Vad är felet med världsekonomin?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2016, 09:34

Billiga hyresrätter i storstadsområden kan vi väl glömma framöver? Det låter olönsamt att bygga, speciellt nu när alla verkar vilja bo dyrt

masase
Stödjande medlem 2022

Inlägg av masase » 22 maj 2016, 21:34

Precis som i alla andra branscher så finns det få byggbolag som tar 30 000 per kvadrat när de kan fakturera 100 000 SEK per kvadrat. BIlliga hyresrätter kräver sannolikt någon form av social housing i en eller annan form.

Jag bor i Amsterdam i Nerderländerna sedan 2013 och det är rätt intressant att jämföra priserna mellan Amsterdam och Stockholm. Enligt tunnelbanestations modellen så kostar topplägen i Sthlm runt 100 000 SEK. I Amsterdam så kostar topplägen en bit över 50 000.

Vad det innebär är att den Amsterdanska motsvarigheten till Östermalm (Museumbuurt) kostar ungefär som Solna och övre medelklassområdet (tänk Brommatrakten) där jag bor kostar ungefär som Husby.

Inkomsterna för en typisk husköparfamilj är rätt lika, skatter och förmåner är rätt lika (förutom att dagis är dyrare in NL) och räntesatserna är rätt lika (runt 1.5% efter skatteeffekter). Skillanden är främst att priserna i NL gick ner runt 30% efter kraschen 2008 så väldigt få i NL har stora mängder boendekapital att sätta in i ett nytt boende. I mer attraktiva lägen så är priserna nästan tillbaks till den förra toppen men nettoeffekten är de allra flesta som har väldigt lite boendekapital, Inte heller har föräldragenerationen några 1-3 miljoner SEK i låneutrymme på sitt boende som de kan använda för sina barn.

Frågan är hur många Stockholmsköpare skulle ha råd att betala de sista 20% på 5-10 miljonersvillan om de behövde betala topplånet. 2 miljoner till fem procent effektiv ränta återbetalat på 20 år kostar trots allt 8300 i amortering och 8300 i räntor . Jämför det med 3750 som 3 miljoner amorteringsfritt kostar till 1.5% effektiv.

Om man antar att den genomsnittlig köparen har ganska precis råd med de nuvarande priserna så kan man alltså konstatera att priserna måste fortsätta att gå upp för att den nuvarande prisnivån i Sthlm skall kunna stödjas.

(1) http://www.mynewsdesk.com/se/booli.se/p ... on-1393929
(2) http://maps.amsterdam.nl/woningwaarde/ (priser från 2014 så lägg på 3-7% för dagspris)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 juni 2016, 00:55

Amund skrev:
Tack för dem Koroshiya! :) Det är ett intressant ämne och jag avslutar med nobelpristagaren Paul Krugmans farhågor om de svenska huspriserna, många svenska ekonomer pekar på många olika ekonomiska parametrar som ”bevisar” att det INTE är en bubbla… Paul Krugmans svar på det var ungefär att det inför varje bubbla knappast har saknats argument varför just detta INTE är en bubbla och att det är en del av problemet när bubblor byggs upp, när bubblan väl har spruckit framstår orsakerna därtill i betydligt bättre dager.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsprisbubbla

Svenska Wiki - är synnerligen ordfattigt. Men engelska mera matnyttig;

https://en.wikipedia.org/wiki/Real_estate_bubble

Australien, befinner sig nu i samma ''bubbelstadium'' - men i vanlig ordning förnekar fastighets/byggspekulanter existensen av en sådan.
Medan vår Centralbank, ekonomer och vettigare banker - varnar ''marknaden'' för en kommande implosion......

Vår australiska, har i åratal mycket blåsts upp av - kinesiska spekulanter. Som tar sina millioner ur Kina - och investerar utomlands.

Kina - försöker stävja sin kapitalexport med olika åtgärder. Och det är just där - som man befarar att bubblan skall brista......
Då byggnationen av allt större och lyxigare lägenheter & egnahem redan överproducerat med sisådär 50% över behoven.

Resultat: Omkring 30% av nybyggen - speciellt lägenheter I Melbourne & Sydney står tomma då bara kineser - har råd med dem.

http://www.news.com.au/finance/real-est ... 42a26caf6c

Rent allmänt, tycker jag att världsekonomin aldrig egentligen hämtat sig efter den Globala Krisen 2008.
Alltför många nationella ekonomier, inkl. Australiens - stapplar utan egentlig tillväxt.
Knepet med ''stimulerande räntesänkningar''' fungerar inte längre. Räntorna är nere i bottenlägen - eller - ''negativa''.

Men trots det syns inga tecken på någon investeringvilja. Alla - tycks bara avvakta. Med känslan att ekonomierna idag
seglar i tidigare okända vatten där ingen vågar satsa på en okänd framtid.

Onda aningar om en gigantisk ''Kreditbubbla'' kanske?

My tuppence, Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 juni 2016, 23:15

Varjag, har du läst om bostäderna i Vancouver?

De är sketadyra, om man får använda ett sådant ord, och drivkraften är i mycket att asiater är väl förtrogna med staden.

Här är en länk till en artikel om det.

http://www.bbc.com/news/business-36369108

Kraschar bostadsmarknaden kan det nog komma att skapa problem för många.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 juni 2016, 23:53

av koroshiya » tor jun 02, 2016 10:15 pm

Varjag, har du läst om bostäderna i Vancouver?

De är sketadyra, om man får använda ett sådant ord, och drivkraften är i mycket att asiater är väl förtrogna med staden.
Nej hade jag inte - tack f länken.
Det fanns en hänvisning till Vancouver i den australiska länken jag postade - men att det var så illa ställt ( 8O ) - visste jag inte.

Erinrar mig den japanska ''tomtvärdebubblan'' slutet 1980-talet.
Då några kvadratkilometrar av Tokyo -värderades högre än hela Kalifornien... 8O
Resultatet - blev en ''kreditkris'' i det japanska banksystemet - från vilken det inte har repat sig än......

https://books.google.com.au/books?id=-f ... 0A&f=false

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 3 juni 2016, 01:03

Vancouver fick ett enormt tillskott av verksamheter och kapital när HongKong återlämnades till Kina. Framför allt inom shipping och alla dess stödfunktioner var det många som inte "tog risken" av att vara kvar utan sökte sig en ny bas, som för många av dessa blev Vancouver. Bland annat kom några av de verkligt stora rederierna flyttandes.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 juni 2016, 01:09

Donkeyman skrev:Vancouver fick ett enormt tillskott av verksamheter och kapital när HongKong återlämnades till Kina. Framför allt inom shipping och alla dess stödfunktioner var det många som inte "tog risken" av att vara kvar utan sökte sig en ny bas, som för många av dessa blev Vancouver. Bland annat kom några av de verkligt stora rederierna flyttandes.
Samma story som i Oz....kinesiska pengar! Tack Donkeyman, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Hur starka är EU's banker?

Inlägg av varjag » 5 augusti 2016, 12:02

Läser i bladet - att Deutsche Bank's sista kvartalsresultat gått från f.g. 818 000 000 Euros - till 20 miljoner Euros.
Att Commerzbank's rasat med 32% - och att EU-Bankens ''stresstest'' pekar mot en snar bankkris i Europa.....

http://www.zerohedge.com/news/2016-08-0 ... redibility

De italienska bankerna, dignar under en börda av 540 000 000 000 (Femhundrafyrtio Miljarder Euros) av s.k. ''non-performing'' lån.
Landets äldsta bank - Monte dei Paschi di Siena ensam, kämpar med en portfölj av 70 000 000 000 - ''icke betalande lån'' och tvingats
desperat söka mera kapital.....

http://www.theaustralian.com.au/busines ... 4369f2d4f9

Det är inte stort bättre i svaga ekonomier som Spanien och Portugal - där bankerna också har berg av ''non-performing loans''.

Med kommande ''Basel Kapitalkrav'' - som fasas in om tre år (2019) beräknas etthundra av världens största banker behöva
kapitaltillskott om 500 000 000 000 ( femhundra miljarder dollars) - ELLER MINSKA sin lånegivning med $10 000 000 000 000...
Det är alltså Tiotusen Miljarder - 8O
Jag skrev tidigare i tråden >
Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 5 augusti 2016, 18:38

varjag skrev: Jag skrev tidigare i tråden >
Onda aningar som jag delar och har gjort det ett tag nu. Den europeiska ekonomin överöses med billiga pengar samtidigt som ekonomin inte växer. Problemet för näringslivet är alltså inte tillgång på kapital utan det är på något annat plan som felet ligger, trots detta står centralbankernas pengakranar vidöppna och sprids ut i ekonomin, men var tar alla pengar vägen? I alla fall i Sverige så går det mesta rakt in i hushållens privatkonsumtion - huvuddelen bokförs i bostäder men slutar i både bilar och båtar…

Jag är för övrigt mycket skeptisk till dessa så kallade ”stresstester” som de finansiella tillsynsmyndigheterna utför lite då och då. Jag har svårt att tro att myndigheterna skulle göra ett så flagrant självmål att de skulle publicera en sanning som på egen hand kan utlösa en bankkris. Då är det bättre att sitta ganska still i båten och i och för sig peka ut problem inom sektorn, men även konstatera att under rådande förhållanden så är läget hanterbart för de flesta banker.

Till saken hör att alla scenarion bygger på vissa antaganden, antaganden som snabbt blir ogiltiga när en bubbla väl har spruckit.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 6 augusti 2016, 11:13

Amund skrev:
Onda aningar som jag delar och har gjort det ett tag nu. Den europeiska ekonomin överöses med billiga pengar samtidigt som ekonomin inte växer. Problemet för näringslivet är alltså inte tillgång på kapital utan det är på något annat plan som felet ligger, trots detta står centralbankernas pengakranar vidöppna och sprids ut i ekonomin, men var tar alla pengar vägen? I alla fall i Sverige så går det mesta rakt in i hushållens privatkonsumtion - huvuddelen bokförs i bostäder men slutar i både bilar och båtar…
Skönt höra jag inte är en Robinson Crusoe :)
Näringslivet måtte ha samma onda aningar - då det föredrar betala ut vinsterna som aktieutdelninga hellre än att investera.
Där - som här, tycks den enda ''tillväxten'' utgöra handel med Lyxbostäder och Leksaker. Resten står stilla....
En annan orsak, som jag ser den - är att den firade ''globalismen'' - också gjör mycket snabba omkast. Ingen, företagsledare, styrelser -
eller regering för den delen, kan planera. Mer än högst 1-2 år framåt i tiden....där bortom - kan vad som helst ha ändrat spelreglerna.
Vilket inte hjälper investeringsviljan.....
Jag är för övrigt mycket skeptisk till dessa så kallade ”stresstester” som de finansiella tillsynsmyndigheterna utför lite då och då. Jag har svårt att tro att myndigheterna skulle göra ett så flagrant självmål att de skulle publicera en sanning som på egen hand kan utlösa en bankkris
Är det inte så att ''stresstesterna'' är bankernas- och regeringars nya instrument - för att hålla, i alla fall ett finger på pulsarna?
Genom att bankerna automatiskt diskonterar andra bankers checker och växlar - vill man gärna få en aning om de svagaste länkarna
i finanskedjan. Och - med lite varsel.... :lol: Så att eventuella kollapser - i alla fall inte drabbar pulsfingrarnas ägare.....

Åtminstone enligt vissa (s.k.) ekonomer ------ :roll:

Ekonomerna - uppfanns för att ställa metrologerna i bättre dager :wink:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 6 augusti 2016, 17:38

varjag skrev:
Näringslivet måtte ha samma onda aningar - då det föredrar betala ut vinsterna som aktieutdelninga hellre än att investera.
Där - som här, tycks den enda ''tillväxten'' utgöra handel med Lyxbostäder och Leksaker.
Mycket träffande! :D
varjag skrev: Resten står stilla....
Men också dystert! :(
varjag skrev:En annan orsak, som jag ser den - är att den firade ''globalismen'' - också gjör mycket snabba omkast. Ingen, företagsledare, styrelser -
eller regering för den delen, kan planera. Mer än högst 1-2 år framåt i tiden....där bortom - kan vad som helst ha ändrat spelreglerna.
Vilket inte hjälper investeringsviljan.....
Sant är att företag vill ha förutsägbarhet för att kunna planera och investera, förutsägbarhet fanns det gott om på den tiden när de stora industriledarna i stort sett kunde ringa upp finansministern och begära en devalvering... (Lite överdrivet kanske) :D Samtidigt kunde företag på den tiden leva kvar utan att behöva rationalisera och satsa på ny teknik för att klara konkurrensen.

Globaliseringen är fantastisk på många sätt och jag tror att världen totalt sett blivit bättre och säkrare med den. Däremot är jag övertygad om att vi hittills inte blivit medvetna om globaliseringens alla baksidor och framförallt hur dessa baksidor ska hanteras.

Jag ogillar de protektionistiska utspelen mot Globaliseringen, jag menar att det inte är rätt väg att gå. En del är kanske för unga för att minnas att det inte ens var tillåtet att föra ut en tusenlapp ur Sverige utan tillstånd, varken personer, varor eller kontanter fick strömma över gränsen hur som helst, staten höll koll på det mesta som hände - Det var faktiskt så sent som 1987 som regeringen avskaffade valutaregleringen… Under 90-talet fick de flesta regeringar smärtsamt även släppa idén om att det var på det egna finansdepartementet som man bestämde värdet på den egna valutan.

Internationaliseringen har därefter fortsatt med frihandelsavtal och flytt av produktion till det land där man får den mest prisvärda produktionen. Skånks senap och Carlshamns punsch tillverkas inte längre i Sverige, och det är nog för alltid tror jag. :|

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 7 augusti 2016, 17:26

Amund skrev:
varjag skrev: Jag skrev tidigare i tråden >
Den svenska ekonomkåren verkar eniga om att det inte finns någon bostadsbubbla och att det inte heller kommer att bli någon sådan denna gång... Huvudargumentet är ungefär att bostadsbristen är så stor att efterfrågan därmed helt enkelt inte KAN minska. Jag tycker det låter som de sedvanliga teoretiska modeller som nationalekonomer tycker så mycket om. Det är utbud hit och efterfrågan dit... Och sedan kommer verkligheten och visar sig vara på ett helt annat sätt än nationalekonomernas kurvor och diagram. :roll:

Självklart kan ingen förutspå framtiden men jag förundras ändå att så kallade "experter" inte har en mer ödmjuk inställning och erkänner att man knappast kan veta vad som händer.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 augusti 2016, 00:37

Amund skrev:
Globaliseringen är fantastisk på många sätt och jag tror att världen totalt sett blivit bättre och säkrare med den. Däremot är jag övertygad om att vi hittills inte blivit medvetna om globaliseringens alla baksidor och framförallt hur dessa baksidor ska hanteras.

Jag ogillar de protektionistiska utspelen mot Globaliseringen, jag menar att det inte är rätt väg att gå. En del är kanske för unga för att minnas att det inte ens var tillåtet att föra ut en tusenlapp ur Sverige utan tillstånd, varken personer, varor eller kontanter fick strömma över gränsen hur som helst, staten höll koll på det mesta som hände - Det var faktiskt så sent som 1987 som regeringen avskaffade valutaregleringen…
Globaliseringen - har helt visst medfört välsignelser. Men - dagens Globala tillstånd, har enligt min mening inte minst orsakats av vad
du skriver om, d.v.s. Kapitalismens krav på Fria Kapitalrörelser! Som inom några korta år, prackades på hela världen.

Det - anser jag var ett stort misstag. Som fråntog folkvalda regeringar - deras suveräna makt över, i alla fall de värsta excesserna av
rovkapitalism.

Och - lett till miljoner arbetslösa och ''rostbälten'' i en rad civiliserade länder. Genom att ''kapitalet'' flyttade jobben till skitländer.

My tuppence, Varjag

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 8 augusti 2016, 13:19

Amund skrev:Den svenska ekonomkåren verkar eniga om att det inte finns någon bostadsbubbla och att det inte heller kommer att bli någon sådan denna gång... Huvudargumentet är ungefär att bostadsbristen är så stor att efterfrågan därmed helt enkelt inte KAN minska.
Efterfrågan kan visst minska. En minskad befolkning eller ökade priser leder till minskad efterfrågan på bostäder. Många utvecklade länder har nog en så sakteliga sjunkande befolkning något som motverkas av invandringen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 8 augusti 2016, 16:25

LasseMaja skrev:
Amund skrev:Den svenska ekonomkåren verkar eniga om att det inte finns någon bostadsbubbla och att det inte heller kommer att bli någon sådan denna gång... Huvudargumentet är ungefär att bostadsbristen är så stor att efterfrågan därmed helt enkelt inte KAN minska.
Efterfrågan kan visst minska. En minskad befolkning eller ökade priser leder till minskad efterfrågan på bostäder. Många utvecklade länder har nog en så sakteliga sjunkande befolkning något som motverkas av invandringen.

Lär inte minska de närmsta tio åren.

Skriv svar