Det var inte så enkelt som att den sköt på tyskar, så tyskar sköt tillbaka?varjag skrev:
Klart som Korvspad; BK-92 hade ju ett T-34 torn så tyskarna trodde nog de hade att skaffa med nåt amfibiskt fanstyg - och sjöt det i sank![]()
Varjag
Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Rättvarjag skrev:Tro't eller ej, men denna sovjetiska BK-92 flodkanonbåt opererande på Pripyat-floden vid Pinsk i Belarus
''fick sitt'' av en - under ''Bagration-offensiven'' 12:e juni 1944
Klart som Korvspad; BK-92 hade ju ett T-34 torn så tyskarna trodde nog de hade att skaffa med nåt amfibiskt fanstyg - och sjöt det i sank![]()
Varjag
Varjag blir ny pjäschef - Varsågod!
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Varjag bjuder säkert en intresserad sveahk på en källhänvisningsveahk skrev:Intressant! Jag trodde det var Fw 190 jaktbombare från I./SG 5 som släppte äggen över de två transportfartygen - man lär aldrig utvarjag skrev:.
SG's var beteckningen på ''attackflygförband'' och SG 3 hade mest Focke-Wulf 190 attackplan. Men - också ett par stafflar Ju 87 som
kom väl till pass.
Varjag! Varjag bjuder oss säkert på en källa...
Mvh Hans K
Mvh Hans K
sveahk skrev:Varjag bjuder säkert en intresserad sveahk på en källhänvisningsveahk skrev:Intressant! Jag trodde det var Fw 190 jaktbombare från I./SG 5 som släppte äggen över de två transportfartygen - man lär aldrig utvarjag skrev:.
SG's var beteckningen på ''attackflygförband'' och SG 3 hade mest Focke-Wulf 190 attackplan. Men - också ett par stafflar Ju 87 som
kom väl till pass.
Varjag! Varjag bjuder oss säkert på en källa...
Mvh Hans K!
Mvh Hans K
De finska rapporterna talar enhälligt om ''Stukas'' - ett av de mest lättidentifierade flygplanen.....
https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_TornioLater action at Röyttä[edit]
Though Germans had been able to sortie their aircraft to Röyttä even earlier the first serious attack as seen on 4 October when Germans were able to sortie a squadron of Stuka dive bombers to the port of Röyttä while Finnish fighters assigned to provide air cover remained grounded due poor weather at their base further to the south. Dive bombers scored several hits to the Finnish transports unloading at the port sinking two of them, Bore IX and Maininki near the pier greatly hampering the unloading. Air raids at Röyttä continued until the end of fighting at Tornio region
http://www.liquisearch.com/lapland_war/balticmanaged to disembark largely without trouble with only single ship being lightly damaged by German dive bombers. On 4 October bad weather prevented Finnish air cover from reaching Tornio which left the fourth landing wave vulnerable to German Stuka dive bombers which scored several hits sinking SS Bore IX and SS Maininki alongside the pier.
Betr. SG 3 eller 5, fick jag uppfattningen...(kan inte hitta sajtet nu
flyttats norrut & stått för anfallet.
Rätta mig gärna om jag har fel!
mvh, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Efter det att Ju 87:an klarade Stuka-jobbet så bra i början av kriget försökte ju tyskarna kröka till en hel del av sina militärmaskiner till att störtbomba - med minst sagt blandad lycka. I flyglitteraturen (speciellt den tyska) används därför ibland Stuka-begreppet inte bara när Ju 87 slängde sig i 90° vinkel, utan även hos andra, Junkers Ju 88, Dornier Do 217, ja, t.o.m. fyrmotoriga Heinkel He 177. Utan att fördjupa oss allt för mycket i det speciella, så fanns det även vissa versioner av Fw 190 som fungerade bra som Jagdbomber, och även kunde göra en halvbra dykning mot land- och sjömål.
Vad beträffar fartygen utanför Tornio i oktober 1944, så läser jag också Stuka-angrepp, men hitintills har jag inte hittat det klarskrivet om det verkligen var kvarblivna Ju 87:or - eller ett antal av de Fw 190 som vi vet fanns i området - som utförde angreppen.
Så, det var enda anledningen till min källförfrågan...
Vi väntar med spänning på nästa fråga från vår varjag
!
Mvh Hans K
Vad beträffar fartygen utanför Tornio i oktober 1944, så läser jag också Stuka-angrepp, men hitintills har jag inte hittat det klarskrivet om det verkligen var kvarblivna Ju 87:or - eller ett antal av de Fw 190 som vi vet fanns i området - som utförde angreppen.
Så, det var enda anledningen till min källförfrågan...
Vi väntar med spänning på nästa fråga från vår varjag
Mvh Hans K
Tack Amund. Och sveahk.....(det världsbekanta ordet ''stuka'' - oavsett alla andra tyska experiment i störtriktningen, tycker jag - ägdes -
av Ju 87.Alla andra, Ju 88:an - och inkluderande Fw 190 - var väl mera ''dykbombare'' än den äkta Stukan?)
Stridsvagnar - mot skepp är minsann ett tacksamt tema -
Här trenne Panzermänner - notera - på tornet!
Vilket pansarförband tillhörde dom? Vilket skepp, när och var - ''claimade'' dom sig ha sänkt?
Varjag
av Ju 87.Alla andra, Ju 88:an - och inkluderande Fw 190 - var väl mera ''dykbombare'' än den äkta Stukan?)
Stridsvagnar - mot skepp är minsann ett tacksamt tema -
Här trenne Panzermänner - notera - på tornet!
Vilket pansarförband tillhörde dom? Vilket skepp, när och var - ''claimade'' dom sig ha sänkt?
Varjag
Här -
och -
- som de claimade......
Varjag
Varjag
Visst hade jag läst något om PIV mot fartyg nånstans.
I denna tråden?
viewtopic.php?f=51&t=42292&
Nej men Hans länkade ju i den åt Denna tråden! viewtopic.php?f=26&t=21727&hilit=boulogne
I denna tråden?
Nej men Hans länkade ju i den åt Denna tråden! viewtopic.php?f=26&t=21727&hilit=boulogne
Om du vevar vidare åt Boulogne-hållet - hittar du nog svaretgunship skrev:Visst hade jag läst något om PIV mot fartyg nånstans.
I denna tråden?
Varjag
varjag skrev: svaret på AHF har
en ring av sanning. Mike E Horan på Axis Forum - har uppenbarligen forskat i saken då han oxå
tvivlat på att ett par Panzer IV- kunde sänka en jagare. Tyskarna i Oberlt. Jaworskis 3:e Pz-regemente
(2:a Pz-division men okänt Kompani) utväxlade eld - med vad som förefaller (i villervallan) ha varit den
franska jagaren MISTRAL. Denna, tillsammans SIROCO, retirerade till den yttre hamnen, som beskrivet
i den tyska rapporten. Kort därefter anfölls jagarna ORAGE och FRONDEUR av Stukas ute till sjöss där
ORAGE sänktes - vilket siktades från land. Dagen därpå - den 24:e maj, anfölls den franska jagaren
CHACAL utanför hamnen av He 111:or, skadades men gick upp på land i närheten av där ORAGE sjunkit
dagen innan.
2:a Panzer Divisionens krigsdagbok noterar händelserna. Fotona skall ha tagits den 25:e maj - och av
stridsvagnschefen, Feldwebel Langhammer med 'Jagartrofén' på tornet och finns med i Krigsdagboken.
Liksom även en bild av ett strandat och utbränt jagarvrak. Men detta var vraket at CHACAL som
bombats...inte, av MISTRAL som de beskjutit. Tyskarna 'misstog' helt enkelt CHACAL's vrak - som
offer för stridsvagnarnas ärtbössor.....V.S.B......mvh, Varjag (och stort tack till M E Horan)
Och där skjuter gunship träff!
jagaren CHACAL - och ansåg sig ha ''sänkt den'' -
Jagaren bombades - av Heinkel 111:or och det var säkert dom, som stod för sänkningen.
Men som ''skröna'' ur den tyska Krigsdagboken - passar saken väl in i 2:a VK's rika mytologi.......
gunship äger frågan, Varjag
Frågebilden - visar Feldwebel Langhammer med sin Pz IVD - som med annan IV:a ur samma kompani - skjutit på den franskaVarjag;
The panzers in question were two Pz IV Ds of Olt. v. Jarowski's kompanie of Panzer Regiment 3, 2. Panzer Division (which kompanie/Abteilung this is I do not know). The event is described in the Regimrnt War Diary, accompanied by two photographs. While the battle took place on 23 May, the photos were taken on 25 May. One shows Feldwebel Langhammer with the aforementioned destroyer "tally" painted on his tank, and the other is the wreck of the believed vessel. The wreck photograph is clearly of the French contre-torpilleur Chacal, which was actually bombed and sunk by He-111 aircraft on 24 May in the same general area as the events of 23 May.
The battle, as described, was against a French destroyer attempting to land troops. In the event, the French warships in the harbour, elements of the 2ème flotille de torpilleurs including Cyclone, Mistral, and Siroco of the 6ème division, Orage and Bourrasque of the 4ème division, and Frondeur and Fougeux of the 2ème flotille, along with the Chacal and Jaguar of the 2ème Division de Contre-Torpilleurs intent on landing demolition parties and evacuating personnel. The German tanks actually duelled with Mistral which, with Siroco, retired to the outer harbor exactly as desribed by the German report after they had debarked the intended personnel. Shortly thereafter, Orage and Frondeur were attacked by a large formation of Ju-87 Stukas and the former was sunk, her fires evidently being sighted ashore. Her survivors were rescued by Frondeur and Bourrasque. The next day the contre-torpilleur Chacal was bomber and sunk by a formation of He-111s. The wreck was beached in basically the same area that that Orage had be sunk the day before. That same day the port surrendered. The day after, the panzer troops, exploring the area, came upon Chacal's wreck and assumed that fires caused by their guns had resulted in her loss.
jagaren CHACAL - och ansåg sig ha ''sänkt den'' -
Jagaren bombades - av Heinkel 111:or och det var säkert dom, som stod för sänkningen.
Men som ''skröna'' ur den tyska Krigsdagboken - passar saken väl in i 2:a VK's rika mytologi.......
gunship äger frågan, Varjag
Frågetorka, Frage frei!
Eftersom vi just klarat av ''stridsvagn-mot-jagare'' sägnen - en till - men ingen sägen.....
Handlar om luftvärn - - och en - Som kom ivägen för dess välriktade eld och - faktiskt sjönk av skadorna......
När och var? Vad hette jagaren?
Varjag
Handlar om luftvärn - - och en - Som kom ivägen för dess välriktade eld och - faktiskt sjönk av skadorna......
När och var? Vad hette jagaren?
Varjag
Kan det vara USS Glennon nära Quinéville några dagar efter D-dagen?
Nej, hände tidigare....1942Amund skrev:Kan det vara USS Glennon nära Quinéville några dagar efter D-dagen?
Varjag