Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Thule3
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Thule3 » 16 juni 2016, 20:09

Min mail och Brev" konversation lämnar jag inte ut, men jag skall med glädje återkomma då sekretessen hävs på uv kränkningarna som vi utsattes för under 80 talet . Då skall vi snacka ubåtar och politik, och TUNANDER : Ha det gott Ola //Thule

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 17 juni 2016, 10:09

Så här står det i ett pressmeddelande från försvarsmakten

"Grenstad går vidare
12 maj 2016 kl: 14.01 Högkvarteret Överbefälhavaren kommer till regeringen nominera att konteramiral Anders Grenstad tar över som chef vid den svenska delegationen vid NNSC (Neutral Nations Supervisory Commission) i Sydkorea våren 2017. Fram till beslut fattats kommer Grenstad tjänstgöra som chef för veteranenheten.

Med start 1 juni tar Anders Grenstad, i dag ställföreträdande insatschef över som chef för veteranenheten. Han poängterar avdelningens viktiga funktion och arbete och att det internationellt ofta är en flaggofficer som leder landets veteranverksamhet.
Anders Grenstad innehade tjänsten som chef vid den svenska delegationen i NNSC mellan 2011 till 2013. NNSC består av representanter från Sverige och Schweiz, som båda bidrar med fem officerare var. Kommissionen övervakar vapenstilleståndet mellan Nord- och Sydkorea."

I Sverige utkrävs inte ansvar offentligt. Är det här ett avsked på grått papper och samtidigt en ansträngning att rädda ansiktet på de inblandade, försvarsminister, ÖB och konteramiral Grenstad?

Försvarsministern säger att han inte kan uttala sig, ÖB gör sitt bästa för att slippa kommentera ekoredaktionens uppgifter - har undvikit deras mikrofoner de senaste dagarna bland annat genom att inte närvara vid försvarsutskottets sammanträde - och den som hade ansvaret för marinens och försvarsmaktens utpekande av främmade undervattensfarkost 2014, som enligt ekoredaktionen visade sig vara svensk och ytterligare en främmande undervattensfarkost 2015, som visade sig vara tysk enligt ekoredaktionen, går tillbaka till ett jobb han hade innan han fick positionen som förr kallades för marinchef, tillsvidare tar han över veteranenheten. Någon befordran är det i vart fall inte.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 17 juni 2016, 10:19

Så du menar på fullt allvar Ola att historien med den Irländska trålaren Sharelga" från Ardglass ", som HMS Porpoise drog ner i djupet, är påhittad? Samt att bilden på HMS Porpoise från sista September 1982 där hon ligger på redden är en förfalskning av fotografen ?
Och att vaggorna som hon hade slutet 70 ej var för deltagande i en räddnings övning utanför Skottland , med amerikanska flottan ?
Så alla dessa människor ingår i en konspiration som Tunander klurat ut ? Men vill du forska vidare så börja på länken nedan. //Thule
https://www.forcesreunited.co.uk/units/ ... s-porpoise

http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... id=1421615

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 18 juni 2016, 10:06

Bergman I boken "The Secreat War Against Sweden" beskriver Tunader ett antal händelser som vi tidigare diskuterat här på forumet. Händelserna handlar tex om ljus under vatten ytan invid dockorna på Muskö Örlogsbas,.. en observation av en grön fläck inne i Horsfjärden, en ev sänkning av en liten Ubåt i närheten av Djupviken osv.

Muskö Basens krigsdagbok,.. blir,.. om jag fattar rätt,.. "The Naval Base war diary" i Tunanders bok. Denna "Naval Base war diary" är grunden för tesen i Tunanders bok. Det är genom att i detalj granska o följa krigdagboken o bla jämföra med MANas rapport, div SOUer o andra Krigsdagböcker som Tunader kunnat bygga upp sitt scenario i boken.

Men,.. när jag nu tittar i bokens referens register så finns inga uppgifter angående "The Naval Base war diary" eller Muskö basens Krigsdagbok. MANas rapport finns tydligt angiven (MAna Hårsfj 1982) men ingenstans står varifrån uppgifterna som anges i "The Naval Base war diary" kommer ifrån. På sid 336 o framåt i Tunanders bok finns ett antal referens uppgifter tydligt angivna,.. men ingen referns ges till "The Naval Base war diary" eller Muskö Basens krigsdagbok.

Vad är det jag har missat?
Jag bumpar dig lite Bergman for detta inlagg forsvann i diskussionen om forra arets krankningar.
Jag ser detta som otroligt viktigt eftersom det kokar ned till att antingen MANA och SOU har filtrerat eller Tunander slirar pa sanningen och det skulle ju racka med 1-2 av dessa sidor for att sla fast vem som har ratt.

Det ligger darfor i vart intresse att skaffa fram dessa sidor :D

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 19 juni 2016, 10:26

Det finns ju en hel del detaljer i detta. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... 385d1/html
//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 19 juni 2016, 11:29

Intressanta länkar OlaF för min del är det mycket nytt och det tycker jag är kul.

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 19 juni 2016, 21:36

Som framgår av länken till boksläppsseminariet säger den norske amiralen ungefär följande

1. Han tycker det med Mossbergs bok är visat att det var västliga ubåtskränkningar i de svenska vattnen på 1980-talet
2. I de norska vattnen försiggick kränkningar från både väst och öst
3. En del västliga operationer som försiggått i de norska vattnen är så hemliga att bara några få inom den norska försvarsmakten känner till dem. Det är inte ens säkert att någon i försvarsledning eller i regeringen är informerad.
4. Upptäcks en sådan kränkning är det obehagligt för dessa – försvarsledning, försarvshierarkin, regeringen - men inte mer än så.
5. Det viktiga för en liten suverän nation är att visa att man står upp för landets suveränitet, man ska visa detta för den som kränker, men inte så att ubåten sänks eller kanske heller inte tvingas upp till ytan. Mediauppmärksamhet ska undvikas.

Den tredje kommentaren här ovan implicerar att det finns folk lierade med länder inom det västliga försvarssystemet, länder anknutna till Nato, som arbetar i det fördolda inom den norska försvarsmakten. Jag tycker det tillhör allmänbildningen att förstå att USA och dess mest förtrogna allierade övervakar ledande politiker och andra i ledande positioner inom olika delar av länders samhällssystem och att detta gäller i stort sett samtliga länder världen över inklusive Sverige. Telefonavlyssningen som blivit allmänt känd av Tysklands Angela Merkel och Brasiliens Dilma Roussef är inte unik. De har också behov av att ha säkra och dolda kontakter inom i stort sett samtliga försvarsmakter inkluderande underrättelseverksamheter världen över. Så även i Sverige.

All underrättelseverksamhet finansieras inte över statsbudgeten. 2015 avsattes USA enligt den öppna redovisningen nästa lika mycket på underrättelseverksamhet som Ryssland la på hela sin försvarsmakt inklusive underrättelseverksamheten, enligt de uppgifter SIPRI har tillgång till och det som Obama sa i sitt sista state of the Union tal; Den fd CIA tjänstemannen Philip Giraldi skrev i ”The American Conservative” den 28 januari 2016 ”In his final State of the Union Address, President Barack Obama noted in passing that the United States spends as much on defense as the next eight countries combined. He might have added that the proportions are similar for the Foreign Service and the intelligence community, which cost $50 billion and an estimated $80 billion respectively.”

Vad som finansieras på andra vägar än via skattesedeln kan vi bara fråga oss. Men USAs öppet redovisade omfattning av underrättelseverksamheten fördelat på 200 länder räcker till minst 3 miljarder kronor årligen på vart och ett av de 200 länderna. Resurser saknas inte för dolda operationer och dolda nära förtrogna på olika positioner i länders samhällsmaskinerier.

Till detta ska läggas vad länder som Ryssland och Kina, Storbritannien och Israel sätter av till sina respektive underrättelseverksamheter i länder som Sverige.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 19 juni 2016, 22:40

JHAN skrev: Jag bumpar dig lite Bergman for detta inlagg forsvann i diskussionen om forra arets krankningar.
Jag ser detta som otroligt viktigt eftersom det kokar ned till att antingen MANA och SOU har filtrerat eller Tunander slirar pa sanningen och det skulle ju racka med 1-2 av dessa sidor for att sla fast vem som har ratt.

Det ligger darfor i vart intresse att skaffa fram dessa sidor :D

I SOU 2001:85 står det följande om Tisdagen den 5e Oktober.

"Tisdagen den 5 oktober var spaningsintensiteten i Hårsfjärdenområdet hög och ett flertal indikationer i form av luftuppkok, oljefläckar och sonarekon erhölls. Indikationer ledde till att sammanlagt tolv sjunkbomber fälldes under dygnet. Avsikten var att en ubåt skulle tvingas till ytan och identifieras före avvisning. Risk för fritagningsförsök kunde inte uteslutas. Det fanns också en oro föratt eventuella gisslansituationer skulle uppstå."

Enligt Tunander så står det i Örlogsbasens krigsdagbok.

"[At13.05–13.19, from Y71: light-green patch 100 metres
northwest Käringholmen 700 metres from Näsudden. The green patch
was first observed at 12.55."

"At 21.55, light below the surface at Dock Three. Increased reconnaissance
. . . At 22.12, from Helicopter Division: low-frequency sound from
buoy [at Märsgarn and echoes in the Märsgarn area] . . . At 22.16, still
light under the water at Dock Three."

"[At 03.32, Urd reports: Malin’s position more than 1 kilometre
north-northeast of Länsman towards Näsudden. Later, at 13.56, mb
464: Malin contact at Näsudden"

OM det som Tunander anger finns uppgifter i Örlogsbasens Krigsdagbok från detta datum som talar om ljus under vattnet vid dockorna på Muskö, en GRÖN fläck på ytan där man sjunkbombat samt att en MALIN förflyttat sig mer är 1km efter att den släppts i Horfjärden ,.. då kan man undra varför detta inte finns med i SOU 2001:85?

Det är intressant att gå ned o titta på detaljer. Jag är förvånad att Tunander inte pressat på om det här tidigare,... de här skillnaderna tycker jag har glömts bort eller försvunnit i det allmänna Ubåts bruset.

B.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 juni 2016, 07:52

I sin forsknings rapport "spelet under ytan" skriver Tunander på sidan 7
" 2008 visade det sig att Ekéus utredningen hade fått in tydligt material som pekade mot västliga kränkningar
men detta material fick inte offentliggöras" ( Vem tog det beslutet ? )

Det finns även en del utdrag ur krigsdagboken .

//Thule
http://file.prio.no/files/projects/Spel ... r-ytan.pdf

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 juni 2016, 11:40

I intervjuen med Caspar Weinberger säger han
5.04
" Såvitt jag vet inträffade inte någon konfrontation mellan Sverige och Natos styrkor vid något tillfälle "
7.40
" Såvitt jag vet skickade Nato inga ubåtar in på svenskt vatten utan att först komma överens med Sverige"
8.38
" Men vi kränkte inte nåt Natoland, eller nåt annat lands suveränitet "
9.15
" Eller att det skedde intrång som inte diskuterades i förväg"
11.27
Att det skulle utföra dessa tester som den svenska regeringen gått med på, det är ju inget intrång"

Det här går inte ihop med vapeninsatser, bandinspelningar, dykinsatser, avspärrningar, ubåtskommissioner, utredningar, m.m.m.m
under ett drygt decennium.
//Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 20 juni 2016, 14:04

Bergman,

Jag tycker du har kokat ned detta till en bra dag där SOU och man får väl gissa MANA har gett information utan detaljer som kan ge intrycket av att det var en rysk ubåt man jagade om man trodde att det var det som jagades.
Med Tunanders information som du refererar till blir det mer svårtydligt. Jag hade faktiskt inte hört om den gröna fläcken innan du la fram det och med det vi vet idag så är ju en sådan pusselbit svår att förklara. Samma gäller ju för ljuset under vattnet vid dockorna. Spännande :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 20 juni 2016, 14:10

När det gäller Porpoise så skrev Tunander HMS Porpoise. Jag trodde felaktigt att han skrivit Porpoise klass ubåtar men så var det alltså inte vilket thule var snabb att påpeka och bilden på shipspotting är postad av en credibel medlem och daterar så den har väl hyfsad trovärdighet och visar att HMS Pospoise låg för ankar under horsfjärdenincidenten

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 20 juni 2016, 16:03

Jag vet inte att om det stör "strukturen" i diskussionen nu, men angående inträngningsövningar mellan NATO-enheter och svenska Marinen och att Marinen ofta verkade veta när och var inträngning skulle ske som vi pratat om tidigare i tråden. Och att man vid många tillfällen mest skulle observera och samla fakta istället för att bekämpa, som vi också pratat om tidigare. Detta på inrådan av bla Stefensson. Ofta "råkade" det ju även ske en sådan inträngning antingen i anslutning till en svensk övning, helst lämpligen lägligt mot slutet av övningen, och/eller i anslutning till främmande örlogsbesök. Företaget uppför hela/halva norrlandskusten är ju ett exempel på när man "visste". Händelserna 2014 ett annat tillfälle som passar in delvis i detta mönster.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 juni 2016, 18:38

Om man beställer intrång" för att öva svensk försvar, och sedan bekämpa dessa med skarp ammunition såsom det gått till vid flera tillfällen under 80 talet. Beställningen är sanktionerad både hos vår försvarsmakt och vår regering, har det fungerat på det viset under drygt ett decennium, då är inte en kotte" i den dåvarande marinledningen, eller det som satt i regeringen och visste om detta riktigt friska i pallet" För Om" det är så det gått till, då har man inte bara ljugit och förfalskat information, man har även satt människoliv på spel för en politisk agenda . Och det kan jag bara inte tro på //Thule

Knmc
Medlem

Inlägg av Knmc » 20 juni 2016, 21:11

Thule3 skrev:Om man beställer intrång" för att öva svensk försvar, och sedan bekämpa dessa med skarp ammunition såsom det gått till vid flera tillfällen under 80 talet. Beställningen är sanktionerad både hos vår försvarsmakt och vår regering, har det fungerat på det viset under drygt ett decennium, då är inte en kotte" i den dåvarande marinledningen, eller det som satt i regeringen och visste om detta riktigt friska i pallet" För Om" det är så det gått till, då har man inte bara ljugit och förfalskat information, man har även satt människoliv på spel för en politisk agenda . Och det kan jag bara inte tro på //Thule
Mycket kloka ord.

Dubbelsidig övning med skarp ammunition leder aldrig till framgång.

Skriv svar