Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 februari 2016, 10:53

Ack ja sveahk - fredligt värv och här försöker man hitta krigisk koppling..... :)
Här ser vi -
høga herrar inspekterar....jpg
høga herrar inspekterar....jpg (75.05 KiB) Visad 455 gånger
Vilket, var och när?

Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2016, 11:12

Flaggan är spansk säger min flaggkunnige son.
Har det något att göra med Amazonfloden och gummi?
Man fick väl en hel del gummi därifrån eftersom Sydostasien var avstängt.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2016, 11:13

Jaså, frågan var redan besvarad. Glömde kolla uppdateringar här.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2016, 11:30

Hitler och Mussolini på studiebesök, troligen utgående från Wolfsschanze i Rastenburg. Mussolini var på besök där aug 1941. Besöket bör ha varit i närheten, Ukraina kanske.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 februari 2016, 12:18

tommyjonason skrev:Hitler och Mussolini på studiebesök, troligen utgående från Wolfsschanze i Rastenburg. Mussolini var på besök där aug 1941. Besöket bör ha varit i närheten, Ukraina kanske.
Du är mycket nära, det var September -41 :wink:

Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2016, 17:35

Efter att ha studerat kartan får jag byta land. VitRyssland kanske. Och Hitler ville väl visa historiskt intressanta platser, och där ligger Brest Litovsk, nära Ukraina. Var det inte där det blev fred Ryssland-Tyskland (och kanske Österrike/Ungern ) 1917?

Men fanns det nåt mer att se än sönderskjutna hus?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 februari 2016, 21:26

tommyjonason skrev:Efter att ha studerat kartan får jag byta land. VitRyssland kanske. Och Hitler ville väl visa historiskt intressanta platser, och där ligger Brest Litovsk, nära Ukraina. Var det inte där det blev fred Ryssland-Tyskland (och kanske Österrike/Ungern ) 1917?

Men fanns det nåt mer att se än sönderskjutna hus?
Knappast tommy - men Brest är riktigt......Hitler guidade ''Musse'' runt citadellet som bjudit så hårdnackat motstånd i juni......

Din fråga, Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 4 februari 2016, 22:03

Tack.
Vem är detta?
Varför kom han in i historien?
432907.jpg
432907.jpg (15.4 KiB) Visad 1002 gånger

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 5 februari 2016, 08:20

Kanske inte så enkelt. Med en ledtråd blir det lättare.
Me_110.jpg

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 5 februari 2016, 13:27

Kar'n känner jag inte igen - eller är det en civil bild av Gordon Gollob? Men maskinen är en Bf 110 från Nachtjagdgeschwader 4 (NJG 4)...

Hans K

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 5 februari 2016, 13:53

Svar nej. Att det är en nattjaktversion av Me 110 spelar ingen roll, jag ville bara ha en bild på flygplanet.

Fotografierna är rätt sällsynta på denne Britt.
Nästa ledtråd borde ge er en lösning.
kaart.jpg
kaart.jpg (50.9 KiB) Visad 964 gånger

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 5 februari 2016, 16:41

The Duke of Hamilton? Av årgång 1941.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 5 februari 2016, 18:46

Alldeles riktigt.
En av fyra flygarbröder, som alla fick höga positioner i RAF.
Rudolf Hess begav sig på sin tur till Skottland 10 maj 1941. Orsaken var att han ville mäkla fred, och han tänkte uppsöka the Duke of Hamilton, som han trodde var en av ledarna i ett anti-Churchill parti, som det skulle gå att förhandla med. Och även kungen ville han träffa. När Hess landade med fallskärm från sin Me 110 (som klarat den långa resan med ordentliga fälltankar) utanför bondgården Floors Farm kom han att kontinuerligt insistera på att man skulle ta honom till Duke of Hamilton och hans jaktslott Dungavel House, som låg alldeles i närheten.
Churchill, som vid denna tid hade det kämpigt, var livrädd för att Hess förhandlingsalternativ skulle läcka ut. Det skulle innebära att politiker och folk på gatan kanske skulle kräva att fredsförhandlingar accepterades, man var hjärtligt trötta på kriget. Men detta dokument har ingen, som så många andra dokument, sett. De försvann på något mystiskt sätt. Många dokument saknas i akter från den här tiden.

The Duke of Hamilton var en höjdare, både som adelsman, flygare (han flög över Mt Everest), och som Wing Commander med ansvar för luftförsvaret av Skottland och norra England denna tid, med sin bas i Turnhouse utanför Edinburgh

Hela Hess historien är fylld av intressanta och märkvärdiga oklarheter som gjort att konspirationsteorierna kommit fram. Lite som Palmemordet, om vi ska dra en parallell.
-Kände Hitler till resan eller inte? Var det på Hitlers uppdrag han flög iväg på resan?
-Blev han lurad till Storbritannien av deras säkerhetsorgan med en sinnrik plan?
-Var det verkligen Hess och inte en dubbelgångare, som satt i Spandau?
-Visste man i Skottland att Hess var på väg?
-Fanns det fortfarande appeasers som strävade efter att Churchill skulle störtas med Hess hjälp?

Ja frågorna är många. Läs gärna någon av alla böcker som skrivits.
Varsågod, Patrik fortsätter!

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 5 februari 2016, 23:16

Tackar!
Ja, det är mycket som är märkligt kring Hess. Beträffande din tredje fråga ovan minns jag från någon bok att den läkare som undersökte de anklagade i Nürnbergrättegången noterade att den person som presenterades för honom som Rudolf Hess inte hade de kännetecken som han borde ha enligt sina läkarjournaler. Hess hade bl a blivit skottskadad under första världskriget då en kula gick rakt igenom honom, efterlämnande såväl ingångs- som utgångshål. På den "Hess" som uppträdde i Nürnberg fanns inga spår av sådana.

Jag ber att få återkomma i morgon med en fråga.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 5 februari 2016, 23:33

Ja det är Hugh Thomas bok. Trevlig läsning och bra argumentation. Hess fick, vid fronten i Rumänien, ett skott genom övre delen av vä lunga, kulan gick igenom och ut på ryggsidan. Det var nog ingen hög hastighet på den projektilen för utgångshålet var körsbärsstort, tror jag, medan ingångshålet motsvarade en 7 mm kula(med några decimaler).
Thomas hävdar, med hjälp av obduktionsfynden, dessutom att denne falske Hess blev mördad, och det ligger en del i det. MI6 anges visst lika bakom. Han var 93 år och kostade britterna massor av pengar med all vakthållning, så dom var glada att bli av med honom. Spandau revs nästan omedelbart. Hess hade en manlig sjuksköterska som han var mycket god vän med (Tunisier tror jag). Denne har lämnat synnerligen intressanta vittnesmål. Tror det ska finnas en bok som han skrivit, har inte läst den. Men jag ska skaffa den.
Hugh Thomas ger en plausibel förklaring hur nån frivilligt satte sig i fängelse på livstid. Men jag har glömt resonemanget.

Hur kan jag veta det här. Jo jag har blivit lite Hess-freak. Har läst sådär 7-8 böcker senaste veckorna. Lika gåtfullt som Palme-mordet (nästan).

Låst