Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
festis
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av festis » 6 maj 2016, 19:01

Rickard skrev:
millgard skrev:Det börjar likna 9/11-trådarna på konspirationsteoriforum ärligt talat.
Det som generellt kännetecknar konspirationsteoretiker på forum är:

1. Påstå att det finns en mängd fastslagna "faktum" och sedan neka till att redovisa bakgrund till dessa påståenden (en av Sveriges hemligaste platser, precisionsnavigering, dolda satellitbilder, m.m.)

2. Förnekelse av slumpmässiga faktorer - jättevanlig del inom just 9/11-teorierna - Hur kunde det och det mötet äga rum just då, hur kunde brandmännen säga det eller det, o.s.v.
(Här: HUR kunde ubåten navigera PERFEKT till JUST Gåsefjärden och gå på grund JUST där!!!)

3. Övertygelse om dolda agendor hos de som inte har samma verklighetsuppfattning som man själv och övergång till personangrepp istället för saklig argumentation.

Nu tar jag helg, men återkommer och svarar självklart senare.
Men nu är det väll ingen som sagt att det är en av de hemligaste platserna i Sverige. Man har bara sagt att det är dykförbud på ett ovaligt stort område.
Den som sa att det är det hemligaste området är ju du. Kan ha missat om nån mer sagt så.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:02

Hej Rickard, välkommen tillbaka, det dog nästan ut utan dig :D
Jag är såklart lite besviken att du utelämnade mina tidigare citat i ditt långa anförande men jag gjorde precis en liten sammanfattning.
Det är en fullständigt enorm aktivitet här och med minst 800 (!) inlägg nu som diskuterat enbart U-137. Jag har haft mindre möjligheter och tid att deltaga, men jag har fortfarande inte sett att det diskuterats något kring ubåtens faktiska beteende. Alltså, att gå in mot främmande kust genom timmars färd i ytläge med dieselmotorer och medvetet åka in i en trång återvändsgränd med kärnvapenbestyckad attackubåt. Jag skulle gärna se en diskussion kring de punkter jag tog upp här:
Du har rätt i att vi kanske inte spann vidare på din kommentar som du vill gå tillbaka till och det gjorde vi ju inte heller med min C-uppsats och min korrekt uppbyggda tes har ju har undvikits som ett pestsmittat barn sedan den formades.

Skall jag nu säga att du uppfattas som "aningen trång och låst" nu?
För mig så är detta en helhet. Om man har fullständigt kontroll var man är när man går till ytläget så innebär det att alla efterföljande manövrar är medvetna. Om dessa dock skiljer sig fantastiskt mycket för hur ubåtar är kända att agera på främmande vatten så är det lite märkligt att inte vilja resonera kring det.
Nu har jag ju faktiskt någonting att bemöta "vansinnighetsteorin" med, om du går tillbaka ett par sidor så postade OlaF en film, cold war någonting, där dom berättade om ett photo-info-mission i Vladivostok, en amerikans ubåt som åkte in och lade sig typ 30m ifrån en Sovjetisk och skickade ut en dykare som tog bilder. Dom var så nära så dom till sist blev överkörda. Filmen sade också att det var mycket foto-uppdrag in i fientliga hamnar under kalla kriget.

Det får ju U137 vansinnesfärd att framstå som en cykeltur i jämförelse. Räcker det som karaktärsvittne för dig?
Hej Amund och tack för inlägg tidigare och vänliga ord. Min ansats är alltid att utgå från logik, även om det i diskussionen ofta finns ytterst olika uppfattningar om vad som är logiskt eller ej. :)
Jag är dock inte fullständigt med på att jag brukar framhålla det sistnämnda i ditt stycke. Det som jag reagerar på är när någon påstår något som faktum och då hänvisar jag till bevisbördesprincipen. Så länge som resonemangen dock är tydligt som teorier eller spekulationer tycker inte jag att jag vanligen ställer sådana krav.
Just när det gäller U137 har du dragit iväg långt ut i periferierna, annars skriver ofta så här,
Vilket förstås åter pekar på vikten av kontrollerbarhet, d.v.s. källunderlag, på uppgifter för att de skall kunna vara användbara på riktigt.
Ja. Det är ju ett väldigt tydligt exempel på varför man inte kan reservationslöst lita på påståenden utan källunderlag
Misstänkte" är ej samma sak som "visste" som du skrev först. Och att man misstänkte allt möjligt 1985 har i sig inte enormt högt bevisvärde i dag.
Gällande att inlägget är "utan utan" källor så är det ju inte riktigt så det fungerar. Ingen begär att varje mening som skrivs på ett forum som detta måste innehålla källhänvisning. Däremot är det vanligt forumhyfs att om någon påstår något som ett faktum så skall man kunna visa belägg för det. Och förstås också på förfrågan utveckla ett resonemang.
------------
Jag håller med dig om båda sakerna. Att navigera i Östersjön borde ej vara ett problem och att Sovjet skyller på alla möjliga och omöjliga saker samt ljuger friskt är helt förväntat.
Nu senast har vi ju slagit fast Besedin som en patologisk mytoman :D
Det har på goda grunder visats att det inte borde gå att ta fel på den. Det har också visats att det bevisligen har skett totalt "omöjliga" olyckor inom civil både båt- och flygtrafik, där välutbildade och erfarna besättningar gjort en lång serie fullständigt vansinniga felbeslut efter varandra och som lett till katastrofer. Det är därför i sak fel att hävda att det är OMÖJLIGT att göra en viss feluppfattning. Man kan peka på att det är extremt osannolikt, men extremt osannolika fel inträffar bevisligen när människor är inblandade och antalet möjliga tillfällen är tillräckligt stort.
De flesta olyckor brukar väl vara just ett misstag tänker jag här, som U137.

Ryssarnas teori om ett 20tal fel som hänger ihop och leder fram till kraschen in i Torhamnskär är nog ganska unik bland alla olyckor som skett någonsin.
Jag håller som sagt med om att det inte går ihop på något sätt att råka göra så många fel, men det går inte att inte låtsas om ett rimlighetsresonemang gällande ubåtens medvetna vilja att åka in Gåsefjärden och dess agerande på väg in dit.
Du kan väl ändå inte påstå att SOU 1995 och trådens samlade "expertis" för ett låtsasresonemang?
Amund gör dig skyldig till just det du så ofta själv kritiserar, nämligen att försöka ge den ”osannolika” förklaringen en jämställd status i debatten.
Amund går från Klarhet till Klarhet tycker jag.
Jag vill mena att jag alltså inte - vad jag själv uppfattar, men blir gärna rättad - brukar angripa "osannolika" förklaringar så länge de ej påstås vara sanna. I just U-137:s fall så har jag redan långt tidigare skrivit att jag anser möjligheten till felnavigering är osannolik.
Jag skickar ut en liten trevare till dig, om vi kan enas om att dom inte navigerade fel, och du är ju otroligt nära att säga det i din kommentar ovan, så är jag inte längre "trång och låst" och vill gärna diskutera Syftet och Motivet.

Det blir lite otydligt när du försöker blanda ihop Fakta med Syfte och Motiv, onödigt rörigt, och du brukar ju annars som sagt vara en väldig stickler med att leda i bevis.
Men - vilket är problemet för mig - det finns alltså bara en känd ubåt på 70 år som agerat på ett sådant sätt att den lyckas köra fast sig själv genom att köra i ytläge i mörker och i relativt hög fart i mörker i område fyllt av öar och grund och allt detta på annan nations inre vatten. Då detta för mig är ett extremt osannolikt medvetet beteende hos en ubåt så laddar det upp sannolikheten att den inte visste att den var just där, även om det - vilket jag till fullo instämmer i - är osannolikt att göra så pass mycket fel i förväg.
Man kanske helt enkelt får acceptera att dom inte talat sanning och att dom fört en lång och stolt tradition vidare från Finska skärgården under WW2 via Vladivostok under kalla kriget som tog dom rakt upp på Torhamnskär :D
- det är ju trots allt den enklaste förklaringen och dom brukar ofta vara rätt.
Kan du utveckla varför det vore olämpligt att gå längre västerut än precis invid Flakskär? Som det framgår av tillgängliga sjökort är det omkring tvåhundra meter brett område mellan Bökeskär och Flakskär med ett djup på 16 meter. Djupgående på Whiskey-ubåt i ytläge är omkring fem meter. Vad är det som säger att det alltså är olämpligt att gå någon annanstans?
Nu skall jag ju inte tala för Kent för det klarar han skälv men han har ju sagt att 035 är en mer optimal kurs än 030 men att båda är helt ok ur navigationssynpunkt, inget konstigt där som behöver utredas mer.
Jag frågar alltså igen, vilket skäl finns att tro att U-137 funnits i "anslutning till svenska kusten" redan den 24:e?
Här håller jag för en gångs skulle med dig i denna diskussion, detta verkar komma från "militära sidan" och dom får väl anses ha lika stor trovärdighet som Besedin?

Också mycket fram och tillbaka om girandet i Yttre Gåsfjärden, U137 kunde saxa sig ut, det skulle ta 10 minuter, det har vi nog alla kommit överrens om tidigare?

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:05

Thule3 Jag lägger ner U 137 också, instämmer med Millgard. Detta luktar Maj Wechelman lång väg. //Thule
Thule, nu blev det lite personangrepp igen och det får ju tråden stängd och det vill vi ju inte :)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 6 maj 2016, 19:07

JHAN skrev:Strunta i anser, lista argumenten mot felnavigering istället. Tråden är ju öppen för alla att läsa och det börjar se riktigt kul ut när man gör en summering mellan varven :D
Det är väl ingen som påstår att en sådan monumental felnavigering är trolig? Min poäng är att den alternativa förklaringen att medvetet gå in i ytläge är helt orimlig! Finns det någon som varit chef gör en ubåt som själv skulle ha gjort något liknande?

festis
Medlem

Inlägg av festis » 6 maj 2016, 19:11

JHAN skrev:
Solkungen
Delen med utklippans fyr är fortfarande öppet, men inlöpet i gåsefjärden är så vansinnigt att det nog måste skrivas på felnavigeringskontot.
Du måste nästan ha sovit dig igenom senaste veckans diskussion i tråden för att lyckas skriva ovan kommentar, magnifikt, jag sparar den :D
Även jag måste ha sovit då.
Vart kom vi fram till att man kan ta en fyr för en liten fiskeprick. Lyser helt olika .

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:13

Amund Mörkerseende
Vi hade såna i lumpen till våra vagnar, lite efter U137 men du ser tillräckligt bra för att kunna braka fram på en skogsväg i 65km/h när det är helt kolsvart ute.

Vi hade ett par rejäla olyckor dock, sen reaktionsförmåga, en förare som vi inte gillade lyckades med konststycket att köra rakt ut mot en äng via en 45graders sluttning och i botten frontalkrocka med en stor stenbumling, vi skrattade gott när vi förvissat oss om att han levde.

Det här föll bort lite och jag gissar att dom hade en mörkerkikare, jag har ju postat lite e-bay annonser på vintage Sovjetiska ubåts-mörkerkikare från 80-talet tex. och gissade att Baltic Fleet och Coastal Submarines (Whiskey...) skulle varit prioriterade pga. den svåra navigeringen.

Det kan ju ha fallit bort eftersom det helt skulle torpedera felnavigeringsteorin men det vore ju kul att utreda vidare.
Även resonemanget att man trott öar vara oljefläckar är för mig obegripligt… Om utkikar och styrmän på ubåten passera öar och skär, varför skulle de tolka dessa som oljefläckar..? Hade någon oljetanker gått på grund nyligen som läckte..?
Dom var ju tvungna att hitta på något och kan man ta bebyggelse för fiskebåtar och fyrar för fiskeprickar så nog fanken skall man kunna ta öar för oljefläckar (drypande ironi) :D
Senast redigerad av 1 JHAN, redigerad totalt 6 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:15

Wedman
Det är väl ingen som påstår att en sådan monumental felnavigering är trolig? Min poäng är att den alternativa förklaringen att medvetet gå in i ytläge är helt orimlig! Finns det någon som varit chef gör en ubåt som själv skulle ha gjort något liknande?
Kan vi acceptera att dom inte navigerade fel menar du?

Du får nog ställa den frågan till en ubåtschef, inte till oss :D

Är det förresten någon som har kollat på hur svenska ubåtar uppför sig i skärgården eller ytfartygen?
Min kusin var båtchef i Karlskrona, oklart vad han åkte omkring i, men på honom verkade det som vansinneskörning varje dag.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:17

festis
Vart kom vi fram till att man kan ta en fyr för en liten fiskeprick. Lyser helt olika .
Ola hade en lång utläggning om det ett par sidor bak, är det ingen som går tillbaka och läser från där man slutade senast undrar jag snart , alla verkar bara hoppa på tåget och köra från någon punkt var som helst oberoende vad som diskuterats i ett par dagar :D

festis
Medlem

Inlägg av festis » 6 maj 2016, 19:21

JHAN skrev:
festis
Ola hade en lång utläggning om det ett par sidor bak, är det ingen som går tillbaka och läser från där man slutade senast undrar jag snart , alla verkar bara hoppa på tåget och köra från någon punkt var som helst oberoende vad som diskuterats i ett par dagar :D
Joda klart man läser där man va senast. :lol: Men för mig är det inte rimligt att man kan se så fel på nått som lyser ordentligt o nått som knappt syns.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:26

FredH
Det är en stor skillnad att veta var jag är, som att veta exakt när och var rodret ska läggas om, eftersom fartyget inte girar exakt likartat då yttre förhållanden påverkar hur giren kommer att bli. Kommer du sen i en gir (girar för sent eller för klent), vilket inte är ovanligt, kräver det att du har kontrollinjer för att dels kunna upptäcka som avvärja i rätt tid. Innan du glider för långt utanför din tänkta färdväg.
Du har sagt detta ett antal gånger nu och det är tydligt att du kommer få repetera ovan mantra minst ett par gånger till :)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 6 maj 2016, 19:29

JHAN skrev:
Wedman
Kan vi acceptera att dom inte navigerade fel menar du?

Du får nog ställa den frågan till en ubåtschef, inte till oss :D

Är det förresten någon som har kollat på hur svenska ubåtar uppför sig i skärgården eller ytfartygen?
Min kusin var båtchef i Karlskrona, oklart vad han åkte omkring i, men på honom verkade det som vansinneskörning varje dag.
Är det troligt att en ubåt på uppdrag O Bornholm navigerar fel och hamnar i Gåsefjärden? Nej sannolikheten är extremt liten.

Är det troligt att en ubåt som i ytläge kört fast uppe på ett grund i en smal och grund fjärd navigerat kraftigt fel. Ja sannolikheten är stor genom att ingen ubåtsbefälhavare med avsikt skulle ge sig in i främmande makts marina skyddsområde i ytläge.

Svenska ubåtar dyker på väg ut från bas och sedan är det ingen som ser de innan uppdraget är slut.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:39

Wedman Nu har jag inte läst de senaste dagarnas alla inlägg men jag uppfattar inte att vi har kommit till någon större klarhet när det gäller U 137.
Bör du inte läsa de senaste dagarnas inlägg innan du deklarerar vad vi har kommit fram till?
Båda förklaringarna är svåra att tro på. Å ena sidan är det orimligt att navigera så mycket fel och å andra sidan är det orimligt att tränga in på främmande makts inre vatten (radarövervakat) med en ubåt i ytläge med dieseldrift i en fjärd där det inte går att dyka.
Jag ser att "Vansinnes-teorin" och "Sannolihetsteorin" börjar få fotfäste, det enklaste vore om vi enades om att gå på SOU 1995 linje att dom inte navigerade fel och sedan diskutera Motiv och Syfte, det skulle bli mindre rörigt så.

EDIT
Om vi antar att ubåten navigerat mer än 50 M fel och hamnat en bit in i skärgården är det, som jag ser det, inte orimligt att de tagit en fyr för en fiskeprick eller att ubåten girat så att den delvis följt farleden. Det är en förutsättning för att kunna hamna fel så långt in. Diskussionen har handlat om detaljer i färden in mot Gåsefjärden och slutsatsen är att det är otroligt att man kan navigera så fel, vilket vi redan visste.
Precis det vi försöker säga, dom navigerade inte fel för man kan inte ta Utklippans fyr för en fiskeprick :D
Om vi i stället går över till förklaringen att ubåten gick in i svensk skärgård i ytläge så är den förklaringen i sig orimlig då den strider mot allt som är känt om ubåtsoperationer.
Här blev det en riktig jädra bredsida från dig, vi har ju diskuterat ju Ytläget en hel del och inte blev väl svaret ändå detta?
Om vi antar att den är sann då tycker jag att det är svårt att tro att en ubåt som kränker främmande makts inre vatten i ytläge (den enda som är känd under efterkrigstiden)

Fel, se filmen som OlaF postade, Vladivostok och att det var vanligt med foto-missions in i fientliga hamnar, vi har nu ett yppeligt bevis.
Senast redigerad av 1 JHAN, redigerad totalt 6 gånger.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:43

Wedman
Är det troligt att en ubåt på uppdrag O Bornholm navigerar fel och hamnar i Gåsefjärden? Nej sannolikheten är extremt liten.
Du går från klarhet till klarhet idag :D
Är det troligt att en ubåt som i ytläge kört fast uppe på ett grund i en smal och grund fjärd navigerat kraftigt fel. Ja sannolikheten är stor genom att ingen ubåtsbefälhavare med avsikt skulle ge sig in i främmande makts marina skyddsområde i ytläge.
Fel, Vladivostok och fientliga hamnar under hela kalla kriget, åberopar OlaF video som "bevis".
U137 var ju rena cykelsemestern i jämförelse.

Just det där med kraftigt fel råder det lite delade meningar om, en del av oss tycker ju att felet var mellan kursomläggningen från 030 till 020 grader som gjorde att dom kom 8m fel, vi tycker inte heller det felet var så kraftigt.
Svenska ubåtar dyker på väg ut från bas och sedan är det ingen som ser de innan uppdraget är slut.
Det finns väl en ubåtsmanual för uppträdande i skärgården för inte låter man väl varje kapten välja helt fritt hur dom skall agera?
Lite eld-rörelse-skydd tänker jag här :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 19:54

festis
Joda klart man läser där man va senast. :lol: Men för mig är det inte rimligt att man kan se så fel på nått som lyser ordentligt o nått som knappt syns.
Jag blev lite ivrig och läste ditt inlägg fel och tar tillbaka det jag sade :D

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 6 maj 2016, 20:02

Wedman Men visst, hela felnavigeringsförklaringen är mycket osannolik, men den alternativa förklaringen är helt orimlig.
Det här börjar bli en liten punchline i alla dina kommentarer så jag skickar ut en trevare till dig också, kan vi enas om att det inte var felnavigering så diskuterar vi Motiv och Syfte efter det?

Skriv svar