Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Kent
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Kent » 14 maj 2016, 09:12

festis skrev:Jo men frågan är väll om det gick att just påverka enbart U137.
Då bör man veta exakt vart hon fanns/finns för att ens lyckas med det. Inget annat fartyg har väll sagt att dom fick problem med att hålla rätt kurs.
Att de påverkat kompasser eller DECCA osv.. kan vi nog glömma men låt säga att ubåten visste att det låg akustiska transpondrar in till Gåsefjärden och de trodde sig veta exakt var dessa låg så att man skulle kunna väja på exakt rätt ställe.

Om då någon från väst funnit dessa akustiska transpondrar och flyttat på en utav dem så kan faktiskt väst ha påverkat så att ubåten gick på grund.

Det är den enda teori som jag kan tänka mig.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 14 maj 2016, 09:57

En tumme i ögat" på foliekompniet" kan aldrig skada .

Man kanske hade flytta hela Blekinge skärgård, så det var därför man trodde att man var i Polen ?

//Thule

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 14 maj 2016, 13:57

Kent skrev:Om då någon från väst funnit dessa akustiska transpondrar och flyttat på en utav dem så kan faktiskt väst ha påverkat så att ubåten gick på grund.

Håller med dig i ovanstående.

Kombinera detta med Weinbergers uttalande och att US kunde höra ALL Sovjetisk komunikation som gick i kablarna under Ochotska havet. Om jag fattat rätt så var det kommunikation som bedrevs mellan de olika Sovjetiska staberna, där man bla diskuterade pågående o planerade företag.

Då är det helt möjligt att tänka att US fått uppgifter om Sovjetiska Radio Fyrars placering o att de kunnat flytta en Radio Fyr i Blekinge.

Men,.. frågarn är varför de skulle velat röja den förmågan för Ryssarna,....

B.

Knmc
Medlem

Inlägg av Knmc » 14 maj 2016, 15:44

Bergman skrev:
Kombinera detta med Weinbergers uttalande och att US kunde höra ALL Sovjetisk komunikation som gick i kablarna under Ochotska havet. Om jag fattat rätt så var det kommunikation som bedrevs mellan de olika Sovjetiska staberna, där man bla diskuterade pågående o planerade företag.

Då är det helt möjligt att tänka att US fått uppgifter om Sovjetiska Radio Fyrars placering o att de kunnat flytta en Radio Fyr i Blekinge.

B.
Titta gärna på kartan och förklara sen för mig vilka kablar och mellan staber på vilken nivå som går i Ochotska havet.. Och sedan kopplingen till Östersjön...

Vad tänker du på när du nämner radiofyrar som utplacerats

Och som svaret på sista raden, man hade aldrig avslöjat en sådan förmåga i fredstid.

Jag tror rek av överenstämmelse mellan sjökort och verklighet eller test av svenska militära farleder som man kommit över fakta om är en troligare anledning.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 14 maj 2016, 17:00

Kent
Att de påverkat kompasser eller DECCA osv.. kan vi nog glömma men låt säga att ubåten visste att det låg akustiska transpondrar in till Gåsefjärden och de trodde sig veta exakt var dessa låg så att man skulle kunna väja på exakt rätt ställe.
Om då någon från väst funnit dessa akustiska transpondrar och flyttat på en utav dem så kan faktiskt väst ha påverkat så att ubåten gick på grund.
Det där är en ganska vettig tanke när det gäller att störa ut navigationen, den rimligaste som lagts fram så här långt för det skulle ju sätta alla navigationssystem ur spel samtidigt så att säga.

Sen vet vi ju inte om Ryssarna hade transponder, om usa visste var dom fanns och hela den biten. Om dom lagt ut en transponder vid kursändringarna till 030 och 020 grader så skulle det väl betyda att dom hade tänkt sig att regelbundet besöka Gåsfjärden och det vet vi ju väldigt lite om.

Dock, ett ganska vettigt sätt att navigera i trång skärgård nattetid.

Har vi någon information som inte är hörsägen eller intervju av alkoholiserad rysk ubåtsman som diskuterar transpondrar?

Ett rätt enkelt sätt att upptäcka dom vore ju om man listade ut vilken signal dom startade upp på :D

EDIT: men sen tänkte jag såhär, OM usa hade lyckats lista ut hur dom skulle kunna hitta transpondrarna och flytta på dom, varför inte flytta på 200 transpondrar world-wide under en natt och sedan luta sig tillbaka och se hela den sovjetiska ubåtsflottan braka ihop :D
Senast redigerad av 1 JHAN, redigerad totalt 14 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 14 maj 2016, 17:07

Thule3 En tumme i ögat" på foliekompniet" kan aldrig skada .
Man kanske hade flytta hela Blekinge skärgård, så det var därför man trodde att man var i Polen ?
//Thule
Jag tror vi kan släppa utstörningen av U137, det var nog mest en ide som Ola presenterade som så många andra spår som vi alla lägger fram som inte leder någonvart och han har ju inte direkt försvarat den hårdnackat :D

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 14 maj 2016, 18:59

Knmc skrev:
Titta gärna på kartan och förklara sen för mig vilka kablar och mellan staber på vilken nivå som går i Ochotska havet.. Och sedan kopplingen till Östersjön...

Vad tänker du på när du nämner radiofyrar som utplacerats

Och som svaret på sista raden, man hade aldrig avslöjat en sådan förmåga i fredstid.

Jag tror rek av överenstämmelse mellan sjökort och verklighet eller test av svenska militära farleder som man kommit över fakta om är en troligare anledning.
KNMC.

I ovanstående menar du att jag inte tittat på kartan o att jag inte läst på,... Har jag uppfattat dig rätt? Har du lust att utveckla vad du baserar din uppfattning på?

Skickar med ett sammandrag av vad jag läst.

"In the early 1970s the U.S. government learned of the existence of an undersea communications cable in the Sea of Okhotsk, which connected the major Soviet Pacific Fleet naval base at Petropavlovsk on the Kamchatka Peninsula to the Soviet Pacific Fleet's mainland headquarters at Vladivostok.[2"

"Each month, divers retrieved the recordings and installed a new set of tapes. The recordings were then delivered to the NSA for processing and dissemination to other U.S. intelligence agencies. The first tapes recorded revealed that the Soviets were so sure of the cable's security that the majority of the conversations made over it were unencrypted. The eavesdropping on the traffic between senior Soviet officers provided invaluable information on naval operations at Petropavlovsk, the Pacific Fleet's primary nuclear submarine base, home to Yankee and Delta class nuclear-powered ballistic missile submarines.[2]:188

Eventually, more taps were installed on Soviet lines in other parts of the world, with more advanced instruments built by AT&T's Bell Laboratories that were nuclear-powered and could store a year's worth of data.[2]:189 Other submarines were used for this role, including USS Parche (SSN-683), USS Richard B. Russell (SSN-687), and USS Seawolf (SSN-575). The Seawolf was almost lost during one of these missions—it was stranded on the bottom after a storm and almost had to use its self-destruct charges to scuttle the ship with her crew."

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Ivy_Bells

Bill.

festis
Medlem

Inlägg av festis » 14 maj 2016, 20:53

Bergman skrev:
Kent skrev:Om då någon från väst funnit dessa akustiska transpondrar och flyttat på en utav dem så kan faktiskt väst ha påverkat så att ubåten gick på grund.

Håller med dig i ovanstående.

B.

Ja visst kan dom det. Men förstår inte meningen med aTt flytta på en sådan för att den ska åka upp på grundet. Låter långsökt.
Sen håller jag med , man röjer ju sig lite.

Knmc
Medlem

Inlägg av Knmc » 15 maj 2016, 11:35

Bergman skrev:
KNMC.

I ovanstående menar du att jag inte tittat på kartan o att jag inte läst på,... Har jag uppfattat dig rätt? Har du lust att utveckla vad du baserar din uppfattning på?

Bill.
Det var inte alls meningen :oops: , det var mest tillämpbarheten på avlyssnandet under operationerna satt i relation mot vårat närområde Östersjön och ledningsförhållande här.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 15 maj 2016, 14:17

Knmc skrev: Det var inte alls meningen :oops: , det var mest tillämpbarheten på avlyssnandet under operationerna satt i relation mot vårat närområde Östersjön och ledningsförhållande här.
:-) Tack!

EDIT.

Menar bara att Richard Sale inte är vem som helst, har svårt att tro att han skulle göra ett sådant uttalande om han inte verkligen hade torrt på fötterna.

"Richard T. Sale (born 1939) is a journalist[1] and novelist, best known for his report The Blackstone Rangers (1971). He is currently the Intelligence Correspondent for the Middle East Times"

Man blir inte "Intelligence Correspondent" utan goda kontakter. Då Mr. Sale säger att han har uppgifter på att någon kunnat skapa en direct channel (parafras) till U137 tycker jag att det är värt att lyssna o hålla det i minnet. Behöver inte betyda att uppgiften är riktig.

EDIT:

(35.06 i videon)

Det skall vara:

"We had the technology that was able to simulate a clear channel to the captain of the ship so when he looked at his instruments he thought he was in clear water"

https://www.youtube.com/watch?v=K5cXXieMSnI

B.
Senast redigerad av 2 Bergman, redigerad totalt 16 gång.

Knmc
Medlem

Inlägg av Knmc » 15 maj 2016, 14:57

Bergman skrev:...

Man blir inte "Intelligence Correspondent" utan goda kontakter. Då Mr. Sale säger att han har uppgifter på att någon kunnat skapa en direct channel (parafras) till U137 tycker jag att det är värt att lyssna o hålla det i minnet. Behöver inte betyda att uppgiften är riktig.

B.
:) B.

Det låter som mycket intressanta uppgifter om dom stämmer. Bara U137 låter som om någon i ledande befattning sålt uppgifter. Alla sovjetiska ubåtar (eller en flotta) däremot betyder ju snarare att man "hackat" förbindelser...

Men jag vidhåller fortfarande, hade man ha möjligheten att "styra" operationer/ båtar skulle man avslöjade det genom att få en ubåt att gå på grund? Mitt svar är nej. Då hellre att vi (Sverige) hade fått ett tips om att vi borde utöka bevakningen i ett område...

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 15 maj 2016, 16:03

Probos, du borde ha hunnit simma längs med kabeln från Utlängan vi det här laget, hur slingrar den sig upp till Lösen?

Jag har också glömt fråga - hur vet du att det står "Utlängan" på någon kabelbrytare i Lösen, kan Probos och den holländska studenten vara samma person undrar jag här :)

När det gäller Motiv så blev Gåsfjärden ganska het efter att Utlängan bekräftades som FRA station tycker jag och min tidigare post visade ju att det finns rikligt med kabel som går genom Gåsfjärden men vi kanske nått vägs ände med det här?

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 15 maj 2016, 23:10

Bergman skrev: Själv har jag kommit till slutsaten att mina efterforskningar inte gynnas av att deltaga i diskussionen här på Skalman.
JHAN, Vi bara tillstå att jag hade fel i ovan.

Nu har du dragit in mig i den här sk*ten igen! :-)

Var är nästa destination?

B.

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 16 maj 2016, 05:00

Jag tror fortfarande Kent har varit på rätt spår. Eftersom Besedins själv berättar om ett hemligt uppdrag, och man hade en Osnaz grupp med sig , så var inte ubåten på platsen av en tillfällighet. Av loggboken framgick också att man gått upp till ytläge strax innan grundstötningen. Man skriver in nästan exakt position en timme efteråt . Och eftersom det fortfarande finns hemligstämplat material om händelsen så har vi inte hela bilden, och då blir det svårt att dra några bestämda slutsatser. //Thule

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 16 maj 2016, 16:39

Bergman skrev:
Bergman skrev: Själv har jag kommit till slutsaten att mina efterforskningar inte gynnas av att deltaga i diskussionen här på Skalman.
JHAN, Vi bara tillstå att jag hade fel i ovan.
Nu har du dragit in mig i den här sk*ten igen! :-)
Var är nästa destination?
B.
Bra fråga, forumet gör ju vad forumet vill och så länge forumet vill :D

Jag hade nog gärna tittat på fler kränkningar, så som debatten går nu bör det väl bli
- kan vi bevisa fler sovjetiska kränkningar.
- kan vi bevisa att trolig NATO kränkning inte var NATO.

Eller så kör man på i kronologisk ordning, Utö 80 osv.

är också intresserad av mer information om projekt 1808, den lilla Sovjetiska torra farkosten på 10m som hade dyksluss.
Den är mera hemlig än mona sahlins livvakt verkar det som.

Skriv svar