Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Ledtråd - herrn tillverkade "appar" - men långt före någon kom på idén med en smartphone...
Ledtråd 2, Han 'gjorde upp på skolgården' med en känd svensk kryptoanalytiker - under deras samarbete.
Nja, Viggo Lindstein var väl ingen slagskämpe, du tänker på fighten Beurling-Gyldén, mer än ett stort ego på en arbetsplats slutar oftast illa. Lindstein var alltså ingenjören på LM Ericsson som konstruerade emulatorerna, apparna, för Siemens T52:an, som Beurling lyckats knäcka.
Ajfasen, jag mindes fel då - så pinsamt. Hittade ingen bra wikipediaartikel att verifiera fakta mot, körde från minnet.
Du har dock fullt rätt att det är Vigo Lindstein. Stillen knäcker nästa chiffer!
Du har dock fullt rätt att det är Vigo Lindstein. Stillen knäcker nästa chiffer!
Jaha, jag hade tänkt en personfråga på samma tema, sen kollade jag upp lite mera om personen och upptäcker att han är närmast totalt okänd i det sammanhang jag tänkte på. Men jag kör på den ändå, får väl lägga till lite mera fakta än tänkt. Farbror Google vet t.ex. bara födelseår och dödsår, 1865 resp. 1945, född nyazeeländare sen verksam i Australien, England, USA, Monte Carlo och Schweiz. Han vidareutvecklade en teknologi och ändrade en standard inom den teknologin som faktiskt var till stor hjälp för Arne Beurling att få ett första grepp om T52:an och senare för britterna att göra en statistisk attack på Lorenz-maskinerna. Och han hade nog inte själv en susning om vad han ställde till med.
Hål är väsentliga i sammanhanget. Personen som skapade standarden han ersatte fick sitt namn förevigat som en enhet inom telegrafin.
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Radiotelegrafi?
-
Gavrilo Princip
- Medlem
Telegrafi är rätt spår, han som satte den första standarden hette Baudot.
Gissar mannen du söker var -stillen skrev:Telegrafi är rätt spår, han som satte den första standarden hette Baudot.
https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Murray_(inventor)
???, Varjag
Visst var det Murray, hittade en blogg i Australien om honom i veckan, just i söndags var det 150-årsdagen av hans födelse.
http://oztypewriter.blogspot.com.au/201 ... er-of.html
Du kanske har möjlighet att besöka museet.
När Arne Beurling talar om treor och femmor, han beskrev aldrig i detalj hur han gjorde, så var treorna och femmorna en konsekvens av Murrays omstuvning av baudotkoden. Och när dom brittiska kodknäckarna körde Colossus mot Lorenzkoden var man säkerligen också hjälpt av Murrays omstuvning.
Varjag frågar i klartext.
http://oztypewriter.blogspot.com.au/201 ... er-of.html
Du kanske har möjlighet att besöka museet.
När Arne Beurling talar om treor och femmor, han beskrev aldrig i detalj hur han gjorde, så var treorna och femmorna en konsekvens av Murrays omstuvning av baudotkoden. Och när dom brittiska kodknäckarna körde Colossus mot Lorenzkoden var man säkerligen också hjälpt av Murrays omstuvning.
Varjag frågar i klartext.
Tack stillen
En lättare fråga kanske...vilka var Tashkentpartisanerna?
Varjag
En lättare fråga kanske...vilka var Tashkentpartisanerna?
Varjag
...det var ett skällsord inom Röda Armén och Sovjetunionen - med udden riktad mot en racistisk minoritet......
Varjag
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Mot judar? Många sådana förflyttades ju till Tashkent och övriga centralasien under WWII. Annars fanns och finns det ju gott om muslimer i environgerna, men jag tror inte man hånade dem.
Rätt! Tashkentpartisanerna - var ett spe-uttryck för ''Abrahmoviches''. Varav många tiotusenden flyttat till Tashkent och Alma Atapatrik blom skrev:Mot judar? Många sådana förflyttades ju till Tashkent och övriga centralasien under WWII. Annars fanns och finns det ju gott om muslimer i environgerna, men jag tror inte man hånade dem.
för att lägga så många mil mellan sig och tyskarna som möjligt......
Varje judes själ befinner sig vid Fronten - men hans lekamen - befinner sig Bortom Ural!
patrik's fråga, Varjag