Enemy at the gates och verkligheten
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
Enemy at the gates och verkligheten
I dokumentärer som bifogas med DVD berättar de att de blev inspirerade av en historie bok där de läste om vad som skulle bli filmen!
Så hur mycket är sant? Var det en duell som de verkar påstå som följdes av nästan hela världen, och isåfall hur bra stämmer det med filmen? Vasiljev fanns i alla fall, det vet jag....
Så hur mycket är sant? Var det en duell som de verkar påstå som följdes av nästan hela världen, och isåfall hur bra stämmer det med filmen? Vasiljev fanns i alla fall, det vet jag....
Det fanns ingen König eller Thorwald som den tyske skytten brukar sägas heta.
T.ex här finns mer information om felaktigheterna: http://www.thirdreichforum.com/viewtopic.php?t=20046
T.ex här finns mer information om felaktigheterna: http://www.thirdreichforum.com/viewtopic.php?t=20046
Timo Worst skrev:About König/Thorwald:
- No SS officer König or Thorwald, combined with the correct rank is listed who could be him (wrong units, promoted to late, etc.)
- No SS major (Sturmbannführer) König or Thorwald is listed in the Volksbund database. The database is incomplete, I know, but quite good when it comes to higher ranks such as Sturmbannführer.
- No SS member named König or Thorwald received the Ritterkreuz or the DKiG. If he wasn't fictional, he would have won at least one of them given his alleged 400+ kill score (Hetzenauer got the RK for 144 kills). The fact that König aka Thorwald didn't certainly does not make it plausible that he existed.
/MarcusChristoph Awender skrev:Fact is that there was never a Major König in Stalingrad. A Major as sniper is total bullshit! (sorry). Snipers were very low ranks usually.
There was indeed a sniper with name Zaitsev with I think around 240 kills which is upper middle but not top ten.
BUT again.... Nothing in the movie is based on factual military historic research as we understand it. It is again... just a story based on single incidents mixed together, fragments of the career of Zaitsev and so on.
Senast redigerad av 2 Marcus, redigerad totalt 28 gång.
- Djinghis Khan
- Medlem
Re: Enemy at the gates och verkligheten
Jo, boken heter "War of the rats" och är skriven av David L. Robins. Dock är det en roman, och jag vågar inte uttala mig om den historiska trovärdigheten.Radiolänkgruppchefen skrev:I dokumentärer som bifogas med DVD berättar de att de blev inspirerade av en historie bok där de läste om vad som skulle bli filmen!
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Jag har en bok som heter "enemy at the gates" av (ja va fan hette han nu) minns inte får ta reda på det. Förlag Bantam war books.
Hur som helst så köptes den 1990 och följer ganska precis filmen, ja man kan väl säga att filmen verkar bygga på boken.
Förutom det att det är ett sorgligare slut. (tjejen förlorar armarna och benen i explotionen. Zaitsev tror hon är död. Men hon överlever kriget!?
)
Boken är mer dokumentär, i still med Cornelius Ryans böcker. Typ man får följa vissa personer och vad som hände sedan. Om den tyske prickskytten minns jag inget speciellt än att han skylle vara en av deras bästa som skulle ta upp kampen med Zaitsev, inte att han skulle vara nått högtrankat befäl.
Kan rekomendera boken.
Sonderling
Hur som helst så köptes den 1990 och följer ganska precis filmen, ja man kan väl säga att filmen verkar bygga på boken.
Förutom det att det är ett sorgligare slut. (tjejen förlorar armarna och benen i explotionen. Zaitsev tror hon är död. Men hon överlever kriget!?
Boken är mer dokumentär, i still med Cornelius Ryans böcker. Typ man får följa vissa personer och vad som hände sedan. Om den tyske prickskytten minns jag inget speciellt än att han skylle vara en av deras bästa som skulle ta upp kampen med Zaitsev, inte att han skulle vara nått högtrankat befäl.
Kan rekomendera boken.
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Alla bokfakta
Titel Enemy at the Gates
Författare Craig, William
Bindning Paperback (info)
Förlag Penguin
Utg.sort London
Utg.land UK
Utg.datum 2000
Utg.datum, urspr. 20000728
ISBN 0141390174
Upplaga new edition
Serie Penguin Classic Military History S
Språk English
Antal sidor 480
Höjd 216 mm
Vikt 550 g
Illustrationer Ill.
Målgrupp General
Hittade detta på bokus. Verkar vara samma bok fast med annat omslag.
Gribing nu var det länge sedan jag läste boken. Det var precis som i Cornelius Ryans böcker, vittnes berättelser som sammanfogades till en historisk beskrivning i detta fall om Slaget vid Stalingrad. Ryssar och tyskar höga som låga samt civila livsöden återberättades i boken.
Sonderling
Titel Enemy at the Gates
Författare Craig, William
Bindning Paperback (info)
Förlag Penguin
Utg.sort London
Utg.land UK
Utg.datum 2000
Utg.datum, urspr. 20000728
ISBN 0141390174
Upplaga new edition
Serie Penguin Classic Military History S
Språk English
Antal sidor 480
Höjd 216 mm
Vikt 550 g
Illustrationer Ill.
Målgrupp General
Hittade detta på bokus. Verkar vara samma bok fast med annat omslag.
Gribing nu var det länge sedan jag läste boken. Det var precis som i Cornelius Ryans böcker, vittnes berättelser som sammanfogades till en historisk beskrivning i detta fall om Slaget vid Stalingrad. Ryssar och tyskar höga som låga samt civila livsöden återberättades i boken.
Sonderling
- Radiolänkgruppchefen
- Medlem
- Kontakt:
I Antony bevours Stalingrad nämner han att tyskarna skall ha skickat en av sina skickligaste krypskyttar till Stalingrad för att jaga ner Zaitzev, men i en felra timmar lång duell överlistade zaitzev honom... Fast han säger att det inte finns något bevis för detta.
Är antagligen bara någon myt eftersom jag finner detta ganska otroligt...
Är antagligen bara någon myt eftersom jag finner detta ganska otroligt...
En sak i filmen som visar hur "noga" filmakarna var med sanningshalten är slutscenen där Zaitzev går fram till sin fallne fiende och hans vapenrock fladdrar i vinden.
Regissören sade själv att givetvis skulle aldrig en prickskytt gå fram oskyddad på det viset men att han utformade den scenen som en hyllning till sin store idol Sergio Leone och försökte efterlikna symboliken i hans spagettiwesterns.
Regissören sade själv att givetvis skulle aldrig en prickskytt gå fram oskyddad på det viset men att han utformade den scenen som en hyllning till sin store idol Sergio Leone och försökte efterlikna symboliken i hans spagettiwesterns.
- Djinghis Khan
- Medlem
Djinghis Khan skrev:Angående "Enemy at the gates" så var filmen hyffsat bra, ända tills den pearl Harbour-liknande romansen kom in. Ursäkta men hur kåt man än är så ligger man inte och 'håller på' mitt under en rasande strid bland lik, lera och vinande splitter...
njae...det känns som det finns mer hmmm romantiska stunder när man kan gosa..