Spanska främlingslegionen
Spanska främlingslegionen
Vad 17 är det? Har aldrig hört talas om dessa? Kan någon berätta?
- Olof Larsson
- Medlem
Mer info finns här.
Kort: Grundades 1920 för att hålla ordning i norra Afrika. De blev kända för sitt mod och sin grymmhet.
Under inbördeskriget stred de på francos sida.
Kort: Grundades 1920 för att hålla ordning i norra Afrika. De blev kända för sitt mod och sin grymmhet.
Under inbördeskriget stred de på francos sida.
- Olof Larsson
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
Jag tror inte det. Däremot så får fransmän numera söka till den franska främlingslegionen,
vilket ju måste vara bättre om man är fransman.
Det enda felet med den franska legionen är väl att de marcherar i passgång, som vore de kameler,
vilket i.o.f.s. ser mindre obskyrt ut än
preussiskt/ryskt/nordkoreanskt/irakiskt/m.fl. "sprättande med raka knäleder".
Det enda felet med den franska legionen är väl att de marcherar i passgång, som vore de kameler,
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
Förresten, var det inte väldigt många marockaner som stred i den spanska främlingslegionen under spanska inbördeskriget? Skrev en uppsats om Franco och Spanska inbördeskriget innan påsk och fick för mig det när jag samlade litteratur. Kommer inte ihåg var jag läste det, men jag är ganska säker på att Franco föredrog utländska, helst nordafrikanska, soldater. Framförallt när han "pacifiserade" Asturien efter att ha krossat arbetarupproren där 1934... har för mig att han inte kände att han kunde lita på de spanska värnpliktiga, som rimligtvis inte sett den sortens krigsföring (om man nu kan kalla det det?) förr. Franco fick smeknamnet Slaktaren efter den episoden för övrigt...
ja, eller två ben och två armar!Svea skrev:Behöver man inte fyra ben för att kunna gå i passgång ?
/Magnus
när man går och svingar fram samma ben som arm, till skillnad från hur man vanligtvis går: med en omvänd pendelrörelse: höger ben och vnster farm fram samtidigt.Förlåt mig för den dumma frågan, men marschera i passgång, vad exakt menas med det?
- Ghillieman
- Medlem
Ursäkta min kommentar, men kan bara inte låta bli... "marschera som om de vore kameler..." visst kan det se lite konstigt ut när tio man marscherar fram med 88 steg/minut, men synen av fem hundra man som marscherar i exakt takt och sjunger... det du! inga kameler där inte...Larsson skrev:Jag tror inte det. Däremot så får fransmän numera söka till den franska främlingslegionen,
- Olof Larsson
- Medlem