem som egentligen har historisk rätt till landet Judarna eller Palestinaaraberna tack.
Ja då kan vi ju även replikera att statens Israels nuvarade premiärminister faktiskt är dömd (av en Israelisk "kommission") för delaktighet i ett "folkmord" som i verkligheten har inträffat.Det var helt enkelt bara en replik på ditt påstående att ingen palestinsk organisation velat utrota judarna som bor i Israel.
Det stämmer iofs inte. Däremot har han ansetts haft ett indirekt ansvar för de libanesiska falangisternas dåd.LasseMaja skrev:Ja då kan vi ju även replikera att statens Israels nuvarade premiärminister faktiskt är dömd (av en Israelisk "kommission") för delaktighet i ett "folkmord" som i verkligheten har inträffat.Det var helt enkelt bara en replik på ditt påstående att ingen palestinsk organisation velat utrota judarna som bor i Israel.
Men vi kan vara överens om att ditt påstående är felaktigt...LasseMaja skrev: Ingen palestinsk grupp eller arabstat är ute efter någon "utrotning" eller folkmord, däremot vill många utplåna staten Israel vilket är något helt annat. Forsbergs ordval härrör ifrån pro-israelsik propaganda som gärna vill framställa det som om Israelerna stred för att förhindra en till förintelse.