Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JHAN
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JHAN » 13 augusti 2016, 07:56

Hej Thule,

NOJ artikeln du länkade till var bra, han valde att lyfta andra kränkningar än som normalt diskuteras.

Dock har vi samma visa igen, det finns/fanns en/ flera mindre sovjetiska banddrivna farkoster som gjorde bottenspåren.

Om han nu vet det, varför kan han inte skriva vad det faktiskt är?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 augusti 2016, 07:58

Angående långvågen som vi nu diskuterar och nu NOJ artikeln som thule länkat till.

Det har ju tidigare ifrågasatts hur atom-minorna och torpederna som placerats ut skulle fjärrstyras, nu vet vi det, långvåg :D

Sergei i reportrarna kanske inte blåljög sig igenom intervjun trots allt.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 augusti 2016, 08:01

Är inte poängen med sändarna att FRA vet var dom ligger, för det gör dom, och att man kan mäta ökad aktivitet från dessa sändare.

När något så spektakulärt som Horsfjärden inträffar så ändras mönstret i sändningarna för att dom måste, tex. 5 oktober och vid Mälsten.

Nu skriver ju BG att FRA mätte 5x det normala på sojetiska sändare ( utan vidare referens får förmoda). Vilken eller vilka västsändare gick upp i varv?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 augusti 2016, 08:56

Det fans ju en uppgift från någon annan (minns inte just nu vem, men det kom upp ang U-137) där det sades att ryssarna även placerat ut akustiska bojar kring vissa specifika mål . Jag har fått uppfattningen att det här olika uppgifterna ingår i det som fortfarande är sekretess belagt, och likadant är det med den bandgående sovjetiska miniubåten ? Den har ju varit på bild i Janes defence rew", och även rapporterad från en mässa i St. Petersburg 1975 . Och i B. Gustavssons 300 sidor långa rapport från 1987 finns blanka sidor med text under, där det uppenbarligen skall vara fotografier.
En av dessa texter lyder, "kan troligen förses med band aggregat "
Och då är ju även NOJ bunden av sin tystnadsplikt, och kan inte specificera vad det är frågan om för farkost/ubåt.
Men jag tror man känt till den under lång tid, (Gibraltar ) och det är troligt att det var samma farkost som avsatt spåren i Tjuvholmen 1983 ?
Så jag tror personligen inte att det rört sig om ett rent arbetsredskap, utan en miniubåt med band och kanske någon form av arbetsredskap ?
Det finns ju rapporter även från Finland, och Norge , där man sett spår av bandaggregat kring sina kuster.

Höjningen av radiotrafik är ju intressant såtillvida att Emil Svensson skriver att den ökade specifikt från platser där man visste att det fanns ubåts bärgnings förband. Och man hade ju tydligen pejl på en Polsk ubåtsbärgare som gått ut från bas i Baltikum?
//Thule

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 augusti 2016, 09:11

Jag har även fått svar på den 35-40 meter långa ubåt som Tunander skriver om. Han skriver att uppgifterna bekräftades av underrättelse folk vid örlogsbasen. Detta stämmer inte. Man trodde först att det rörde sig om en Whiskey ubåt, för att ubåten skulle liga stilla mellan botten och ytan var helt osannolikt, och om det var en uv farkost så kunde den varit allt mellan 15 och 70 meter med tanke på fart och andra förhållanden.
Analysen gjorde att an avskrev det hela. Det kom upp sumpgas" efter bombfällningen, och olja från gamla oljefat.
Och NR 1 befann sig inte i Hårsfjärden, Fm visste var den var, och det var inte i Östersjön !
//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 13 augusti 2016, 11:03

JHAN skrev: Nu skriver ju BG att FRA mätte 5x det normala på sojetiska sändare ( utan vidare referens får förmoda). Vilken eller vilka västsändare gick upp i varv?
Vore väl mer underligt om INTE sändningarna hade ökat när vi har en utav efterkrigstidens största ubåtsjakter i Östersjön.

Därmed inte sagt att det var ryssarna som var i Hårsfjärden men självklart så övervakade de allt så väl de kunde för att kunna få information om vår kapacitet osv..
Thule3 skrev:Det fans ju en uppgift från någon annan (minns inte just nu vem, men det kom upp ang U-137) där det sades att ryssarna även placerat ut akustiska bojar kring vissa specifika mål .
Det var bara en teori från mig gällande hur de kunde ha navigerat in om de nu hade så hög fart som vissa påstår.

Finns ingen källa alls bakom utan som sagt bara en teori.

Thule3 skrev:Jag har även fått svar på den 35-40 meter långa ubåt som Tunander skriver om.
VEM har du fått svar ifrån, du skriver ju så luddigt att det inte går att följa vad du menar, eller är det kanske meningen..
Thule3 skrev: Han skriver att uppgifterna bekräftades av underrättelse folk vid örlogsbasen. Detta stämmer inte. Man trodde först att det rörde sig om en Whiskey ubåt, för att ubåten skulle liga stilla mellan botten och ytan var helt osannolikt, och om det var en uv farkost så kunde den varit allt mellan 15 och 70 meter med tanke på fart och andra förhållanden.
Analysen gjorde att an avskrev det hela. Det kom upp sumpgas" efter bombfällningen, och olja från gamla oljefat.
Och NR 1 befann sig inte i Hårsfjärden, Fm visste var den var, och det var inte i Östersjön !
//Thule
Vem är han??

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 augusti 2016, 11:16

Det var någon annan som kommit med uppgiften kring U-137, jag menar inte ditt inlägg.

Jag lovade att återkomma då jag fått svar, och nu har jag det. Om du anser det luddigt så är det din bedömning.
Vi är tre om uppgifterna, så du lär nog få dem bekräftade i sinom tid .
//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 13 augusti 2016, 11:52

Thule3 skrev:Det var någon annan som kommit med uppgiften kring U-137, jag menar inte ditt inlägg.

Jag lovade att återkomma då jag fått svar, och nu har jag det. Om du anser det luddigt så är det din bedömning.
Vi är tre om uppgifterna, så du lär nog få dem bekräftade i sinom tid .
//Thule
Ahh så du vet inte vem det var som skrev det och du vet inte vad han påstod...

Sedan vill du inte tala om vem som du "fått svar" ifrån...

Med andra ord ett inlägg som inte tillförde något alls.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 augusti 2016, 12:10

Det här är riktigt jädra svårt, jag försöker hitta kopplingar, mönster ja vad som helst som pekar på nationalitet.

Så nu säger vi ungefär att, ja ryska radiotrafiken gick upp fem gånger för dom undrade vad fanken som hände.
Möjligt - absolut.

Men det kan ju lika gärna ha varit för att rädda sina sönderskjutna ubåtar.

Detta vet väl inte BG men han gör en försåtlig koppling.

Och, blir med detta ännu lite tydligare att Tunander drar slutsatser på för lite infornation, precis som andra sidan gärna och ofta gör.

Thule, bilden i Janes review och båtmässan är debunkade, du kommer får Rickard efter dig om du kör på med dom två spåren.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 augusti 2016, 12:11

Vad skulle egentligen hända om vi struntade i hemligstämplar oh alla skriver vad dom vet eller postar sina bevis?

Ingenting gissar jag men jag sitter ju inte heller på hemlig info.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 augusti 2016, 12:17

Thule3 skrev:Jag har även fått svar på den 35-40 meter långa ubåt som Tunander skriver om. Han skriver att uppgifterna bekräftades av underrättelse folk vid örlogsbasen. Detta stämmer inte. Man trodde först att det rörde sig om en Whiskey ubåt, för att ubåten skulle liga stilla mellan botten och ytan var helt osannolikt, och om det var en uv farkost så kunde den varit allt mellan 15 och 70 meter med tanke på fart och andra förhållanden.
//Thule
Ja, ju mer vi dissikerar det spåret ju kallare blir det.

För det första var den gröna fläcken den 5 oktober inte i området där 35m-40m ubåten fanns, ingen koppling.

Sedan är det oklart om det var en grön fläck överhuvudtaget, OlaF svarade å tunanders vägnar.

Själva mätningen kan ha varit något så enkelt som fisk eller temperaturskillnader.

Jag har kanske dragit lite för höga växlar på den.

I NOJ länken som thule postade skrevs det att tritons hade 130km räckvidd. Det är betyydligt mycket längre än de 20km som vår vän Sergei angav, vad tror vi om det?

Det skulle ju i stort sett placera moderubåten utanför Horsfjärden?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 augusti 2016, 13:03

Om du inte vill ta till dig uppgifterna är det din ensak Kent , bara för att jag inte lämnar ut mail och namn till dig : Jag har som sagt vidarebefordrat mailet till det som jag anser bör ta del av det .

Det finns ju andra här som har uppgifter, men ej delar dem med oss andra. Och då är det väl helt egalt att jag gör samma sak.

Jo just angående räckvidden Jhan, så kan det vara den längre varianten ?
//Thule

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 13 augusti 2016, 13:16

Thule3 skrev:Om du inte vill ta till dig uppgifterna är det din ensak Kent , bara för att jag inte lämnar ut mail och namn till dig : Jag har som sagt vidarebefordrat mailet till det som jag anser bör ta del av det .

Det finns ju andra här som har uppgifter, men ej delar dem med oss andra. Och då är det väl helt egalt att jag gör samma sak.

Jo just angående räckvidden Jhan, så kan det vara den längre varianten ?
//Thule
Thule, snälla... tänk till lite.

Kanske finns det flera utav oss som har massa fakta som de inte skriver om här. Men du lägger ju gång på gång ut massa texter utan några som helst källor eller en antydningar till bevis och det leder inte framåt alls.

Vilka andra är det som har uppgifter som de skriver om i luddiga termer men inte anger källor?

Det du håller på med är ju bara massa gissningar precis som du gör nu igen när du skriver "Jo just angående räckvidden Jhan, så kan det vara den längre varianten ? "

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 13 augusti 2016, 14:22

Hehe, ja jag brukar ju hugga på alla beten som verkar spännande...

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 13 augusti 2016, 15:03

Du börjar låta som någon annan nu Kent. Jag har uppgifterna men röjer dessvärre inte källan //Thule

Skriv svar