Ja, visst är det en intressant beskrivning. Det mesta följer en ganska logisk kedja som på flera sätt byggs upp och vidmakthålls i artikeln/anförandet.Bergman skrev:Tack för artikeln,.. den ger en intressant beskrivning av vad som pågick i våra Skärgårdar under 1980 talet. Paralell läser Jansson, Schweizer, Frånstedt, Jallai o Tunander för att om möjligt hitta fram till en lösning.
En liten miss i anförandet, medvetet eller inte, för det hade varit väldigt intressant att ta del av vilken typ av farkost det handlar om. Med tanke på att farkosten i original skulle möta upp U137 är väl tänkta farkoster starkt begränsade.JHAN skrev:Hej FredH, det tycker jag var en valdigt intressant lank.
skall man vara petig sa hade jag garna velat veta vilken mindre farkost det var som skulle orka ta sig till Sodra Ostersjon nar U137 gick pa grund, Triton2 har ju inte den uthalligheten...
Just det har med hemligt tankte jag aterkomma lite till men ar det nagon pa forumet som vet vilka regler som gallde/galler?
Har man svurit tystnad pa livstid eller hade dokumenten man fick signera nagon giltighetstid?
Visst fick man en kopia for inte kan dom val ha tvingat en ett skriva under, tagit orginalet och inte lamnat kopia?
Tystnadsplikten gäller väl så länge som hemligstämpeln gäller.
Om du inte vill eller kan namnge en person du intervjuat, blir källredovisningen på det sätt du menar helt omöjlig. Och därmed faller en stor del av den forskning som sker med grund i intervjurespondenter. Här är det snarare trovärdigheten i den berättelse som byggs upp och hur forskaren/författaren hanterar det material han för fram som är det centrala i bedömningen.Rickard skrev:Det som principiellt går att invända mot texten är avsaknad av källor tillsammans med tendenskriteriet.
Tendenskriteriet är intressant att använda som kritik, för då måste du alltså veta hur han vill påverka opinionen för att använda det kriteriet i din kritik.
Sedan, var nog din jämförelse med Hans Holmer, ett rejält bottennapp, enligt min mening. Med en sådan jämförelse är det ganska tydligt att du inte det minsta är intresserad av att ta till dig andra synpunkter och argument, som inte stämmer överens med din egna redan fastlåsta uppfattning.
Men, alla källor och argument som förs fram, är väldigt lätta att avfärda beroende på hur hårt man går in för att applicera en källkritisk hållning. Därmed inte sagt att denna artikeln/anförandet är mer eller mindre trovärdigt än något annat.