TV NYTT V.18

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

TV NYTT V.18

Inlägg av Martin Tunström » 28 april 2003, 03:39

Måndag 28 april

Bild

8O
SVT2
kl: 20:00
Vetenskapens värld.
Vetenskapsmagasin. Del 7 av 10. Världens största passagerarplan kommer att ta 800 passagerare, men det är många svåra tekniska problem som måste lösas innan planet är startklart. Vi har besökt flygfabriken i Tolouse. Programledare: Lena Liljeborg. Text-tv 299. Även 1/5 och textat 3/5.

Bild

För mer info tryck här.

Bild

8O
Discovery mix
kl: 10:50
Bågskytte.
Bågens berättelser. Här undersöks vapnet som har varit inblandat i nästan alla konflikter sedan tidernas begynnelse. Hur har bågen medverkat till att störta imperier och skydda svaga mot mäktiga? Även senare kl: 16:50!

:)
Discover mix
kl: 00:00
Stridsvagnar.
Hjältarna. Hör om männen som befann sig inne i stridsvagnarna och som blev berömda eller beryktade under kriget.

Bild

8O
TV8
kl: 20:05
Moderna under: skottsäkert?
Hur stoppar man ett avlossat skott? I detta program kartläggs kampen mellan kulan och olika försök att skapa ett skydd mot den. Det är allt annat än enkelt att framställa ett material som kan stoppa ett pistolskott. Många försök har gjorts, bland annat tar vi oss här en titt på kroppsrustningar, skottsäkra husväggar samt forskningsprojekt som i framtiden kan tänkas ge det ultimata skottskyddet.

Bild

8O
Discovery Civilisation
kl: 14:50
Bågskytte.
Bågens berättelser. Här undersöks vapnet som har varit inblandat i nästan alla konflikter sedan tidernas begynnelse. Hur har bågen medverkat till att störta imperier och skydda svaga mot mäktiga? Även senare kl: 16:50, 20:05, 02:05 och 22:50!

Bild

8O
Discovery
kl: 19:00
Time team.
Rycote. Time Team har kommit till Rycote Park i Oxfordshire för att försöka hitta ruinerna efter ett stort hus som en gång hyste fem regerande monarker.

Discovery
Stridsvagnar.
Hjältarna. Hör om männen som befann sig inne i stridsvagnarna och som blev berömda eller beryktade under kriget.

Discovery
kl: 01:00
Slagfält.
Slaget om Berlin (del 1). Det sista stora slaget i det europeiska kriget stod mellan Sovjetunionen och Hitlers tredje rike. Manövrerna säkrade ännu en seger för de allierade.

8O
Discovery
kl: 02:00
Folkets århundrade.
1949: det stora steget. Kinesiska medborgare berättar om den kommunistiska revolutionen 1949 och minns ännu hur Maos dröm om ett nytt Kina blev en mardröm för många.

Bild

8O
P1
kl: 10:45
Folkminnen.
handlar om Valborgsmässoeldar och om folktron att en orm i tröskeln beskyddar ett hus och dess invånare från faror. Med Bengt af Klintberg och Christina Mattsson. Från lördagen och söndagen.

Bild

Missa du avsnittet tryck här.

Bild

P2
kl: 19:30
De totalitära staternas musik.
Erövra Tigerberget med list. Det sista programmet om tre av Ola Anderstedt. Från 2002. Sänds även på fredag kl. 13.05.

Bild

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 april 2003, 03:28

Tisdag 29 april

Bild

Discovery mix
Historiska kampanjer.
Slagen i Normandie. Följ de blodiga slagen i Normandie som ägde rum efter landstigningarna i juni 1944. Även senare kl: 16:50!

Discover mix
Krigsvapen.
Bombflyget. Ett program om luftkriget över Tyskland. År 1942 började RAF att bomba på natten, en strategi som krävde skicklighet och mod.

Bild

TV8
Pojkleksaker: teknik i var mans hem.
DVD-spelare, CD-spelare, datorer och toppmodern tv-utrustning finns snart i var mans hem. I denna dokumentär gör vi en djupdykning i teknologins utveckling, tillbaka till 1940-talet och till de allra första datorerna som användes för att beräkna kanonkulors banor och räckvidd under andra världskriget. Dessutom besöker vi laboratorier där utvecklingen av morgondagens teknologi just nu pågår för fullt.

8O
TV8
kl: 21:00
Historiska misstag: uppdrag Somalia.
Den 3 oktober 1993, lyfte ett antal attackhelikoptrar från den amerikanska militärbasen på Mogadishus flygplats i Somalia. Ombord fanns 140 stycken handplockade elitsoldater, med uppdrag att hämta två högt uppsatta somaliska löjtnanter. Men trots minutiös planering, gick uppdraget snett och snart var katastrofen ett faktum.

8O
TV8
kl: 21:30
Historiska misstag: kraschen på Wall Street.
Nyårsafton 1929 närmade sig och den amerikanska aktiemarkanden hade just avnjutit en långvarig och mycket fruktbar tillväxt. Att köpa aktier var ett snabbt sätt att bli rik på och även privatpersoner hade valt att satsa allt de ägde, för att kunna investera i aktier. Men tyvärr skulle denna ekonomiska blomningstid komma att få ett mycket oväntat och abrupt slut och det skulle ta årtionden för det amerikanska folket att återhämta sig från den stora börskraschen 1929.

Bild

Discovery Civilisation
Historiska kampanjer.
Slagen i Normandie. Följ de blodiga slagen i Normandie som ägde rum efter landstigningarna i juni 1944. Även senare kl: 16:50, 20:05, 02:05 och 22:50!

Bild

8O
Discovery
Time team.
Salisbury. Teamet är på Salisburyslätten, som inte bara är arméns största träningsområde utan också Europas bäst bevarade och största område med orörda arkeologiska lämningar.

Discovery
Krigsvapen.
Bombflyget. Ett program om luftkriget över Tyskland. År 1942 började RAF att bomba på natten, en strategi som krävde skicklighet och mod.

Discovery
Slagfält.
Slaget om Berlin (del 2). I detta slag, då tredje riket till slut hade tillintetgjorts, såddes fröet till en ny konflikt mellan öst och väst.

8O
Discovery
Folkets århundrade.
1968: lössläppt. Generationen som utmanade vuxenvärlden minns 1960-talets upprymda stämning och den nya friheten.

Bild

FILM:

Cinema
kl: 23:20
1941 - ursäkta var är Hollywood?
(1941) Amerikansk krigskomedi från 1979 med Dan Aykroyd, Ned Beatty, John Belushi. Regi: Steven Spielberg. 114 min. Sex dagar har gått sedan attacken mot Pearl Harbor och paniken sprider sig i Kalifornien i fruktan över tänkbara japanska hämndaktioner mot USA. Då upptäcker en eccentrisk grupp människor en japansk ubåt, vars främsta mål är Hollywood...

Bild

FILM:

Canal+ Blå
kl: 22:50
I örnens klor.
(Shining Through) Amerikansk spionthriller från 1992 med Michael Douglas, Melanie Griffith och Liam Neeson. Regi: David Seltzer. 127 min. Judinnan Linda är sekreterare hos en New York-advokat som också är officer inom underrättelsetjänsten. Andra världskriget härjar i Europa och när advokatens spion i nazisternas högkvarter försvinner anmäler sig Linda som ersättare...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 april 2003, 07:56

TV8 är värdelöst

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 april 2003, 14:17

Djinghis Khan skrev:TV8 är värdelöst
Du får gärna utveckla ditt inlägg, rätt så onödigt att bara slänga ut en liten kommentar som tex. "skina är gott" "tv4 är bra" osv.

Winters
Medlem

Inlägg av Winters » 29 april 2003, 15:09

TV 8 är bra som fan ibland..
Dokumentären om vart hitlers kropp tagit vägen var mkt intressant tex..

Föresten så missade ni något om ni inte såg dokumentären om Wittman på discovery igår..

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 29 april 2003, 17:31

Anno skrev:
Du får gärna utveckla ditt inlägg, rätt så onödigt att bara slänga ut en liten kommentar som tex. "skina är gott" "tv4 är bra" osv.
Jo jag förstod det, jag ville bara väcka intresset först. Min erfarenhet av TV8 History Channel är att de amerikanska dokumentärerna är slarviga, brister i historisk överenstämmelse och ibland kommer med rena falsarierna och förvirrande påståenden. Moderkanalen Tv8 är dock okej, jag var lite otydlig i mitt första inlägg.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 30 april 2003, 03:19

Onsdag 30 april

Bild

Discovery mix
Modern krigföring.
Raketer och missiler. Ta en titt på maskinerna i dagens krig, t.ex. stridsvagnar, fartyg, stridsflygplan och bombflygplan, och deras historiska utveckling, tekniska aspekter och roll i ett slag. Även senare kl: 16:50!

Bild

8O
Discovery Civilisation
kl: 09:55
100 år av upptäckter.
Människans bedrifter under 1900-talet, uppfinningarna, forskningen och upptäckterna som påverkar oss än i dag. Även senare kl: 15:55 och 21:55!

Discovery Civilisation
Modern krigföring.
Raketer och missiler. Ta en titt på maskinerna i dagens krig, t.ex. stridsvagnar, fartyg, stridsflygplan och bombflygplan, och deras historiska utveckling, tekniska aspekter och roll i ett slag. Även senare kl: 16:50, 20:05, 02:05 och 22:50!

Bild

8O
Discovery
Time team.
Alveston. Teamet är i byn Alveston, ett ställe utanför Bristol och nyckeln till ett stort arkeologiskt mysterium.

Discovery
Slagfält.
Slaget om Nordafrika (del 1). I oktober 1942 satte den omorganiserade brittiska åttonde armén in ett stort anfall nära staden El Alamein.

8O
Discovery
Folkets århundrade.
1970: halva befolkningen. En inblick i de senaste hundra årens stora politiska och sociala omvälvningar. Fokus på västvärldens kvinnor som fått större rättigheter.

Bild

FILM:

Tv1000
kl: 18:00
1941 - ursäkta var är Hollywood?
(1941) Amerikansk krigskomedi från 1979 med Dan Aykroyd, Ned Beatty, John Belushi. Regi: Steven Spielberg. 114 min. Sex dagar har gått sedan attacken mot Pearl Harbor och paniken sprider sig i Kalifornien i fruktan över tänkbara japanska hämndaktioner mot USA. Då upptäcker en eccentrisk grupp människor en japansk ubåt, vars främsta mål är Hollywood...

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 30 april 2003, 10:16

Winters skrev:TV 8 är bra som fan ibland..
Dokumentären om vart hitlers kropp tagit vägen var mkt intressant tex..

Föresten så missade ni något om ni inte såg dokumentären om Wittman på discovery igår..
Såg den och tyckte den var intressant. Retade mig dock på en del saker:
1. När de talade om att Wittmans förband möttes av jublande människor vid intåget i Sudetenland visade man en gata över vilken det var spänd en banderoll där det stod Danzig hälsar Führern! De räknade väl med att tittarna inte skulle ha så goda geografiska kunskaper antar jag.

2. I ett avsnitt talar man om att Wittman vunnit en utmärkelse bilderna visar helt ovidkommande en man med en fana från den Wallonska legionen.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 30 april 2003, 13:57

tyskaorden skrev: 1. När de talade om att Wittmans förband möttes av jublande människor vid intåget i Sudetenland visade man en gata över vilken det var spänd en banderoll där det stod Danzig hälsar Führern! De räknade väl med att tittarna inte skulle ha så goda geografiska kunskaper antar jag.

2. I ett avsnitt talar man om att Wittman vunnit en utmärkelse bilderna visar helt ovidkommande en man med en fana från den Wallonska legionen.
Olyckligtvis så är sådant typiskt för WWII dokumentärer, och i synnerhet för lågbudgetdokumentärer. Jag har sett det tyska blixtkriget i Frankrike illustreras av bilder på avancerande Pz IV H eller slaget om Storbritannien illustreras av Spitfire Mk IX.

Själv så retar jag mig mest på den sk. "översättningen" som med en skrämmande regelbundenhet misslyckas använda en korrekt svenska, och som i det stora flertalet fall felöversätter termer som ligger bara lite utanför den grundläggande skolengelskan.

Användarvisningsbild
Leonidas
Medlem

Inlägg av Leonidas » 30 april 2003, 14:49

Djinghis Khan skrev:
Anno skrev:
Jo jag förstod det, jag ville bara väcka intresset först. Min erfarenhet av TV8 History Channel är att de amerikanska dokumentärerna är slarviga, brister i historisk överenstämmelse och ibland kommer med rena falsarierna och förvirrande påståenden. Moderkanalen Tv8 är dock okej, jag var lite otydlig i mitt första inlägg.
History Channel suger ganska hårt. Dock så är deras program om Bibeln helt ok. Annars är det extremt amerikansktcentrerat, ett land med 200 år på nacken...

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 30 april 2003, 16:25

Vilket är alternativet till History Channel?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 30 april 2003, 16:43

GERO skrev:Vilket är alternativet till History Channel?
Böcker, tidskrifter och mer kvalitativa dokumentärer. Bl.a. vetenskapens värld brukar i snitt hålla en hög standard då de visar program med historiskt innehåll. Även om History channels plast-amerikanska dokumentätrer inte alltid är helt felaktiga, så är de ändock förvirrande missvisande. Om jag tar Djinghis Khan-dokumentären som exempel, så var historiken någorlunda hyffsad med tanke på nivån. Men rent visuellt var det en katastrof, i bakgrunden spelades det japansk musik (inte särskilt mongoliskt) och man visade bl.a. bilder på amazonasindianer! :?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 30 april 2003, 16:45

Djinghis Khan skrev:vetenskapens värld
Tråkigt nog ser inte GERO på "förtryckarstatens" tv kanal! :| :lol:

Användarvisningsbild
GERO
Medlem

Inlägg av GERO » 30 april 2003, 17:19

Anno skrev: Tråkigt nog ser inte GERO på "förtryckarstatens" tv kanal! :| :lol:
Du menar (S)VT :lol:
Jo det händer väl 8O
Vetenskapens Värld är väl helt OK.

Användarvisningsbild
Flensburg
Medlem

Inlägg av Flensburg » 30 april 2003, 17:56

Tror jag inte!! (S)(V)T har bara massor med propaganda på sina kanaler, fråga dot!

Skriv svar