Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Stighult
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Stighult » 11 juni 2016, 00:30

JHAN skrev:
Stighult
Tycker det snarare ser ut som en nyare "stalinorgel"?
Farkosten som sitter pa kajen bredvid matroserna?

EDIT: varfor ar din bild skarpare?
http://ria.ru/defense_safety/20150127/1044470551.html
http://sputniknews.com/russia/20140909/ ... -Hold.html

Har ingen aning om vad det är. Men tycker vänstra gaveln verkar se ut att ha ett antal rör och drog
slutsatsen att det kanske är en insats till fyrkantiga "stalinorgeln" ovanför som är monterad på fartyget.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 11 juni 2016, 09:42

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... r-i-media/
Är det inte dags att granska sjötrafiken kring Hårsfjärden 1982.? Enligt Kviman fanns inga fartyg, enligt Ola F och Ola T så fanns det.//Thule

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 11 juni 2016, 11:40

Thule3 skrev:http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... r-i-media/
Är det inte dags att granska sjötrafiken kring Hårsfjärden 1982.? Enligt Kviman fanns inga fartyg, enligt Ola F och Ola T så fanns det.//Thule
Håller med!

Men varför länkas du in detta utan kommentar?

festis
Medlem

Inlägg av festis » 11 juni 2016, 11:52

Kviman sa väll aldrig att det inte fanns. Vad jag minnsså sa han att enstaka fartyg fanns.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 11 juni 2016, 12:13

festis skrev:
Kviman sa väll aldrig att det inte fanns. Vad jag minnsså sa han att enstaka fartyg fanns.

Vem kommer åt de maskade krigsdagböckerna med överstrukna namn? Har vi inte tittat på det här i tråden för längesen??

I övrigt angående det Thule länkade;
http://www.expressen.se/nyheter/ubatslj ... t-svenskt/

Hahaha det klockrena beviset var svenskt hahaha men man har ju privatpersoner som sett en massa så då är det ju solklart. Åsså bottenspåret då. Det måste ju bara vara Ryssland då, hahaha. Jag tror jag dör.

Nå försvarsmakten säger ju inte Ryssland, men politikerna ser ju att det ingår i ett mönster, Rysslands mönster. Ungefär som när masterna rasade och Telia gjorde ett attentat mot flygtrafikledningen ungefär samtidigt. Då var det Ryssland, enligt media och diverse "experter".

Det är inte lätt att leva i en psykos.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 11 juni 2016, 16:38

jaja bara att fortsätta det sidospåret då. Ekot "avslöjar" att det bästa och "avgörande" beviset på kränkning hösten 2014 hade svenskt ursprung.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6451214

Och även att:

I vintras rapporterade medier om att en annan misstänkt ubåt observerats vid en marinövning vid fyren Vindbåden våren 2015. Enligt Ekots källor har det slagits fast att den ubåten var tysk.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 11 juni 2016, 17:43

Kviman säger i intervjuen med Jallai, "inte alls mycket sjötrafik !

Den lilla prylen på kajen var en intern" sak till Jhan, har inget med detta att göra egentligen !

//Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 11 juni 2016, 18:28

Thule3 skrev:Är det inte dags att granska sjötrafiken kring Hårsfjärden 1982.? Enligt Kviman fanns inga fartyg, enligt Ola F och Ola T så fanns det.//Thule
Pratar vi om Horsfjärden eller pratar vi Mälsten. Kviman var inte på plats på båda ställena. Vilken trafik är det du vill att vi granskar. OM vi får ut Krigsdagböckerna så förutsätter jag att trafiken kring Mälsten ingår i rapporterna,.. men jag tror kanske inte att det finns en rapport som innehåller alla fartyg i Hårsfjärden. Möjligen in o ut passager i Skramsösund,.. in o ut ur norra spärren vid Huvudholmen osv.

Thule3 skrev:Enligt Kviman fanns inga fartyg, enligt Ola F och Ola T så fanns det.//Thule
Den stora farleden går ju förbi Mälsten. Är det inte mer märkligt om INGA fartyg passerade?

B.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 11 juni 2016, 19:02

Magnus L skrev: Vem kommer åt de maskade krigsdagböckerna med överstrukna namn? Har vi inte tittat på det här i tråden för längesen??
Magnus L, Jag har ju krigat om det här en längre tid så jag svar dig.

Visst vi har tittat på detta i tråden för länge sedan,.. men problemet är att vissa deltagare i tråden har tillgång till mer info än andra. Du vet att jag menar att de som har tillgång till mer info alltid kan styra en diskussion mot ett visst mål.

Jag har oxo läst att viss info i Mälsten Krigsdagbok är överstruken,.. men att den enkelt kan läsas ändå,.. jag har aldrig själv sett det o när Thule bett att få se ett exempel såg har ingen skett.

Därför har jag lagt mycket tid på att få fram alla tre SOUer i digitalt format så att ALLA har tillgång till dem,... det samma gäller de SVT program som vi ofta diskuterat. Innan SOUerna o SVT programmen fanns att tillgå såg diskussionen ut på ett sätt här på Skalman,.. o efter att KB lagt ut SOUerna på nätet förändrades diskussionen här,.. det blev mer sakligt o mindre missförstånd.

Under de senaste veckorna har vi lyckats borra oss in till kärnan av de som Tunander menar är problemet med det som hände i Horsfjärden. Tunander menar att det hände många saker som skrevs ned i Krigsdagböckerna,.. o oxo rapporterades till MANA. Tunander menar att MANA sedan filtrerade info,... ibland alternerade den o sedan rapporterade vidare upp i leden. Tunander menar att det är stor skillnad mellan krigsdagböckerna o MANAs rapportering.

Om vi skall kunna förstå Horsfjärden o Mälsten måste vi kunna jämföra Krigsdagböckerna med tex SOUerna. Är det skillnad o i så fall varför,.. finns det en naturlig förklaring såsom utrymmes skäl o brist på tid? Hur sannolik är den alternativa förklaring som Tunander lagt fram.

Låt oss tillsammans utvärdera.

B.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 11 juni 2016, 19:07

Kviman sa väl att det var inga fritidsbåtar vid den tiden i Oktober men att större fartyg passerade det ett par per dag så dom torde haft stenkoll på allt som passerade i brist på annat att göra.

Borkum Riff tex, har väl Tunander lyckats nosa upp från Mälstens krigsdagbok?

Hänger på Bergman, Mälstens krigsdagbok vore väl då lämplig för att se vilka fartyg som rörde sig in och ut i området under den aktuella tiden eller kan man komma in norrifrån och göra en 180 och gå ut samma väg man kom?

Ok då lägger jag ner den lilla ubåten på kajen, tycker ju allt som ser litet och ubåtsaktigt ut är spännande, speciellt om det kommer i bandgående version :)

undrar också om någon vet om någon av de sovjetiska polkagrisfärgade farkosterna eller 1808 hade hjul, ett hjul eller ett noshjul?
Frågar eftersom det verkar som det funkade bra på NR-1 och bevisligen var ju alla ganska duktiga på att kopiera varandra eftersom allt påminner om alla andras :D
EDIT: och förstås, utanför Danziger Gatt var det ett enkelspår, typ hjulspår som NR-1 skulle göra men den var bevisligen på annan ort vid den tidpunkten enligt Thule så nu undrar jag om det fanns något ryskt på hjul.
Senast redigerad av 1 JHAN, redigerad totalt 11 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 11 juni 2016, 19:09

Magnus L skrev:
Vem kommer åt de maskade krigsdagböckerna med överstrukna namn? Har vi inte tittat på det här i tråden för längesen??
Kan vi inte be Tunander posta dom här på forumet, han har ju dom :D
Jag letade efter hans kontakt men han är inte folkbokförd i Sverige tydligen.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 11 juni 2016, 20:02

Det har funnit en bild på Deepstorm , av en Rysk miniubåt med hjul och griparmar Jhan. Skall försöka hitta den igen.

Bergman jag vet och tycker du har gjort ett bra jobb med det här,det skall du ha en stor eloge för. Och jag uppskattar att vi har ett annat debatt klimat, mycket beroende på Jhan också. Så till ,om Tunander visste att Mana filtrerade info , varför berättade han inte det sedan till utredarna och kommissionerna som han själv var en del av ? Han satt ju med som expert" . Och vilken info filtrerades bort, han bör ju känna till både infon och vad som är borttaget för att kunna dra den slutsatsen. Och om han då visste om denna information, varför lade han inte fram den själv? //Thule

festis
Medlem

Inlägg av festis » 11 juni 2016, 21:52

Thule3 skrev:Kviman säger i intervjuen med Jallai, "inte alls mycket sjötrafik !

Den lilla prylen på kajen var en intern" sak till Jhan, har inget med detta att göra egentligen !

//Thule
Japp precis det jag oxå menade. Viss trafik fanns med andra ord.
Joda jag förstog att du pratade till JHAN

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 11 juni 2016, 22:21

Thule3 Det har funnit en bild på Deepstorm , av en Rysk miniubåt med hjul och griparmar Jhan. Skall försöka hitta den igen.
Det vore kanon för det skulle isåfall förklara spåren vid Danziger Gatt
Bergman jag vet och tycker du har gjort ett bra jobb med det här,det skall du ha en stor eloge för. Och jag uppskattar att vi har ett annat debatt klimat, mycket beroende på Jhan också. Så till ,om Tunander visste att Mana filtrerade info , varför berättade han inte det sedan till utredarna och kommissionerna som han själv var en del av ? Han satt ju med som expert" . Och vilken info filtrerades bort, han bör ju känna till både infon och vad som är borttaget för att kunna dra den slutsatsen. Och om han då visste om denna information, varför lade han inte fram den själv? //Thule
En möjlighet vore ju att han började klura på detta när han slutade i kommisionen?
Hur ligger kommisionen till i tid med hans böcker och hur slutade han i kommisionen, medalj eller val mellan gift och kniv?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 12 juni 2016, 04:30

Thule, Ibland är vi alla trötta o kanske blev mitt inlägg lite för negativt,... :D
Thule3 skrev: Så till ,om Tunander visste att Mana filtrerade info , varför berättade han inte det sedan till utredarna och kommissionerna som han själv var en del av ? Han satt ju med som expert" . Och vilken info filtrerades bort, han bör ju känna till både infon och vad som är borttaget för att kunna dra den slutsatsen. Och om han då visste om denna information, varför lade han inte fram den själv? //Thule
Du har så rätt,... Tunander var ju med mitt i smeten o hade möjlighet att påverkar 2001 kommissionen,... istället lämnade han,.. varför??

Jag vill reda ut allt o förstå hela bilden!

Du bidrar med overderlig info o åsikter.

B.

Skriv svar