Voltaire om Karl XII
Rolig kille!
Vad jag har läst och hört så var Karl XII en ganska rolig typ. Knäppte upp skjortknappar på folk när han pratade med de, ryckte av officerarnas peruker med mera. Voltaire kanske skrev lite om han också för att han tyckte han var en sjyst (felstavat) och rolig kille!
Jag tror faktiskt att det var Voltaire som skrev det i boken. Att han gjorde det jag sa...
intervjuer
boken bygger väl på intervjuer av generaler och andra människor i Karls närhet. vad jag förstått träffades Voltaire och Karl aldrig. det låter ju som att Voltaire har dragit till och förskönat bilden i.o.m. detta.
aquilas 8)
aquilas 8)
- SuperPalle
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
- D. Andersson
- Medlem
- SuperPalle
- Medlem
-
hans lindquist
- Medlem
Re: Voltaire om Karl XII
[quote="Galadriel"]Av någon anledning skrev upplysningsfilosofen Voltaire en biografi om Karl XII (jag tror även han följde med på en delar av fältåget). Vad fick Voltaire att intressera sig för Karl XII? Han kan knappast ha varit upplysningens idealmonark?[/quote]
Svar:
Karl XII , som var en rationellt tänkande karl med intellektuella intressen var i mångt och mycket en kung i upplysningens smak. Kungen klädde sig enkelt, struntade gärna i ceremonielen och avvek markant från samtidens europeiska monarker. Visserligen praktiserade han kungligt envälde, men upplysningsfilosoferna vurmade stort för "upplysta despoter". Voltaire skulle senare bli god vän med Fredrik II (den store) av Preussen och långvarigt bo i olika slott som Fredriks gäst och filosofiska samtalspartner. Ännu på 1800-talet hade den liberala vänstern, som egentligen ogillade kungligt envälde, "hjältekungen" som nationell idol. Extremhögerns vurm för Karl XII uppstod i början av 1900-talet, då gammaldags kungamakt åberopades i kampen mot liberalers och socialdemokraters krav på parlamentarism, som innebär att kungen inte längre skulle få utnämna regeringar utan riksdagsmajoritetens godkännande. Aktualiserat av bondetåget och "borggårdskrisen" 1914.
Med måttligt rojalistisk hälsning
Hasse L
[/quote]
Svar:
Karl XII , som var en rationellt tänkande karl med intellektuella intressen var i mångt och mycket en kung i upplysningens smak. Kungen klädde sig enkelt, struntade gärna i ceremonielen och avvek markant från samtidens europeiska monarker. Visserligen praktiserade han kungligt envälde, men upplysningsfilosoferna vurmade stort för "upplysta despoter". Voltaire skulle senare bli god vän med Fredrik II (den store) av Preussen och långvarigt bo i olika slott som Fredriks gäst och filosofiska samtalspartner. Ännu på 1800-talet hade den liberala vänstern, som egentligen ogillade kungligt envälde, "hjältekungen" som nationell idol. Extremhögerns vurm för Karl XII uppstod i början av 1900-talet, då gammaldags kungamakt åberopades i kampen mot liberalers och socialdemokraters krav på parlamentarism, som innebär att kungen inte längre skulle få utnämna regeringar utan riksdagsmajoritetens godkännande. Aktualiserat av bondetåget och "borggårdskrisen" 1914.
Med måttligt rojalistisk hälsning
Hasse L
[/quote]
- KalleDussin
- Ny medlem
- Kontakt:
Re:
Petter skrev:Om jag kommer ihåg rätt så sågades Karl XII av Strindberg som nations förstörare osv.Anders Wesslén skrev:Det är inte bara Voltaire som skrivit ett verk om Karl XII. Giganter som Defoe och Strindberg har också skrivit böcker om kungen. Det är väl inte så konstigt att kända författare finner Karl XII intressant, han är ju trots allt Sveriges utan tvekan märkligaste kung genom tiderna.
/Anders
http://www.karlxii.tk
Strindberg var (i alla fall enligt SVT's miniserie om honom för några år sedan) rentav med och gjorde motstånd mot Karl XII-statyn som skulle resas i Kungsträdgården i Stockholm. Han ansåg inte att man borde hylla Karl XII på något vis... får mig att tänka på Ernst Brunners så kallade "biografi" över Karl XII...![]()
Everybody loves a winner.Det lilla landet mot övermakten kan det ha varit det som faschinerade Voltär?
HISTORIEBLOGG: http://ladykatherine.blogg.se