Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av millgard » 4 maj 2016, 12:49

Magnus L skrev: Ja DU har säkert skrivit det tidigare 030/035. Ändå hävdar ju många att navigeringen är så väldigt bra.
Kan du avgöra skillnaden? :roll:

Det finns många faktorer vi inte vet om, tex hur bottnen VERKLIGEN ser ut, var den militära farleden går, vilka hinder i övrigt som fanns osv. Med tanke på övriga omständigheter så verkar det onekligen som om det inte var första gången man seglade i denna farled.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 13:19

Magnus L
Det där har ju varit uppe väl? Konstruktören återger lite utbroderat den svenska beskrivningen av händelsen och låter påskina att det var en Piranha det handlade om. Säger inget om nåt om det nu är samma som varit uppe tidigare.
Vet du var insatsen skedde, Häradsskär skrev någon men det finns flera?

är det denna så blir det ju lite spännande :D
http://kartor.eniro.se/?q=h%C3%A4radssk ... arch_word=

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 13:20

Magnus L
Ja DU har säkert skrivit det tidigare 030/035. Ändå hävdar ju många att navigeringen är så väldigt bra.
Var inte ordet - optimala - det centrala?

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 4 maj 2016, 13:33

Vänligen Magnus, var har du den svenska text, som är kompatibel med denna ryska om 865 Piranja. Och hade Svenskarna även koll på vilka båtar som fanns i Subic Bay ? Thule
https://translate.google.se/translate?h ... rev=search

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 17:56

Här har ni en rätt kul sales-pitch när ukrainarna försökte sälja Sever2 och en MTK-200.

På knagglig engelska föreslår dom precis allt det som Sever 2 inte borde gjort när den tillhörde fiskeindustrin :D

Man kanske skulle emaila dom och fråga om dom hade praktiskt erfarenhet av nedanstående föreslagna uppgifter...
Example of practical application. Shelf inspection on torpedo & mine
availability. Possibility of diving & putting of explosives for elumination of
underwater hindrance, possibility of putting different claws for lifting
simberged objects from bottom. Investigation of ship hulls, drilling platforms,
underwater pipelines. Underwater videotape recording, thickness measuring of
underwater pipelines & other works.
Now, apparatus with above-water control panel disposing in Sevastopol
http://www.psubs.org/psub_pic/rost.html

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 18:10

Jag blir inte helt klok på Project 1808 Search som jag postade tidigare idag och som diskuterats tidigare här på Skalman,

Search = Sever,

Sever 1 och 2 har ni här,
http://soviet-trawler.narod.ru/main_en/list77sov.html

Sever2 kom på 70-talet och var Projekt 1832. Denna bör alltså ha kommit tidigare eftersom den var 1808.

Vi vet inte mycket om den men vi vet att den inte finns på deepstorm, inte på russianships och inte på bild i något av de forum jag trålat.
- bara det gör mig lite misstänksam.

Den hade en dyksluss till skillnad från 1839 och 1837 som var de två sista kandidater jag sållade ut från alla Sovjetiska torra farkoster, och jag har trålat forum i veckor för att komma fram till det. Den har också 3dygns uthållighet och fanns i fyra exemplar, alltså inte en one-off Tetis, Alvin eller Argus.

Vad har ni kommit fram till om denna gynnare för jag tycker den verkar spännande?

Om jag var Spetznaz och fick välja på att rida ut i en Tetis, Argus eller denna, busenkelt :D

Ola Frithiofson
Medlem

Inlägg av Ola Frithiofson » 4 maj 2016, 18:27

Intervjun med Gusjin som jag refererar till i mina tidigare inlägg finns i delar i den här filmen, Intervjun är gjord på ryska i S:t Petersburg i 2004 för dokumentären In feindlichen Tiefen för den tyska-franska kanalen Arte och den tyska ZDF i 2005.

Det handlar om U-137 från ca 33 minuter in i filmen och sedan också Hårsfjärdenincidenten. Förutom Gusjin intervjuas bland andra generalmajor Lars Hansson Överstelöjtnant Kviman, Richard Sale, journalist på UPI och professor Ola Tunander.

Visade också i History Channel; The Cold War: In Enemy’s Depth

På engelska här

https://www.youtube.com/watch?v=K5cXXieMSnI

På tyska här

https://www.youtube.com/watch?v=XJyGXm6WPI0

Jag hade utskriften av hela intervjun med Gusjin i en annan dator. Ska försöka lägga ut valda översatta citat här på skalman, utskriften är på tyska.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 18:52

Då avslutar iallafall jag min diskussion om U137 med följande citat från SOU 1995,
Vi finner alltså att U 137:s inträngande i Gåsfjärden varit avsiktligt.
Så att jag inte får SimonB efter mig igen, diskussionen bör såklart fortsättas, jag ämnar inte döda den, bara det att jag har inget mer att tillföra då jag tycker mig ha sparkat tillräckligt länge på kadavret :D

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 4 maj 2016, 19:02

Något som jag tycker också kan vara värt att väga in i händelseförloppet är den starka hierarki som traditionellt råder inom sjöfart, en hierarki som knappast var mindre inom den Sovjetiska marinen. Det kan ju faktiskt vara så att det är endast en man som ensam fattar beslut och bestämmer hur man ska agera, och om denne man agerar auktoritärt på egen så har den övriga besättningens kompetens väldigt mycket mindre betydelse.

Vad jag menar är att en dysfunktionell besättning historiskt sett ofta kan vara huvudorsaken till en förlisning eller annan katastrof. Man kan ha en situation där besättningens kompetens och erfarenhet drunknar i motsättningar och prestigefyllda konflikter, en dysfunktionalitet som kraftigt påverkar fartygets uppdrag.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 19:23

Nu har jag läst på lite om Hävringe, varför finns det ingen egen tråd om den kränkningen, är den för enkel?

Det var den största skarpa insatsen under hela perioden och rysligt nära en fångst enligt SOU 2001. (s.221)

Militären fick god förvarning, kraftsamlade jakten dolt, delegerade eldtillståndet till insatschefen och sen klippte han till med allt han hade och det var ingen liten arsenal han lyckats skaka fram.

Man kan ju gissa att ovan förlopp hade sett annorlunda ut om det varit egen B-styrka eller en NATO ubåt som skulle öva jakten eller leka psyops. Jag tänker närmast på Kviman och det infamösa eldförbudet vid Mällsten.

Jag utgår ifrån att SOU 2001 beskriver händelseförloppet korrekt. Notera att dom inte pekar ut nationalitet vilket är ganska professionellt tycker jag för jag hade nog skrikit ryss för mindre än så här.

Det måste ha varit riktigt obehagligt när den här bombmattan drog över en, rena Dresden45 :)
Vid ubåtsjakt i Hävringebukten utanför Oxelösund 2-5 juni 1988 användes totalt 84 Elma-granater och 60 sjunkbomber, varav 36 Elma-granater och 32 sjunkbomber vid samma anfall - det veterligen mest massiva ubåtsjaktanfall som gjorts i fredstid i Sverige.
http://militarhistoria.ifokus.se/articl ... batsgranat

Det finns tydligen fler Hävringeincidenter men nästa gång går det lite mindre bra så det är ovan incident som är intressant,
2. 1992 vid detta tillfälle sköts för första och enda gången torped (Torped 44)
Andra Hävringeincidenten är jag inte så säker på vad det var som hände men tror det var en Stockholmskorvett som sköt en torped 44 efter en förmodad fientlig ubåt 1991-92 nån gång, denna torped låste dock på korvetten (torpeden var italiensk vilket förmodligen förklarar saken) och var bara en hårsmån från att träffa.
Så här har tråden skrivit om somarbilden nedan,
Farkosten i Hävringe beskrivs som ca 30 meter, långsmal och med tornliknande upphöjning nära föremålets mitt. Bilden ovan har ibland presenterats som vara från Hävringe 1988 eller 1992, men det sägs också vara samma typ av farkost vid båda tillfällena.
Ovan var väl ingen nyhet för tråden men jag tycker det bli lite spännnande för efter att en farkost har flytt i panik så hittar dom en till natten den 4 Juni inne i Örsbacken och det är nästan så långt in man kan komma, U137 klass på den kränkningen. Den fick också smaka på insatschefens dåliga morgonhumör :D

Och det är nu det blir intressant för SOU 2001 skriver så här,
Den samlade bedömningen efter utvärderingen var att en större och en mindre miniubåt under angiven tidsperiod hade opererat i området Landsort − Hävringe.
Jag tänker ju genast på Project 1808 här för vilka andra kandidater har vi förutom 1839 och 1837?

Lite att kika på och istället för att bevisa att det var Ryssarna som fick så det nog sved riktigt ordentligt så kan man ju försöka forma en tes kring det orimliga i att det skulle varit NATO, vattendjup och lite sånt där.

Inga lättnavigerade vatten det där, U137 var ju rena segelsemestern i jämförelse.
Hävringe 1988 eller 1992.jpg
Hävringe 1988 eller 1992.jpg (100.3 KiB) Visad 359 gånger
865 Piranha.jpg
865 Piranha.jpg (38.02 KiB) Visad 359 gånger
865 Piranha 1.jpg

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 4 maj 2016, 19:59

Kent skrev:
Magnus L skrev:
Tvärt om är det ju vansinne att envist hävda att de två sista kursändringarna på något sätt är perfekta och att man vet vad man gör. Den första gör att man snuddar Flakskär och går fri från grundkänning med bara 20-25 meter. Varför gör man så då marginalen åt babord är MÅNGDUBBELT större.
Du menar att man skulle gått längre västerut nära grundet som ligger på 1,2 meters djup rakt SO ? :thumbsup:

Du får ju tycka vad du vill men jag hade då inte valt att gå så nära det grundet.
Magnus L skrev: Varför går man inte förbi både Flakskär och Torhamsskär redan med den ändringen? Den andra kursändringen (då man ABSOLUT) vet var man är enligt i icke-felnavigeringsteorin kommer både sent och är för snål och man kör upp på land.
För att den kursen inte går att köra, det är för grunt
Magnus L skrev: Min fråga är alltså varför körde man med så små marginaler då man INTE gick i närheten av optimalt i farleden, för de gjorde man inte och då får de navigeringskunniga säga vad de vill. Varför ska man sen bara köpa rakt av att man om man visste var man var brakade rakt upp på land i hög fart?
Nej man gick inte optimalt, den optimala kursen skulle vara 035 inte 030 som jag skrivit 2 gånger tidigare.
Jamen då så. 030 var INTE optimal, långt ifrån. Och 020 tog dem rätt upp på land så det är väl samma där. Så de två sista ändringarna är DÅLIGA om man vet var man är. Som jag hävdat. Vilket flera navigeribgskunniga kallat bra navigering trots att man sen hamnar på land. Så kan vi sluta fantisera om att det var en bra navigering och att de hade kontroll??

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 4 maj 2016, 20:05

millgard skrev:
Magnus L skrev:
JHAN skrev:Rickard och Magnus L~

Jag undrar lite vad ni håller på med när ni argumenterar navigering utan sakargument mot de som kan sin navigering och som redan har sagt sitt :|

Kent sliter just nu som ett djur med att förmedla det för honom uppenbara och Stighult och FredH har tidigare sagt sitt tillsammans med Kent.
Risken finns ju att dom tröttnar och att ni får någon form av sista ordet i diskussionen bara för att ni skrivit flest inlägg, det vore riktigt olyckligt för dom kan sin navigering till skillnad från oss andra.

Det som däremot skulle gynna diskussionen om den skall fortsätta är ny information, Probos och millgard har ju postat lite spännande leads som vi kan diskutera, tröghetsnavigeringen tex?

Vid något tillfälle får ni gärna försvara er tes genom att visa på att Utklippans fyr kan tas för en fiskebåt, bara så det inte faller bort :)
Tvärt om är det ju vansinne att envist hävda att de två sista kursändringarna på något sätt är perfekta och att man vet vad man gör. Den första gör att man snuddar Flakskär och går fri från grundkänning med bara 20-25 meter. Varför gör man så då marginalen åt babord är MÅNGDUBBELT större.
Därför att det 1. är bättre att gå nära Flakaskär och 2. dumt att gå närmare en grundflata på västra sidan farleden.
Varför går man inte förbi både Flakskär och Torhamsskär redan med den ändringen? Den andra kursändringen (då man ABSOLUT) vet var man är enligt i icke-felnavigeringsteorin kommer både sent och är för snål och man kör upp på land.
Som sagt, hur bottnen VERKLIGEN ser ut kan vi inte utläsa ur de vanliga sjökorten av en mängd anledningar, men vi kan göra en rimlig bedömning utifrån hur stränderna ser ut i övrigt. Sedan vet vi ju heller förstås inte vilka hinder som kan finnas utlagda av marinen för att hindra fientlig intrång...
Alltså. Förfäktarna av teorin om ett medvetet intrång säger alltså att man visste PRECIS var man var och PRECIS vad man gjorde. Men ändå hamnar man uppe på land på grund av ett "litet" misstag, (lite för sen kursonläggning/lite för liten kursomläggning)
Jaså, nu är det en "teori" medan den sk "felnavigeringen" - som visat sig inte hålla för den minsta granskning och avfärdats av expertutredningen - anses som rådande verklighetsuppfattning? Nog för att du vanemässigt gärna försvarar rysk historieskrivning, men du verkar ha helt missat hela tråden. :)
Min fråga är alltså varför körde man med så små marginaler då man INTE gick i närheten av optimalt i farleden, för de gjorde man inte och då får de navigeringskunniga säga vad de vill.
Man gick optimalt i farleden, vilket har förklarats i tråden ett stort antal gånger av alla som någonsin navigerat själv.
Varför ska man sen bara köpa rakt av att man om man visste var man var brakade rakt upp på land i hög fart?
Man visste var man var. Läs tråden.
Det är ju inte bara ett misstag som gör detta isåfall, det är ju flera misstag på vägen in som gör att man hamnar på land. Och man har all möjlighet i världen att korrigera dessa, men gör det inte. Men det kanske inte var så noga med det i detta känsliga skede av "intrånget" ?
Det var bara just det misstaget som medförde grundkänningen (på en undervattensklippa, inte "på land"). Resten var perfekt i alla avseenden, inklusive delvis fyllda sjunktankar, kurshållning, navigeringen från långt S Utklippan, val av tidpunkt, uppträdande i övrigt etc etc.
Ingen av er har förklarat nåt om varför optimalt är 20-25 meter från Flakskär, du vill bara att det ska vara så.

Sen kommer de vanliga personangrepp.

Och så fantasier om att försvaret har hemliga grund där sjökortet visar djupare.

Ge dig nu jag vill veta vad som hände, och jo jag har läst tråden och nej inget är helt klarlagt. En massa fantasier och antaganden finns det gott om i tillägg till de helt sjuka scenarion som vi diskuterar och det gör det hela väldigt svårt.

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 4 maj 2016, 20:12

jätteintressant program Ola :D

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 4 maj 2016, 20:18

JHAN skrev:
Magnus L
Tvärt om är det ju vansinne att envist hävda att de två sista kursändringarna på något sätt är perfekta och att man vet vad man gör.
Där kallade vi just alla de som kan navigering i tråden för vansinniga för det tycker dom :D
Den första gör att man snuddar Flakskär och går fri från grundkänning med bara 20-25 meter.
Nej, 40m till Flakskär och det anser de kunniga i tråden vara ok, man kan klämma in ett par U137 till däremellan.
millgard har väl dessutom visat att det är djupt hela vägen in till Flakskär så grundkänning var att slira lite på beskrivningen.
Varför gör man så då marginalen åt babord är MÅNGDUBBELT större. Varför går man inte förbi både Flakskär och Torhamsskär redan med den ändringen? Den andra kursändringen (då man ABSOLUT) vet var man är enligt i icke-felnavigeringsteorin kommer både sent och är för snål och man kör upp på land.
Det här tycker jag Kent har talat om 1000000ggr, det var precis därför jag undrade varför ni argumenterar mot Kent utan sakargument, blir lite faktaresistent nästan, och ganska talande att du i ditt svar skrev samma sak igen :)
Men jag håller med Rickard att Kent skall få tala för sig själv så jag lämnar det
Alltså. Förfäktarna av teorin om ett medvetet intrång säger alltså att man visste PRECIS var man var och PRECIS vad man gjorde. Men ändå hamnar man uppe på land på grund av ett "litet" misstag, (lite för sen kursonläggning/lite för liten kursomläggning)
Precis så.
Min fråga är alltså varför körde man med så små marginaler då man INTE gick i närheten av optimalt i farleden, för de gjorde man inte och då får de navigeringskunniga säga vad de vill. Varför ska man sen bara köpa rakt av att man om man visste var man var brakade rakt upp på land i hög fart?
Utan raljerandet, det har trådens kunniga också förklarat, det faller liksom inom ramen för vad som är ok, Kent gissade att dom kanske haft förbestämda koordinater.

Mot det står ju en episk kedja av fel som ingen vid det här laget kan tro är sann?
Det är ju inte bara ett misstag som gör detta isåfall, det är ju flera misstag på vägen in som gör att man hamnar på land. Och man har all möjlighet i världen att korrigera dessa, men gör det inte. Men det kanske inte var så noga med det i detta känsliga skede av "intrånget" ?
Det där håller jag absolut inte med om, dom gör ett misstag i babordssvängen från 030 till 020 grader, dom har 2minuter på sig och kommer 8m fel, det räcker ju med sent roderomslag, sent utropande av ordern, aningen för låg fart eller liknande för att det skall inträffa.
Du är ju lika låst som de andra. Se bara det här sista du skriver att de kom 8 meter fel. Hade 8 meter babord varit ok? Varför gick man inte 80 meter babord istället om de nu visste vad de gjorde? Det fanns ju plats och det fanns plats redan vid Flakskär men där skulle man prompt gå 20-25 meter från grund trots att man hade mer plats åt babord, då får millgard säga vad han vill. Det är INTE djupt hela vägen in till Flakskär. Säger jag 20-25 meter har jag nog minst lika eller mer rätt än millgard.I 8 knop fortsätter man sen upp på land.

Sen skriver ju Kent att redan 030 inte var optimal kurs. Och inte heller sista ändringen då man var på väg upp på land? Som jag hävdat. Varför är det viktigt för dig att de två sista ändringarna av kurs var bra när de inte var det? Det var ju inte bra som flera hävdat. Nog måste jag väl få säga om jag tycker de svamlar.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 4 maj 2016, 20:45

Nog får du säga det, men du ignorerar samtidigt att samtliga med kunskaper i navigation har hyfsat samstämmiga åsikter medan några som inte har det påstår motsatsen. Man undrar förstås varför.

Skriv svar