Vi gör ett till försök till med "Vansinninghetsteorin" och "Sannolikhetsteorin", det är två väldigt luddiga resonemang som åberopas till varför det var felnavigering, eller i varje fall "Obegripligt". Vi andra tycker ju inte det är obegripligt alls men det blir en intressant diskussion.
"Sannolikhetsteorin", de som inte avskrivit felnavigering skriver nu själva under gårdagen,
Rickard - I just U-137:s fall så har jag redan långt tidigare skrivit att jag anser möjligheten till felnavigering är osannolik.
Wedman - Det är väl ingen som påstår att en sådan monumental felnavigering är trolig?
Då har vi "Vansinnighetsteorin" kvar,
Rickard - Om dessa dock skiljer sig fantastiskt mycket för hur ubåtar är kända att agera på främmande vatten så är det lite märkligt att inte vilja resonera kring det.
Nu har ju OlaF förtjänstfullt länkat till en video som visade hur en Amerikansk ubåt glider in lite diskret i Vladivostoks hamn, lägger sig 30m från en Sovjetisk atomubåt och släpper ut en dykare för att ta fotografier av sagda ubåt. I intervjun sägs också att det var vanligt agerande under kalla kriget.
Eftersom kriteriet för att bemöta "Vansinnighetsteorin" var att visa på detta beteende så tycker jag att det kriteriet nu är mött.
Rickard - Finns det något känt exempel (ej brinnande världskrig) där en ubåt åkt in på främmande makts inre vatten
"Sannolikhetsteorin" verkar ni ju inte direkt själva ta för rimlig?
Jag har väl också nu visat att "Vansinninghetsteorin" inte är korrekt tack vare OlaF?
Det skulle ju vara kul om vi kunde släppa
Felnavigeringen och ge oss på
Motiv och Syfte.
Så - ingen har motbevisat min tes ännu,
Fiskeprick, står mot ett antal tunga argument så den får nog anses försvarad, eller felnavigeringen fälld.
Jag har nu i mitt tycke också fällt "Vansinnighetsteorin" och "Sannolikhetsteorin" verkar ni inte tro på själva
Om jag inte räknar fel så har ni inga fler argument kvar till varför det skulle vara felnavigering, eller har jag glömt något?
SOU 1995 säger ju trots allt att det inte var felnavigering och om det nu inte finns någonting som styrker felnavigering så var det väl inte felnavigering tänker jag, enkelt