Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Brainstorma på du patrik!
Jag har inte ringaste aning - var prinsessan passar in - ☺
mvh, Varjag
Jag har inte ringaste aning - var prinsessan passar in - ☺
mvh, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
ja, den där jäkla 1700-talsprinsessan ....
kom just ihåg att martin även har lämnat denna ledtråd - Augusta gav namn till något som i sin tur gav namn till något som användes under bland annat andra världskriget.
jag tror det blir bäst att sova på saken.
kom just ihåg att martin även har lämnat denna ledtråd - Augusta gav namn till något som i sin tur gav namn till något som användes under bland annat andra världskriget.
jag tror det blir bäst att sova på saken.
-
patrik blom
- Medlem
det är nog lika bra att erkänna att prinsessan augusta av sachsen-gotha ligger utanför vårt kompetensområde.
men ett antal platser är uppkallade efter henne, bl a staden augusta i georgia och fort augusta i pennsylvania samt augusta bay i canada. första ledet i martins ledtråd om att hon gav namn till något skulle då kunna vara en av dessa platser. vidare har flera tunga krigsfartyg hetat uss augusta, säkerligen uppkallade efter en av dessa platser, troligen augusta, georgia, varav ett bl a deltog i normandie-invasionen 1944. så långt ledtråden att prinsessan augusta gett namn till något som gett namn till något som användes bl a under andra världskriget.
en koppling mellan führersonderzug amerika och uss augusta kan möjligtvis vara namnens ursprung och om sedan uss atlanta deltog i det sjöslag i nordatlanten som rösselsprung orsakade så skulle det gå ihop.
till den som finner mina blandade funderingar tidigare lite rubbade, vill jag säga att det är så brainstormning ska fungera - och det fungerar oftast bra. om tio personer till hade kastat hämningarna och nedtecknat de idéer och tankar som martins fråga och ledtrådar, och mina och övriga deltagares bidrag, gav upphov till hos dem, hade vi tillsammans löst problemet.
p.s. fortsatt läsning ger vid handen att uss augusta var flytande högkvarter under flera operationer under andra världskriget och bas för den allierade konferens då the atlantic charter antogs, och att både roosevelt och churchill och senare truman vistats ombord. då kan man anta att högkvarter vid militära operationer skulle kunna vara en gemensam nämnare. lägger man därtill att mussolini, som jag nämnde tidigare, varit ombord på führersonderzug amerika så tycks den gemensamma nämnaren kunna vara - padam - alla västliga och europeiska krigsledare utom stalin.
men ett antal platser är uppkallade efter henne, bl a staden augusta i georgia och fort augusta i pennsylvania samt augusta bay i canada. första ledet i martins ledtråd om att hon gav namn till något skulle då kunna vara en av dessa platser. vidare har flera tunga krigsfartyg hetat uss augusta, säkerligen uppkallade efter en av dessa platser, troligen augusta, georgia, varav ett bl a deltog i normandie-invasionen 1944. så långt ledtråden att prinsessan augusta gett namn till något som gett namn till något som användes bl a under andra världskriget.
en koppling mellan führersonderzug amerika och uss augusta kan möjligtvis vara namnens ursprung och om sedan uss atlanta deltog i det sjöslag i nordatlanten som rösselsprung orsakade så skulle det gå ihop.
till den som finner mina blandade funderingar tidigare lite rubbade, vill jag säga att det är så brainstormning ska fungera - och det fungerar oftast bra. om tio personer till hade kastat hämningarna och nedtecknat de idéer och tankar som martins fråga och ledtrådar, och mina och övriga deltagares bidrag, gav upphov till hos dem, hade vi tillsammans löst problemet.
p.s. fortsatt läsning ger vid handen att uss augusta var flytande högkvarter under flera operationer under andra världskriget och bas för den allierade konferens då the atlantic charter antogs, och att både roosevelt och churchill och senare truman vistats ombord. då kan man anta att högkvarter vid militära operationer skulle kunna vara en gemensam nämnare. lägger man därtill att mussolini, som jag nämnde tidigare, varit ombord på führersonderzug amerika så tycks den gemensamma nämnaren kunna vara - padam - alla västliga och europeiska krigsledare utom stalin.
Senast redigerad av 7 patrik blom, redigerad totalt 11 gång.
-
tommyjonason
- Medlem
Stötte på ordet Cliveden när jag Googlade på hennes namn. Alla blivande kungar med gemål verkar ha bott i det huset emellanåt. Före kriget fanns ju appeasers, bl.a. "The Cliveden Set"
Men jag inser att det är alldeles för långsökt.
Men jag inser att det är alldeles för långsökt.
-
patrik blom
- Medlem
en mycket bra observation, men f n tror jag mer på det som framgår av mitt p.s. ovan. dvs att uss atlanta och sonderzug amerika var flytande resp rullande högkvarter för militära operationer samt arenor för krigsledares möten, närmare bestämt alla västliga och europeiska krigsledare utom stalin, viktigast däribland undertecknarna av the atlantic charter, roosevelt och churchill. det skulle f ö inte förvåna mig om hitler lät byta namn på sonderzug amerika - till brandenburg - sedan han underrättats om innehållet i denna charter.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag tänkte högkvarter för landets ledare. Det var mycket riktigt hitler och hans tåg. Tito och hans icke namngivna högkvarter.
Ni är så nära man kan komma på Augusta. Jag tänkte på att Roosevelt och Trumman använde det som sitt flaggskepp/högkvar ter. https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Augusta_(CA-31)
Även om det var en laginsats lämnar jag det vidare till Patrik blom
/martin
Ni är så nära man kan komma på Augusta. Jag tänkte på att Roosevelt och Trumman använde det som sitt flaggskepp/högkvar ter. https://en.m.wikipedia.org/wiki/USS_Augusta_(CA-31)
Även om det var en laginsats lämnar jag det vidare till Patrik blom
/martin
Kan det vara Gotha-bombaren som avses, det var ju föregångaren för massbombniingarna under WW2.
http://www.firstworldwar.com/airwar/bom ... _giant.htm
http://www.firstworldwar.com/airwar/bom ... _giant.htm
-
patrik blom
- Medlem
tackar, men om det går för sig lämnar jag frågan vidare till min lagkompis tommy jonason.Martin Lundvall skrev: Även om det var en laginsats lämnar jag det vidare till Patrik blom![]()
/martin
-
tommyjonason
- Medlem
Ja, tack. Då tar vi en förhoppningsvis inte alltför svår fråga.
I november 1944 störtade ett Lufthansa flygplan en bit utanför Falsterbo. Besättning och passagerare omkom.
En passagerare var denne man.
Vad hette han och vad var hans jobb?
I november 1944 störtade ett Lufthansa flygplan en bit utanför Falsterbo. Besättning och passagerare omkom.
En passagerare var denne man.
Vad hette han och vad var hans jobb?
Svernske legationsprästen vid Viktoriaförsamlingen i Berlin. Känd för att ha assisterat judar ....
(Friendly fire -isn't!)
Varjag
Fpl - en Fw 200 Kondor med namnet Friesland skjöts ned av tyskt luftvärn från patrullbåt -I slutet av kriget förberedde den svenske prästen i Berlin, Erik Perwe, en massevakuering av förföljda judar och politiska flyktingar ur Berlin.
Men allt fick ett tragiskt slut när Parwes plan sköts ner den 29 november 1944 utanför Falsterbo.
(Friendly fire -isn't!)
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Ja, det var snabbt avklarat.
Hans dotterson har skrivit en bok om honom - "Bombprästen" - som är läsvärd.
En hedersam man, lite av Raoul Wallenberg, fast i mindre skala. Gestapo var honom på spåret vid tiden för hans död, och han låg illa till. Han hade ett nätverk av medhjälpare som hjälpte honom med gömställen och falska papper. Några gick det illa för.
http://www.expressen.se/andra-varldskri ... ur-berlin/
Varjag kör nästa kluriga fråga!
Hans dotterson har skrivit en bok om honom - "Bombprästen" - som är läsvärd.
En hedersam man, lite av Raoul Wallenberg, fast i mindre skala. Gestapo var honom på spåret vid tiden för hans död, och han låg illa till. Han hade ett nätverk av medhjälpare som hjälpte honom med gömställen och falska papper. Några gick det illa för.
http://www.expressen.se/andra-varldskri ... ur-berlin/
Varjag kör nästa kluriga fråga!
Tack tommyjonason - men en så klurig som Martin's, lär jag inte kunna hitta på - Grattis till den Martin!Varjag kör nästa kluriga fråga!
OK denna bör vara ''medelsvår...''
Till ''folkets jubel'' rycker här en armé in ett stycke land.....
Vilken armé, vilket landamäre och när?
Varjag
Bakgrunden ser ut som en norrländsk älvs, skog till stranden med berg i bakgrunden. Entusiasmen när befolkningen möter de passerande trupperna har däremot väldigt lite av Norrland i sig utan lutar mer åt Balkan, liksom uniformerna. Älven/floden ser inte alls ut som den Donau jag sett, men vore den detta så skulle de i så fall finns det två alternativ; rumäner tillbaka i Bessarabien/Moldovien eller bulgarer i Dobrodcina.
Spontant ser bilden Photoshopad ut, rumänska armen intar Kramfors ungerfär. Inte fan ser det ut så där i Balkan vid deras älvar/floder.
Spontant ser bilden Photoshopad ut, rumänska armen intar Kramfors ungerfär. Inte fan ser det ut så där i Balkan vid deras älvar/floder.
Nu är jag allvarligt imponerad stenen2!stenen2 skrev:Bakgrunden ser ut som en norrländsk älvs, skog till stranden med berg i bakgrunden. Entusiasmen när befolkningen möter de passerande trupperna har däremot väldigt lite av Norrland i sig utan lutar mer åt Balkan, liksom uniformerna. Älven/floden ser inte alls ut som den Donau jag sett, men vore den detta så skulle de i så fall finns det två alternativ; rumäner tillbaka i Bessarabien/Moldovien eller bulgarer i Dobrodcina.
Det är bulgariska trupper som ockuperar Vardarområdet i sydöstra Jugoslavien, april 1941. (numera i Macedonien)
Floden är Vardar och staden - gissar jag, Skopje.
varjag skrev:
Bah, dubbelt bah!denna bör vara ''medelsvår...''
Din fråga !, Varjag
Oj rätt (!), Jag bara betraktade bilden och är sällan här.
Gör ett försök och väljer en plats;
Vi börjar med en sjö som haft flera konferenser och möten kring sig vilka haft stor betydelse för denna epok. Går lite norrut, målet är nästan en cirkel och ingen kringåkt oval. Sven och Fredrik får er rätt.
Gör ett försök och väljer en plats;
Vi börjar med en sjö som haft flera konferenser och möten kring sig vilka haft stor betydelse för denna epok. Går lite norrut, målet är nästan en cirkel och ingen kringåkt oval. Sven och Fredrik får er rätt.