Om jag forstar detta ratt sa bygger du upp ett resonamang som sager att felnavigering ar snudd pa orimligt men att U137 medvetet skulle akt in i Yttre Gasfjarden ar precis lika orimligt sa darfor blir de tva alternativen lika rimliga?Rickard
Jag håller helt med om att det är obegripligt att navigera så pass fel, men lika fullt obegripligt agera på det sättet att medvetet åka in i Gåsefjärden på förment topphemliga spionuppdrag.
Ar vi overens om att felnavigeringen inte behover analyseras mer?
Men det skiljer sig i asikt huruvida dom var dar medvetet eller inte?
Jag hittade till sist den forbaskade lanken, quote nedan sa verkar ju intrang i Gasfjarden ha varit en ganska balanserad anvandning av en sovjetiskt ubat med tanke pa vad dom var fullt kapabla att hitta pa under WW2
Det var först nio år senare som bottenkrypande sovjetiska ubåtar blev verkliga i ett historiskt perspektiv. DN lyckades lyfta bort hemligstämpeln på en rapport på försvarsdepartementet om det ryska ubåtskriget under andra världskriget. Under brinnande krig navigerade de ryska ubåtskaptenerna med stor skicklighet och djärvhet i Finlands grunda skärgårdsfarvatten.
Ubåtarna ålade och kröp på sjöbotten i låg fart för att ta sig förbi minspärrar och ubåtsnät i finländska viken och anfalla tyska sjötransporter.
Källor inom försvarsmakten sade att rapporten var ett viktigt bidrag till helheten när det gällde ubåtskränkningarna riktade mot Sverige under 1980-talet.
Da ar det val har diskussionen skall fortsatta?Rickard Jo, den är faktiskt väldigt illa vald eftersom ubåten knappt har vatten under kölen och inte på något sätt kan dölja sig eller ens fly om den blir upptäckt.En ubåts största fara är att bli upptäckt. Därför exponerar man bara periskop någon decimeter ovanför vattenytan i enstaka sekunder vid observationer och därför går man långsamt och med tyst eldrift när man utför något farligt. Detta är motsatsen till att åka två timmar i ytläge med dieselmotorer och sedan medvetet manövrera in sig i en trång grund fjärd där man i fullt ytläge skulle behöva ägna tio minuter (!) åt trixande för att överhuvudtaget kunna vända och komma ut igen. Det som gör det svårt att få ihop att U-137 skulle vetat att de var just i Gåsefjärden är att det var en mycket grund och trång fjärd, men trots det färdades ubåten med så pass hög fart att den inte kunde väja för land och med sådan hastighet att den lyckades hamna så pass långt upp att den trots en hel natts försök inte kunde komma av.
-Jag hittar inte den totala hojden pa en Whiskey (men gissar att du vet
EDIT: draft 4.9m + hojd till bryggan i ytlage 6.25-6.55m = 11.15m - 11.45m
-Vattendjupet pa vag in och i Yttre Gasfjarden, 22m - 16m - 14m - 12m(vid torhamnskar) - 8.7m - 4m langst in
- Nu har vi inte diskuterat Chart Datum (vad det nu kan heta pa svenska) - mean sea level ar val +1m och maste laggas till dessa siffror?
-Vad bedomde dom hastigheten till (det star saklart nagonstans som du kanner till sa jag kan likagarna fraga
EDIT: 8knop (SOU 1995 s135-136)
- hur vet vi att den gick i ytlage tva timmar innan grundstotning?
EDIT: SOU 1995 S135.
- det var natt vid intrangandet, kan den inte ga i ytlage nattetid utan risk for upptackt?
EDIT: det bor dom kunna for dom bedomde sjalva att kringliggande oar var oljeflackar enligt SOU 1995
EDIT: jag ar ingen hejare pa grundstotningar men den har kort pa ett undervattensgrund, av nedan bild kan man ju anta att grundet ar ett slutande plan sa rent teoretiskt skulle val U137 ha kunnat kora med bara tornet over ytan i god hastighet?
jag forklarar mig, jag ville slappa det av risk for att det kanske riskerade bli ett stickspar men inser att det ar centralt i diskussionen, inte bra av migJHAN Da blir det en tolkningsfraga, jag slapper garna just detta?
RickardAbsolut, även om jag tycker det är en minst lika viktig del som diverse tokerier i navigeringen på väg fram dit så att säga.
Jag diskuterar ensmarkena darfor att jag ser en tydlig koppling i det Rolf Linden skriver,Rickard Gällande de ensmärken som du lägger mycket tyngd på så oavsett hur de satt konstruerade eller målade så är det inte självklart för mig att dessa har något med saken att göra.
nu kan det som sagt varit en efterhandskonstruktion, jag har postat en kommentar pa skipper for att forsoka fortydliga detta.
Timeline -> ett ensmarke faller ned -> Rolf Linden haller pa att braka in i Torhamnskar -> U137 grundstoter Torhamnskar.
Det centrala ar vad Rolf Linden holl pa att gora.
http://navyskipper.blogspot.se/2016/04/ ... pa-en.html
Hitre triangeln ser jag, nästan svart i motljuset, men den bakre? När jag kommer in i linjen ska jag gira babord för att gå fri upp i Gåsefjärden. Snabbkoll på läget igen. Nej, vi ligger rätt. Upp med kikaren igen. Var är det bakre ensmärket? När jag tittar framåt igen inser jag att vi är farligt nära Torumskär. Det bakre ensmärket på (.... ) syns inte, det måste ha rasat ner. På måndag ringer jag Örlogsbasen, som ansvarar för lederna, och rapporterar.
En vecka senare kommer en annan skeppare på samma kurs, på natten. Gustjin