Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Tackar. Vid närmare eftertanke så hade nog brännflaskorna sin storhetstid på 40-talet. En infanteriinstruktion från 1944 beskrev ordentligt hur man tillverkade brännflaskorna och vilka punkter på stridsvagnarna som var särskilt sårbara. Som fiendevagn hade man av någon obegriplig anledning valt en brittisk Crusader som visades i färg och andra finesser.
Vilken typ av stridsfordon visas på bilden?
Vilken typ av stridsfordon visas på bilden?
En artillerivagn.
En M7 Priest????

En M7 Priest????
Det skulle man kunna tro men alls icke. Vid den här tiden var bandkanoner och bandhaubitsar nästan science fiction.
-
Tempelriddaren
- Medlem
Påminner om M7 Priset, men predikstolen saknas.
-
Tempelriddaren
- Medlem
Kan det vara pansarvärnskanonvagnen T40?
Den finns med i World of Tanks, vill minnas att den ser ut ungefär så.
Sexton 25pdr SPHow
Helt rätt eller M9 Tank Destroyer. I slutet av 30-talet och en bit in på 40-talet var amerikansk pansarfilosofi att lätta stridsvagnar skulle skaffa underrättelser och de medeltunga (M4 Sherman m fl) skulle strida på djupet eller understödja infanteriet. Strid mot stridsvagnar skulle skötas av pansarvärn, t ex M 10 Wolverine.Tempelriddaren skrev:Kan det vara pansarvärnskanonvagnen T40?
Den främste förespråkaren för den här taktiken var Patton som i det längsta försökte bromsa utvecklingen av den första Main Battle Tank, M26 Pershing. Istället förespråkade han ännu fler och snabbare Shermanvagnar enligt sin filosofi om snabba framstötar.
M9 Tank Destroyer var ett av många försök att använda ett beprövat chassi, M3, som en pansarvärnskanonvagn. Emellertid var den för stor och långsam men den banade som sagt väg för något bättre, M10 Wolverine.
Tempelriddaren skjuter nästa.
-
Tempelriddaren
- Medlem
Har lite problem med imageshack. Så jag får släppa frågan fri. 
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Då tar jag frågan.
Jag är ute efter namnet på ett relativt okänt finskt pansaräss från andra världskriget, som efter kriget sågs som en landsförrädare.
Vem är jag ute efter?
HGS
Jag är ute efter namnet på ett relativt okänt finskt pansaräss från andra världskriget, som efter kriget sågs som en landsförrädare.
Vem är jag ute efter?
HGS
Börje Brotell????

- HomeGuardSoldier
- Medlem
Nej, inte den välkända Börje Brotell.
Men han hade en sak gemensamt med den jag är ute efter, han tjänstgjorde nämligen också vid Waffen-SS.
HGS
Men han hade en sak gemensamt med den jag är ute efter, han tjänstgjorde nämligen också vid Waffen-SS.
HGS
Då får jag passa.

- HomeGuardSoldier
- Medlem
En ledtråd:
Som vagnchef slog han minst dubbelt så många pansarvagnar som den berömda Börje Brotell.
Så här såg han ut.
HGS
Som vagnchef slog han minst dubbelt så många pansarvagnar som den berömda Börje Brotell.
Så här såg han ut.
HGS
OberStf. Ul-Ola Olin, Varjag
- HomeGuardSoldier
- Medlem
Rätt! Det var Ulf-Ola Olin jag var ute efter.
Han slog ut minst 34 fientliga pansarfordon och, till skillnad från Börje Brotell, som återvände till Finland efter att ha tjänst gjort som kulspruteskytt vid Waffen-SS 1941-43, så valde Ulf-Ola att fortsätta tjänstgöra vid Waffen-SS ända till krigsslutet.
Och medan Brotell blev en nationalhjälte med 11 förstörda ryska pansarfordon på sin meritlista under försvaret av fosterlandet, och vars Sturmi står utställd vid grindarna till ett finskt regemente, så ansåg många att Olin var en landsförrädare då han fortsatte att tjänstgöra vid Waffen-SS efter 1943.
Det sägs att han besökte Finland endast en enda gång under efterkrigsåren, och det sägs bara ha varit en mycket kort visit.
Han valde därför att bo kvar i Tyskland efter krigsslutet, där han gifte sig och till slut dog 1995 i Kassel, 78 år gammal.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ulf-Ola_Olin
Han sägs för övrigt vara den enda nordiska vagnchefen som dekorerads med Deutsches Kreutz im Gold och som basade för en Jagdpanther-besättning.
varjag har frågan!
Morgan
Han slog ut minst 34 fientliga pansarfordon och, till skillnad från Börje Brotell, som återvände till Finland efter att ha tjänst gjort som kulspruteskytt vid Waffen-SS 1941-43, så valde Ulf-Ola att fortsätta tjänstgöra vid Waffen-SS ända till krigsslutet.
Och medan Brotell blev en nationalhjälte med 11 förstörda ryska pansarfordon på sin meritlista under försvaret av fosterlandet, och vars Sturmi står utställd vid grindarna till ett finskt regemente, så ansåg många att Olin var en landsförrädare då han fortsatte att tjänstgöra vid Waffen-SS efter 1943.
Det sägs att han besökte Finland endast en enda gång under efterkrigsåren, och det sägs bara ha varit en mycket kort visit.
Han valde därför att bo kvar i Tyskland efter krigsslutet, där han gifte sig och till slut dog 1995 i Kassel, 78 år gammal.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Ulf-Ola_Olin
Han sägs för övrigt vara den enda nordiska vagnchefen som dekorerads med Deutsches Kreutz im Gold och som basade för en Jagdpanther-besättning.
varjag har frågan!
Morgan