När jag följer med denna diskussion så måste jag säga att politikerna i Finland är lyckligt lottade då vi har allmän värnplikt, hög försvarsmotivation och armén har hög status bland folket. Redan ordet "lumpen" verkar nedlåtande och tycks syfta på något värdelöst som kan kastas bort, eller att utbildningstiden är bortkastad, ett särintresse med andra ord. I Finland talas aldrig om någon lump utan man frågar "har du redan varit i militären" gick du RUK osv. Reservofficersutbildning är en merit inom arbetslivet.
Jag läste i en blogg om hur svenska officerare besökt reservofficersskolan i Fredrikshamn och där fått se de välmotiverade eleverna öva, höra hur många som utbildas årligen och sett minnesplattan över de reservofficerare som stupat i krigen. Deras reaktion var i stilen "This is the real thing!"
Läste nyligen om en internationell undersökning över försvarsmotivationen i olika länder. Finland var i topp med 75 % som ansåg att landet bör försvaras. Nederländerna, Tyskland och Danmark hade mycket låga siffror, kring 20 %.
Vad som är viktigt i denna procentsats är att 75 % också har lika stor teckning i verkligheten ty just så stor del av den manliga årsklassen har fått militärutbildning.
I samma undersökning så låg siffran för Sverige på - minns jag rätt, eller rätta mig - på 55 %. Denna siffra antyder att många miljoner svenskar skulle vara beredda att med vapen i hand försvara landet? Men samtidigt så ger denna diskussion på Skalman och på andra forum det intrycket att försvarsmotivationen och offerviljan i Sverige inte är så värst stor.
Jag undrar därför över följande: Äro svensken i allmänhet beredd att försvara sitt land med vapen i hand, eller skall denna höga siffra tolkas som så att man tänker "landet bör nog försvaras, men det får någon annan göra, inte jag"?
När jag i tiden, på sjuttiotalet jobbade i Köpenhamn så diskuterade jag ibland dessa frågor med en äldre dansk man som upplev ockupationen. Han berömde Finland för dess mod och kampvilja men ville dock tillägga att Danmark har världens bästa soldater, vilket skulle ha kommit fram den 9 april 1940 "ifall vi beslutat att kämpa!". Men det gjorde vi inte därför att vi ansåg det mödan värt! Mitt svar till detta var "Är det inte så att en verkligt god soldat tar strid också då oddsen verkar hopplösa?"
Hur är det egentligen i Sverige? Är man beredd att försvara landet också om det skulle kräva stora offer och fienden vara numerärt överlägsen? Vilka skulle då gå ut och kämpa? Och finns det alls någon offervilja? Den allra viktigaste faktorn i försvaret av landet.