You don't give up, do you
Försök inte din fresterska. Jag var inne och (felaktigt) hade synpunkter på wikiartikeln för ett antal år sedan.
MVH
Hans
No I don't! Fresterska????Hans skrev:![]()
You don't give up, do you![]()
Försök inte din fresterska. Jag var inne och (felaktigt) hade synpunkter på wikiartikeln för ett antal år sedan.
MVH
Hans
Nedkämpa pansar????Drängfan skrev:Attans, då tar jag en snabb fråga: En grupp på en pv-pluton i NB85 (troligen även IB77) bestod av pjäs- el rb-omgång, samt GRG-omgång. Vad var ursprungligen GRG-omgångens huvudsakliga uppgifter?
Edit: Frågan behandlar iofs mer taktik och organisation än teknik, godkänns den inte är frågan fri.
Visst fasen hade pv-plutonen GRG-lys, samtidigt som det var skralt med mörkersikten. Att lägga lys nattetid och rök dagtid var det enda skälet till att ha GRG på grupperna. Sedan när man fick mörkersikten avdelades de ofta till självständiga uppgifter (flankskydd, ta terräng mm ) tillsammans med de andra gruppernas omgångar. Det kan naturligtvis ha funnits stora variationer på förband, med olika lokala lösningar.MD650 skrev:Nedkämpa pansar????Drängfan skrev:Attans, då tar jag en snabb fråga: En grupp på en pv-pluton i NB85 (troligen även IB77) bestod av pjäs- el rb-omgång, samt GRG-omgång. Vad var ursprungligen GRG-omgångens huvudsakliga uppgifter?
Edit: Frågan behandlar iofs mer taktik och organisation än teknik, godkänns den inte är frågan fri.
Sedan hade de ju rök för att kunna avskärma eller förblinda.
Belysa kan det inte varit för pvplut hade inte grglys.
Minnet sviker nog. Kommer inte ihåg om det fanns på nskbat 88 men det fanns ingen grglys på pvplut med enbart eldrörspv.Drängfan skrev: Visst fasen hade pv-plutonen GRG-lys, samtidigt som det var skralt med mörkersikten.
MD650 har frågan
Skjuta rök, grg- lysen kom inte förrän robottroppen infördes, innan dess användes mellanlyskastaren som även användes på stridvagn och ikv...Drängfan skrev:Attans, då tar jag en snabb fråga: En grupp på en pv-pluton i NB85 (troligen även IB77) bestod av pjäs- el rb-omgång, samt GRG-omgång. Vad var ursprungligen GRG-omgångens huvudsakliga uppgifter?
Jo, har för mig att det var så. Innan så var det bara rb 55-förbanden som hade grglys.Knmc skrev: Skjuta rök, grg- lysen kom inte förrän robottroppen infördes, innan dess användes mellanlyskastaren som även användes på stridvagn och ikv...
Jag skulle såklart skrivit robotgrupper, och inte pv-grupper, därigenom blottande min totala okunskap om svenskt eldrörspansarvärn. Fanns det alltså mörkersikten till pv-pjäserna, eller räknade man inte med nattliga strider?MD650 skrev:Jo, har för mig att det var så. Innan så var det bara rb 55-förbanden som hade grglys.Knmc skrev: Skjuta rök, grg- lysen kom inte förrän robottroppen infördes, innan dess användes mellanlyskastaren som även användes på stridvagn och ikv...
Pvplut fick nöja sig med lysptr 7, närlys och mellanlys emedan strv och bandpv hade fjärrlys.
Det gjordes försök men nej, det fanns inte mörkersikten till pvpjäsen.Drängfan skrev: Fanns det alltså mörkersikten till pv-pjäserna, eller räknade man inte med nattliga strider?