JHAN skrev:SimonB
Magnus L Alltså seriöst. Tittar vi på plotten av färdvägen så ser vi ju det uppenbara. Man är på väg "norrut" i uläge, i stort sett rakt på utklippans fyr. Så fort man lastar upp periskopet så verkar man börja fundera vad man har framför sig med först en styrbordsgir och sen går man runt "hindret" med en vid babordssväng. Uppenbart blir man överraskad över vad man upptäcker
Efter den vida babordssvängen söker man återgå till tidigare kurs "norrut" när hindret dvs "fiskebåten" är passerad och brakar då in i Sverige.
varför väjde de tillbaks åt babord och tog sig runt fyren/fiskepricken via en västlig halvcirkel hellre än den redan påbörjade östliga? Jag vet inte ifall detta faktum talar emot någon av teorierna, men jag skulle vilja ha svar på två frågor.
- 1. Är detta beteende (att ändra sig strax efter vad som ter sig vara påbörjad manöver) vanligt och normalt om man konfronteras av ett hinder man ämnat konfronteras av? (Vad man tolkar vara Utklippans fyr.)
- 2. Är detta beteende (att ändra sig strax efter vad som ter sig vara påbörjad manöver) vanligt och normalt om man konfronteras av ett hinder man ej ämnat konfronteras av? (Vad man tolkar vara en fiskeprick.)
- Finns det några alternativa frågor värda att ställa, eller finns det bara två relevanta alternativ? Fanns det andra fyrar de kan ha förväntat sig att se, fyrar som är belägna väster om Utklippans fyr? Och att de alltså först trodde att det var en sådan, och att de skulle behöva röra sig åt nordost? Och att de därför påbörjade en sådan manöver, men sedan insåg att det faktiskt var Utklippans fyr de observerade, och att de därför borde avbryta sin påbörjade manöver och ändra denna till en nordvästlig kurs?
Jag tycker det är en viktig fråga som du och Magnus L lyfte fram,
Om man tittar på din bild så har dom innan dess snurrat runt i Mellanläge (tornet och lite båt över ytan).
Lite mellan varven går dom ner till Periskopläge ett
kort tag (bara periskopet sticker upp)
Jag vet inte hur mycket av detta som sker i dagsljus, det blir väl mörkt vid 15:00 ungefär? men dom torde ha varit full synliga under en tid?
Så om jag tolkar detta rätt så går man i Mellanläge inne på svenskt territorialvatten i dagsljus, man känner sig inte hotad och tillåter ubåten att synas. SOU 1995 har nog tiderna.
Alternativt att man passerar territorialgränsen i mörker, skall kolla upp det för det vore ju ett rejält sammanträffande isåfall
Därefter får man syn på Utklippans fyr, vad man än tolkar den som går man ner till Periskopdjup. Dom säger Fiskebåt jag säger Utklippans fyr.
Detta gör man i mörker, inget av ovanstående alternativ tycker jag borde generera periskopdjup.
Man går sedan upp i fullt Ytläge, gör ett par kursändringar och går in i Gåsfjärden, detta sker i mörker.
Skulle man följt sitt tidigare mönster så bör man väl gått tillbaka till
Mellanläge, man har alltså ett syfte med Ytläget.
Notera här att man tror, enligt egen utsago, att man är lite Öster om Bornholm, fanns alltså ingen anledning att skifta mellan
Mellanläge och Ytläge.
Dessutom så påstås det att alla lanternor lanternor var på sista biten in i Ytläge till Gåsfjärden, min teori var för att dom skulle tas för ett ytfartyg - jag vet inte om detta är bekräftat eller en av alla vandringssägner.
Man har också tidigare gått långa perioder i mellanläge så mönstret är mer båt över ytan än under.
Varför man behöver gå till Periskopläge för en fiskebåt förstår jag inte om man kort därefter går upp i Ytläge och eventuellt tänder julgranen?
Absolut inte ett icke-scenario som du och Magnus L lyfter fram,
Hur fan svenska marinen kunde missa en ubåt som korsar territorialgränsen med tornet och halva skrovet över ytan i fullt dagsljus när dom dessutom fanns i området är väl en annan fråga som just uppstod
Och en fråga till som ibland poppar upp, om dom trodde att dom grundstötte 25km Nordost om Bornholm,
var trodde dom att dom var innan dess, när dom började sin irrfärd så att säga?
Jag får samma kurs söderut till landbacken i Polen och länkade just till en artikel som sa att dom trodde sig vara på väg till Södra Lettland.
Det var 5/8 molnighet dagen för grundstötning och såg relativt klart ut dagarna efter på filmen jag postade,
Så..
Standardläget verkar vara Mellanläge så man kan ju gissa att dom gick i Mellanläge ute på internationellt vatten dagarna innan?
Dom kan se soluppgång och solnedgång men klarar inte av att skilja på väderstrecken.
Finns det någon som tror att detta ens är teoretiskt möjligt, man hade väl inte klarat Matrosskolans Grundkurs A1 om man inte vet var solen går upp tänker jag