Nej inte Cerberus. Men du har hittat de rätta ''båtarna'' grattis-gostap skrev:Cerberus?
Varjag
Nej inte Cerberus. Men du har hittat de rätta ''båtarna'' grattis-gostap skrev:Cerberus?
Där kom rätta svaret. Operation Juno - skulle leda till mycket strul på bägge sidorna.....Amund skrev:Operation Juno - De två kompanjonerna Scharnhorst och Gneisenau sänker HMS Glorious nära Harstad 8:e juni 1940..?
Som gott vin - förtjänade Amunds (svåra) fråga att lagras lite.....Amund skrev:Närmare 200 ombord stupar och det är många skadade.
Firar påsken på annan ort med begränsat nät, så om någon tror sig ha rätt eller att inget händer så kör vidare med ny fråga.
Svårt att förstå varför vissa delar av fjällvärlden ska sakna mobiltäckning, och det gäller naturligtvis inte de delar dit Stockholmarna åker.Firar påsken på annan ort med begränsat nät
Ett alldeles lysande och komplett svar.varjag skrev:Som gott vin - förtjänade Amunds (svåra) fråga att lagras lite.....Amund skrev:Närmare 200 ombord stupar och det är många skadade.
Firar påsken på annan ort med begränsat nät, så om någon tror sig ha rätt eller att inget händer så kör vidare med ny fråga.![]()
Men då han blåkullar utan internät - är svaret HMS FOYLEBANK. Som Stukabombades i Portlands hamn den 4:e juli 1940. 26 Ju 87 från StG 2 - sänkte i rask ordning fartyget med 176 omkomna.....
https://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Foylebank
Varjag
''De långsamma Stukaplanen'' - avslöjades inte som försvarslösa - förrän just under Battle of Britain. Då deras förluster genom brittiskEtt alldeles lysande och komplett svar.Foylebank som ombyggd till ett välbeväpnat luftvärnsfartyg ändå inte kunde stå emot de långsamma Stukaplanen......
Stukas största förtjänst - var deras träffsäkerhet vid stört/dykbombning - som vida översteg alla horisontalbombares.....The Battle of Britain proved for the first time that the Junkers Ju 87 was vulnerable in hostile skies against well-organised and determined fighter opposition. The Ju 87, like other dive bombers, was slow and possessed inadequate defences. Furthermore, it could not be effectively protected by fighters because of its low speed, and the very low altitudes at which it ended its dive bomb attacks. The Stuka depended on air superiority, the very thing being contested over Britain. It was withdrawn from attacks on Britain in August after prohibitive losses, leaving the Luftwaffe without precision ground-attack aircraft.
Amund analytiska formåga sviker inte...Helt rätt! Och med Bonus för de bägge ångarnas namn.Amund skrev:Först tänkte jag att det knappast kan vara västfronten, inte heller behövde väl ryssarna transportera några trupper sjövägen. Medelhavet kanske? Nej - jag tror vi befinner oss alldeles intill svenskt territorium, i hamnen Röyttä söder om Torneå där ett för mig okänd Stukaförband den 4:e oktober 1944 gav sig på fartygen Bore IX och Maininki?
Intressant! Jag trodde det var Fw 190 jaktbombare från I./SG 5 som släppte äggen över de två transportfartygen - man lär aldrig utvarjag skrev:.
SG's var beteckningen på ''attackflygförband'' och SG 3 hade mest Focke-Wulf 190 attackplan. Men - också ett par stafflar Ju 87 som
kom väl till pass.
Varjag