Fyra fartyg och två möten till havs .....

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: Fyra fartyg och två möten till havs .....

Inlägg av varjag » 16 december 2016, 10:43

koroshiya skrev:

Kartorna du klistrade in kom från spelet Aces of the Deep. Genom det spelet kände jag till systemet :)

I litteraturen verkar det finnas ungefärliga beskrivningar om var olika punkter fanns. Jag körde lite google fu och såg att någon av Rattang och Mangrove beskrevs som varande 300 miles söder om var ett fartyg kapades.

Här är ett roligt litet program, http://www.navalgrid.com/ , med vars hjälp man kan finna varje kvadratposition på kartan. Slår man in CA28 hamnar man på samma Long Island som Markus Holst skrev om.

En tanke jag hade var att punkter skulle kunna få sina namn från kvadraterna, så att Mangrove finns i MA till Mö (eller vad den sista M-kvadraten kan heta), men det verkar inte stämma.

Jag undrar hur man skapade dessa punkter. En gissning är att vissa skapades i Tyskland. På det viset kan man ha en punkt med en hjälpkryssare dit ubåtar kan komma utan att behöva använda radion. Jag har läst någon ubåtsbok där sådant kan ha förekommit. Men också måste man ha kunnat skapa punkter på stört. Rattang och Mangrove kan vara något som Rogge och de andra kom överens om.

Liksom andra vill jag tacka för tråden. Det är intressant läsning.
Tack koroshiya.

Jag har fått uppfattningen att rutnätet och punkterna - skapades redan under 20--30-talen genom intensivt stabsarbete
Och att punkterna, fredade zoner och ''vilorutor'' etc. - redan hade namngivits innan kriget började.
Tror inte rutor namngavs ''på stört'' - då hela flottan måste veta VAR alla fanns hela tiden. Utan radierade ändringar på gång s.a.s....

När Rogge beordrar fartyg till Mangrove eller Rattang måste samtidigt marinstaben hemma i Tyskland - veta var fartygen
fanns - i händelse av ''olycksfall i arbetet''.

Ö.h.t. - har jag i åratal fascinerats av skickligheten den tyska marinstaben ådagalade - när de dirigerade fartyg hit & dit...till möten,
bränsle- fång-ammunitions/förnödents o.s.v. - utbyten. OCH - inte minst, räddning av besättningar!

.....med detaljerade instruktioner om vilka ''rutor'' de skulle passera igenom
- där t.ex. ubåtar, utan att siktas - kunde bekräfta att dessa ''fortfarande flöt''.....

m.v.h., Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 16 december 2016, 22:06

varjag skrev:
koroshiya skrev:

Kartorna du klistrade in kom från spelet Aces of the Deep. Genom det spelet kände jag till systemet :)

I litteraturen verkar det finnas ungefärliga beskrivningar om var olika punkter fanns. Jag körde lite google fu och såg att någon av Rattang och Mangrove beskrevs som varande 300 miles söder om var ett fartyg kapades.

Här är ett roligt litet program, http://www.navalgrid.com/ , med vars hjälp man kan finna varje kvadratposition på kartan. Slår man in CA28 hamnar man på samma Long Island som Markus Holst skrev om.

En tanke jag hade var att punkter skulle kunna få sina namn från kvadraterna, så att Mangrove finns i MA till Mö (eller vad den sista M-kvadraten kan heta), men det verkar inte stämma.

Jag undrar hur man skapade dessa punkter. En gissning är att vissa skapades i Tyskland. På det viset kan man ha en punkt med en hjälpkryssare dit ubåtar kan komma utan att behöva använda radion. Jag har läst någon ubåtsbok där sådant kan ha förekommit. Men också måste man ha kunnat skapa punkter på stört. Rattang och Mangrove kan vara något som Rogge och de andra kom överens om.

Liksom andra vill jag tacka för tråden. Det är intressant läsning.
Tack koroshiya.

Jag har fått uppfattningen att rutnätet och punkterna - skapades redan under 20--30-talen genom intensivt stabsarbete
Och att punkterna, fredade zoner och ''vilorutor'' etc. - redan hade namngivits innan kriget började.
Tror inte rutor namngavs ''på stört'' - då hela flottan måste veta VAR alla fanns hela tiden. Utan radierade ändringar på gång s.a.s....

När Rogge beordrar fartyg till Mangrove eller Rattang måste samtidigt marinstaben hemma i Tyskland - veta var fartygen
fanns - i händelse av ''olycksfall i arbetet''.

Ö.h.t. - har jag i åratal fascinerats av skickligheten den tyska marinstaben ådagalade - när de dirigerade fartyg hit & dit...till möten,
bränsle- fång-ammunitions/förnödents o.s.v. - utbyten. OCH - inte minst, räddning av besättningar!

.....med detaljerade instruktioner om vilka ''rutor'' de skulle passera igenom
- där t.ex. ubåtar, utan att siktas - kunde bekräfta att dessa ''fortfarande flöt''.....

m.v.h., Varjag
Jäpp, jag håller med. Det måste ha funnits mängder av förregistrerade platser. Det konstiga är kanske att vi inte kan finna en lista på dem. Men så verkar kvadraterna själva inte vara så lätta att hitta. Bilderna du visade var från ett spel.

När jag googlade såg jag dock att en tysk hade skrivit en historia med ett flertal olika kartor, och att kanske har nutida spelmakare funnit sina kartor där.

Själv har jag bara läst Iron Coffins. Min minnesbild av den är - som jag sagt - överensstämmande med dina tankar. Det måste i många fall ha varit fråga om punkter man kommit överens om sedan långt tidigare.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 december 2016, 23:16

koroshiya skrev:
Jäpp, jag håller med. Det måste ha funnits mängder av förregistrerade platser. Det konstiga är kanske att vi inte kan finna en lista på dem. Men så verkar kvadraterna själva inte vara så lätta att hitta. Bilderna du visade var från ett spel.

När jag googlade såg jag dock att en tysk hade skrivit en historia med ett flertal olika kartor, och att kanske har nutida spelmakare funnit sina kartor där.

Själv har jag bara läst Iron Coffins. Min minnesbild av den är - som jag sagt - överensstämmande med dina tankar. Det måste i många fall ha varit fråga om punkter man kommit överens om sedan långt tidigare.
Jo - spelmakarna, knyckte direkt från orginalen :) Finns f.ö. en bok om detta;

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... 9291866757
http://www.donitzeliteflotilla.com/unde ... ystem.html
http://www.convoyweb.org.uk/extras/inde ... htm~exmain
http://www.uboataces.com/articles-naval-grid.shtml
http://www.german-navy.de/kriegsmarine/ ... ture6.html

mvh, Varjag

a77
Medlem

Inlägg av a77 » 21 december 2016, 22:59

Kommer det mera, eller har de tyska kaparna tagit julledigt?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 22 december 2016, 02:32

a77 skrev:Kommer det mera, eller har de tyska kaparna tagit julledigt?
Det kommer mera....men i Dårskapens Thider - alltså hJulen - har jag mycket annan att bestyra.....Haf thålamod -

Tack & m.v.h., Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Strandhugg - till Julen

Inlägg av varjag » 23 december 2016, 23:17

ATLANTIS färskvattenförråd börjar tryta, både besättningen, maskinerna – och troligen
Kpt. Rogge också – behöver en vilopaus.
Den tropiska hettan plågar också alla, även om en fartygschef aldrig aldrig kan erkänna trötthet….
(det fanns en distilleringapparatur ombord – men drevs med donkeypanna och kol och-hade liten kapacitet…)

Bland bytet från norska TEDDY fanns en bunt sjökort, ibland dem ett över Kerguelen-
öarna i sydligaste Indiska Oceanen, som tyskarna ivrigt studerar.
Där finns obegränsad tillgång på fjordar och vikar med ankarplatser, dolda från insyn
utifrån och dessutom – god tillgång på färskvatten ur älvar och bäckar.

ATLANTIS sätter kursen mot kyligare breddgrader…..

Ett par dagar senare, den 1:a december – uppsnappar man en signal från den tyska
hjälpkryssaren PINGUIN vars kapten Felix Krüder rapporterar att han kapat en norsk
tanker – m/t STORSTAD med 10 000 ton dieselolja. Och att han avser skicka tankern
till Frankrike med de 400 fångarna på PINGUIN.

Rogge signalerar omedelbart en begäran att få fylla ATLANTIS bunkerutrymmen – innan
Krüder skiljs från det norska fartyget.

Seekriegsleitung i Berlin samtycker genast – anvisar en plankvadrat där fartygen kan mötas
och beordrar Krüder att invänta även HK’s KOMET och ORION (?) innan STORSTAD sätter
kurs mot Europa.

Och så kom det sig att den 8:e December under övligt jubel och hälsningar – Kpt. Krüder
stiger ombord på ATLANTIS. Man gissar lätt att detta möte fjärran från hemlandet – krävde
demolering av många flaskor sekt und bier – både i officers- och manskapsmässar….. :thumbsup:
HK PINGUIN møjligen fotad fraan ATLANTIS.jpg
Den 9:e ansluter STORSTAD och oljeöverföringen börjar....
mt STORSTAD 8998 grt.jpg
mt STORSTAD 8998 grt.jpg (75.69 KiB) Visad 1557 gånger
Den 10:e, är det Rogge’s tur att med sina officerare gästa PINGUIN och Berlin låter under
visiten Kpt. Krüder meddela Rogge att han förlänats Järnkorsets Riddarkors (Ritterkreuz)
för sitt fartygs insatser i kampen.

Dagen efter – återtas kursen mot det fjärran Kerguelen.

Kerguelen, tillhör jordens avlägsnaste platser – den närmaste kontinenten, är Antarktis
och tundraklimatet är kyligt, blåsigt och regnigt med moln och dimma.
Öarna var obebodda, men tillhör nominellt Frankrike och tyskarna vet inte om den säljakt-
och valjakt-station fransmän drivit vid Port Couvreux - ännu är i bruk.
Port Couvreux.jpg
Den 14:e december siktas inloppet till fjorden – och en beväpnad styrka i motorbarkassen
sätter av för att rekognosera läget.

Efter ett par timmar återvänder båten med beskedet att stationen är övergiven och förfallen.
(den hade stängts redan 1936)
Port Couvreux sæljægarstation.jpg
Port Couvreux sæljægarstation.jpg (69.32 KiB) Visad 1557 gånger
Med ett par båtar försedda med lodlinor och taltrattar först – nosar sig sakta sakta ATLANTIS in i det trånga fjordinloppet. Allt verkar lovande – båtarna rapporterar 20-30 meters djup hela tiden –
hon går ‘’dead slow’’ – dvs bara 1-1½ knop och då händer det……..
Det brakar till under skrovet, hela ATLANTIS skakar – och stannar…..Dom sitter ohjälpligt
fast på grund .........

forts.

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 24 december 2016, 16:32

Är Port Covreaux det som idag heter Port-aux-Francais?

EDIT googlade mig till att det finns och funnits flera stations på Kerguelen varav Port Couvreaux är en, så min fråga är absolet.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 25 december 2016, 00:33

Markus Holst skrev:Är Port Covreaux det som idag heter Port-aux-Francais?

EDIT googlade mig till att det finns och funnits flera stations på Kerguelen varav Port Couvreaux är en, så min fråga är absolet.
Nej, Francais ligger med infart fr. syd-Couvreaux med infart fr nord....(blå resp Röd)
hamnarna.png
hamnarna.png (91.97 KiB) Visad 1498 gånger
mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Jättehål i botten och - en begravning

Inlägg av varjag » 28 december 2016, 11:52

Det vad den 14e december som ATLANTIS har haft oturen ränna på toppen av liten bergknalle – som lodlinorna missat.
Samstämmiga rapporter, skriver om ett ‘’hål’’ på 2 x 6 meter under förskeppet…. 8O

Men det – är en ‘’dubbelbottnad propgandalögn’’!
Om skrovet hade fått en läcka av den storleken – hade ATLANTIS vrak legat kvar på platsen
än idag!
Allt som skrivits om grundstötningen, som jag läst – är mycket förteget om hur omfattande
skadan verkligen var. Och – om reparationernas art…..
Ett är säkert – fartyget hade dubbelbotten, d.v.s. ytterskrovet hade ett ‘’tankdäck’’ ngn meter
eller mera ovanför – och utrymmet emellan var indelat i vattentäta ‘’celler’’ tvärskepps.
(ofta kallade ‘’djuptankar’)
Och kanske också långskepps. Cellerna användes för barlast eller – som olje/vattentankar.
Dubbelbottenkonstruktion.png
Jag gissar att ATLANTIS fått en buckla på 12 kvadratmeter. Och att en/flera isolerade celler
vattenfyllts där läckage uppstått…..mycket värre kan det knappast ha varit.

Men – hon står fast på bergknallen och innan dom försöker göra något åt det eländet, var man tvungen noggrant pejla alla djuptankar och utrymmen i skrovet för att försäkra sig om
att inga allvarlga vatteninbrott fanns.
Men – dricksvattnet från förliga färskvattentanken - smakar salt…..

När väl detta konstaterats, börjar det enorma arbetet att ta fartyget flott igen.
Det första försöket – att backa av grundet, överges snabbt. Med maskinerna dånande på
fullvarv och propellern piskande havet till skum under aktern – skakar hela skrovet och
det hörs varnande gnissel och smällar under förskeppet med metall i ojämn kamp mot gråsten….

Men ATLANTIS sitter fast.

Dom skickar ned en dykare för att ta sig en titt på grundknabben och skadorna….han
rapporterar – Hopplöst…. vi sitter hopplöst fast, som en prinskorv på gaffeln….

Kpt Rogge, vägrar ge upp. Trots att han aldrig dykt förut, låter han sig imunderas dykar-
dräkten med hjälm, slang och allt – och bubblar ner under ytan…..(!)
När han kommer upp igen – förkunnar han optimistiskt:

Illa, ja! Men, kunde varit värre…. Vi skall nog kunna rädda henne i alla fall……

Dom har inga tidvattentabeller att tillgå och tidvattnen på Kerguelen är relativt små – dom
sänder iland en liten grupp med uppgift att noga mäta och tidsbestämma hög-och-lågvatten
och nivåskillnaderna…..
Rogge beordrar hela besättningen till att ‘’trimma’’ fartyget…..allt som kan, pumpas, bäras,
skiftas – akteröver för att lätta förskeppet – flyttas. Ammunition, torpeder, proviant – vartenda
flyttbart kilo, trimmas akteröver.
Med barkassernas hjälp varpar dom ut bägge bogankarna – akteröver, så ankarspelet skall
kunna hjälpa till dra henne akteröver. (ett djävulskt jobb! Min. anm.)
utlæggning av varpankare.jpg
utlæggning av varpankare.jpg (53.62 KiB) Visad 1412 gånger
I isande vindar och snöglopp sliter hundratals män som galärslavar för att rädda sitt skepp.Efter tre dagar av möda
(men föga svett – det är frostgrader…) – försöker dom igen…
Propellern skummar, skrovet skakar, ankarkablarna knakar – men ATLANTIS rubbar sig inte
ur fläcken !

Allt verkar hopplöst, Rogge låter ‘’flöda’’ mindäcket akterut…det är inte helt vattentätt – men
vad som läcker ut – kan pumpas överbord….ytterligare 1500 ton, trycker ned aktern…
Och – höjer förskeppet….men förgäves – ingenting tycks hjälpa.

Den tredje natten friskar vinden, till kuling – sedan storm. Vinden – svänger ATLANTIS, hon
vrider sig på grundknallen – som en dörr på ett gångjärn….Det gnisslar, skär..knakar – MEN
hon rör sig! 90 grader babord…..

Alle man på däck! Stand by!

vinden pressar ATLANTIS akteröver – ankarspelet tar upp slacken på kabeln och ankaret
‘’biter’’ - med himmlaskri av metall mot sten – höjer hon näsan och – glider av grundet!

Faran är inte över, ett trångt sund, hård vind och ankaren att wincha in – båtar i vattnet,
lodskott och skrik i taltrattar…..med sisådär 120 olika maskinmanövrer….men
i gryningnen – ankrar ATLANTIS i Port Couvreux.......
Puh! DET – var en pers! :roll:

Den 18-22:de riggar dom rör och slangar från en bäck och pumpar färskvatten ombord –
flera hundra ton av varan och manskapet får f.f.g. på månader tvåla in sig och duscha i söt-
vatten, måste varit en härlig känsla – kylan till trots.

För Juldagen 1940, fejas och putsas och förbereds en stor julfest ombord. Kabyssen och bageriet
gör sitt allra bästa för att mannarna skall få en riktigt god julmiddag med rikligt, både Mat och Dryck!
Men – dagen innan, Julafton – drabbas ATLANTIS av resans första dödsolycka ombord…..

Matrosen-Obergrefreiter Bernhard Herrman (vice-korpral) – arbetar i en båtsmansstol på
skorstenens utsida; över huvudmaskineriets avgasrör, har dom riggat en entums manillatross att säkra stolen……
Utan varning – startas dieselmotorn långt nere i maskinrummet – de glödheta avgaserna bränner
av manillatrossen på sekunder och – Herrman störtar handlöst i båtdäcket 8 meter under honom
och dör ögonblickligen.

I ett slag är julstämningen borta ombord…… :(

Två dagar senare – begravs han, i vad som skulle bli Tysklands allra avlägsnaste och isolerade Krigsgrav –
graven 1983.jpg
graven 1983.jpg (60.06 KiB) Visad 1412 gånger
med fulla militära hedersbetygelser, svept i tyska krigsflaggan med väpnad vakttropp, gevärsalut
och tyst minut…….

(När ATLANTIS lämnade Kerguelen, avlägsnades korset på graven för att utplåna varje spår av
tysk närvaro på ön. Men dess exakta läge noterades noga. Efter kriget rotade den tyska Krigsgravs-
myndigheterna i saken, graven lokaliserades igen och ett kors uppsattes på den. Vad jag förstått –
vårdas graven ännu av franska myndigheter. Men Förbundsrepubliken betalar de franska räkningarna.)

forts.

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 28 december 2016, 14:49

Till och med franska marinen.
http://www.google.lu/url?sa=t&source=we ... Lbu5FR9cFw

Får se hur länkadet funkar.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 28 december 2016, 15:36

a77 skrev:
pandersson2 skrev:Till lands skulle det ju aldrig tillåtas att uppträda i annan nations namn utan konsekvenser. Hur var praxis till sjöss? Behandlades fångade kapare strängare än övriga?
Det är tillåtet att använda falsk flagga för att luras till sjös, men när du begår krigshandling måste du ha rätt flagga hissad, notera hur tysken byter från engelsk mössa till tysk mössa. Varför skulle dessa kapare behandlas strängare än övriga kombattanter?

Engelska Q skepp kunde inte börja skjuta fören de sänkt handelsflaggan och höjt örlogsflaggan.
Tack även jag har funderat på detta och det är tillåtet med vissa undantag.

https://en.wikipedia.org/wiki/False_flag#Use_in_warfare

En favorit är:

https://youtu.be/WYF2Nw_nCNQ?t=1h27m12s

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 28 december 2016, 20:34

Hans skrev:Till och med franska marinen.
http://www.google.lu/url?sa=t&source=we ... Lbu5FR9cFw

Får se hur länkadet funkar.

MVH

Hans
Tack Hans för den länken.
Känns alltid mera betryggande veta att en matros kvarlevor befinner sig i Marinens händer - :thumbsup:
(oavsett vilka färger den marinen för......)
nytt kors paa graven ca 2005.jpg
nytt kors paa graven ca 2005.jpg (74.73 KiB) Visad 1361 gånger

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Bergsbestigning, kålsoppan luktar skit & flygare i låganfall….

Inlägg av varjag » 7 januari 2017, 10:20

Under liggetiden får omgångar av besättningen gå iland för att f.f.g. på många månader – känna
fast mark under fötterna.
Det finns en gammal sjömansvisa med texten – vi har rullat uppå havet så det rullar när
vi går…..

Faktiskt alldeles sant, många av karlarna har lite svårt med balansen de första minuterna
iland…..Det finns ju inte mycket att se eller göra på en så ödslig plats – men ATLANTIS
österrikare, har minsann kvickt spanat in en utmaning…..
Mount Ross.jpg
Mount Ross.jpg (94.87 KiB) Visad 1259 gånger
- som så klarft... måste bestigas. Med någon tveksamhet, går Rogge med på dumheterna men, beordrar
sin adjutant att delta och övervaka expeditionen. Och adjutanten, Lt. Mohr – har aldrig i sitt
liv lekt alpinist ! Hans beskrivning av företaget – är en av outsägligt lidande, svett och värkande lemmar, innan de når krönet
…..dom här förbaskade österrikarna klättrar som gemsbockar, medan jag bara ville sitta ned och vila! ATLANTIS såg ut som en liten modell-
båt från krönet och nu var jag tvungen att uppbjuda mina sista krafter – bara för att ta mig
ombord igen…..

På återvägen noterar det bålda sällskapet massvis med gröna frodiga växter som täcker
marken överallt. Det är den unika ‘’Kerguelen-kålen’’ –
Kerguelenkaalhuvud.jpg
Kerguelenkaalhuvud.jpg (115.22 KiB) Visad 1259 gånger
som redan tidigare besökare visste var utmärkt näring för att hålla skjörbjuggen stången.
Och som smakar ganska god, inte olikt vitkål när, den ätes rå.
Färsk kål i obegränsade mängder kittlar så klart kockarnas fantasi….sagt och gjort, en
patrull skickas iland att samla ihop nog för en redig kålsoppa till hela besättningen.
Men, Kerguelenkålen när den kokas – luktar fan. Ja ‘’ren skit’’ – stanken hängde med
flera timmar efter att eländet kastats överbord. :roll:

En av ATLANTIS besättningsmän var INTE välkommen på Kerguelen. Hans landpermission blev rekordkort. Kpt. Rogges skotska
terrier, Terry – blev helt salig när han sattes iland på stranden. Rusade runt, skällde upp-
hetsat, lyfte benet och nosade på alla främmande lukter med svansen arbetande som en
högvarvig propeller…...

I tre minuter......
Det lokala flygvapnet - som nog aldrig sett en hund förut – uppfattade bums Terry som
a clear and present danger......png
a clear and present danger......png (322.37 KiB) Visad 1259 gånger
- och gick omedelbart till skränande låganfall – i hundratal….
Den stackars panikslagna terriern räddades upp i famnen på en högbåtsman och var överlycklig att få komma tillbaka ombord igen. Men, skällde trotsigt från däcket efteråt…

Tyskarna hade sett att stora flockar av kaniner samlade här och där. Tanken på färsk
kaninstuvning låg nära till hands och – ett tjugotal mannar med mausergevär avdelades
till kaninjakt. Som också blev mycket kortvarig….på något hundratal metrar avlossades
en ekande bredsida. Kaninerna försvann med blixtens fart; när de bålda jägarna traskade
fram för att räkna bytet – hittade dom inte en enda död kanin.
Precisionsskytte med kulgevär, var tydligen inte matrosernas starka svit - :lol:

Efter maskinöverhalningar, med 1000 ton jättefint färskvatten i tankarna och skrovskadan
reparerad (*?) lämnar ATLANTIS Port Couvreux, den 11:e januari 1941. Dom har spenderat
28 dygn i hamnen, varav 3 då dom satt på grundet.

*)[vittnesmål om HUR skrovskadan reparerades är mycket luddiga i litteraturen.
Det förefaller mig otroligt, att man kunnat utföra meningsfulla reparationer
på 8 meters djup under skrovet…..??]

Dom seglar också ut under en helt ny identitet; ATLANTIS har nu blivit W.Wilhelmsens
norska motorfartyg -
norska ms TAMESIS.jpg
norska ms TAMESIS.jpg (32.28 KiB) Visad 1259 gånger
(TAMESIS byggdes 1939 av Schichauvarvet i Elbing och är liksom ATLANTIS en tysk
konstruktion i likhet med flera av de norska Tønsbergarna.....)

forst.

Varjag

Femtiotrean
Medlem

Inlägg av Femtiotrean » 7 januari 2017, 14:21

Varjagens saga är en fröjd och den färska episoden var en skänk från ovan på den gråä snöstormiga skitvädereftermiddagen vi har här!

Men som den landskrabba som jar är undrar jag om man kan reparera en skrovskada *från insidan* och om det kan vara lättare att utföra?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 7 januari 2017, 15:46

Instämmer med 53'an.

En fråga till från en annan landkrabba. När man låg stilla i kallt väder. Hur värmdes fartyget? Man kunde väl inte slösa dyrbar olja och hålla maskineriet igång. Eller?

MVH

Hans

Skriv svar