Quiz: Movie quotes
Re: Quiz: Movie quotes
Det känns som att du funderar på den australiensiska filmen "Breaker Morant" från 1980.
Aye!sponny skrev:Det känns som att du funderar på den australiensiska filmen "Breaker Morant" från 1980.
''Shoot straight you bastards - .....
.....and !!!
sponny vevar nästa rulle, Varjag
Då blir det en liten bild även denna gång.

Lite hett skrot vid radion.

Lite hett skrot vid radion.
Då slänger vi in ännu en bild. Vi har en relativt ung hobbit i filmen.

- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Ser ut att vara Sean Astin, och i så fall tippar vi på Memphis Belle från någon gång i början på 90-talet...?
Hans K
Hans K
Helt korrekt. Helt ok film, inget stort mästerverk men ligger på den så kallade "det är lördag, inget på tv, vad ska jag göra"-listan.

sveahk flyger vidare.

sveahk flyger vidare.
- sveahk
Tack - var nog sista gången vi fick se fem äkta B-17 maskiner flyga utan digitala tricks (en av dessa B-17 flög tyvärr senare i backen, inga överlevande...)
Nästa fråga och filmbild ställs "aus aktuellem Anlass" som tysken säger, och på svenska lite kringelkrokigare: "mot bakgrund av nyligen inträffade händelser"...
Vilken film avses?
Hans K
Nästa fråga och filmbild ställs "aus aktuellem Anlass" som tysken säger, och på svenska lite kringelkrokigare: "mot bakgrund av nyligen inträffade händelser"...
Vilken film avses?
Hans K
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Blecktrumman?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
- sveahk
Nej, men samma tidsepok gäller för den sökta filmen - och vi står som vittnen till vad som händer när ett land stänger sina gränser...Torbjörn Holmgren skrev:Blecktrumman?
Hans K
- sveahk
Hans K
- sveahk
Ja, filmen är från 1982, schweizisk och heter "Das Boot ist voll" (Båten är full). Den spelar under 2 vk när Schweiz stängde sina gränser för flyktingar som kom från grannlandet i norr - en framför allt rassistiskt präglad åtgärd. En utmärkt film som blev både nominerad för en Oskar och fick en Björn på Berlinalen...
Frågan är fri.
Hans K
Frågan är fri.
Hans K
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Värst vad alla ger upp snabbt. Nåja, med tanke på att det finns liv i tråden o flera deltagare tar jag mitt favoritcitat ur en ouppskattad ny film:
- No matter what you do it will never amount to anything more than a single drop in a limitless ocean.
- What is an ocean but a multitude of drops?
- No matter what you do it will never amount to anything more than a single drop in a limitless ocean.
- What is an ocean but a multitude of drops?
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)
Cloud Atlas, Varjag
- Torbjörn Holmgren
- Medlem
- Kontakt:
Så enkel var den. Blir det krigsfilm nu, Varjag?
Tack Torbjörn - och krigsfilm...näe, bara en lätt en på temat -- ''min är större än din....''
...här?
Varjag
Varjag