Krook skrev:De skriver så att folk tror att det är en enskild information som Försvarsmakten grundar sin bedömning på och inte de ca 300 rapporterna som det gällde. Genom sitt skrivande misstänkliggör de hela statens agerande, helt i onödan.
Fast då, alltså hösten 2014 när det hölls presskonferens och annonserades att det varit en kränkning, så tryckte ju FM som jag minns det väldigt hårt på just det att fanns en "bästa" indikation från egna sensorer som man visserligen inte kunde visa upp men som var bättre än bottenspår och amatörfoton, och att denna indikation varit avgörande för bedömningen. Att man sedan fått avfärda detta är i sig lite pinsamt, men det är ju oundvikligt att misstag förekommer. Men när det nu också visar sig att källan faktiskt var svensk och att man då inte insåg detta så börjar man ju undra vad det egentligen är för kvalitet på de indikationer som
inte är "bäst" och "avgörande". FM har liksom helt på egen hand lagt upp öppet mål för skandalpressen genom att trycka såpass hårt på denna enda observation. Sen har det väl kommit fram senare när man sammanställt materialet att det finns ett antal andra indikationer också (har sett siffran 21 olika trovärdiga indikationer nämnas nånstans hos nån försvarsbloggare) men att allmänheten inte har koll på varenda detalj måste anses vara förståeligt.
Jag tvivlar själv inte på FM:s bedömning - jag kan ju inte gärna göra någon egen bedömning med någon trovärdighet - men det börjar bli väldigt svårt att motivera för mindre insatta vänner och bekanta varför man bör lita på vad FM säger om detta.