stillen skrev:Jag får offra mig och svarar Dakar september -40. Problemet är att jag är inte precis mästare på slagskepp och ubåtar, hade lite tur med Mountbattens jagare för ett tag sen, men här vet jag bara Resolution som namn på slagskeppet som fick bogseras iväg till Kapstaden. Men operationen var väl mest ett bakslag för De Gaulle, självförvållat enligt Churchill som i fortsättningen var lite försiktigare med att dela information med honom. Fransmännen var lite väl öppna med vad dom visste, bl.a. ska ett antal franska officerare ha skålat, helt öppet, för Dakar på en restaurang i Liverpool.
Här har man precis satt sig vid datorn med ett sista tips i fingerspetsarna och hittar stillens utmärkta svar
Visst var det, det totalt misslyckade invasionsförsöket av Senegal av de Gaulle's ''Fria Fransmän'' kallat
Operation Menace.
Varunder HMS RESOLUTION blev svårt skadat av en torped från de franska ubåten
Bévéziers.
Slagskeppet BARHAM tog ''en kyss'' från kustbatteriet på Gorée Island - och general de Gaulle själv, i motorbarkass p.v. att
landa i Dakar - möttes av skarpa skott. Och fick snöpligen vända om med svansen mellan benen...l
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Dakar
stillen förvillar oss med nästa fråga......
Varjag