Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 4 september 2015, 04:14

Tack Nimrod-S
(Några ord om det amerikanska packi 'n - egentligen snöpt variant av ''packing'', emanerande från den slagdänga jag refererade till
ovan. Hur packi'n kommit att bli synonymt med ''beväpnad'' - med ett icke synligt vapen....revolver/pistol.
Vi möter det i amerikansk litteratur och film då och då......are U packi'n Pardner? Yep Pardner!

Det sagt - och fullt synligt - blev
...denna flygmaschin....jpg
...denna flygmaschin....jpg (133.04 KiB) Visad 953 gånger

- '''packad av en annan och ny partner''

Vem, när och vilken?, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 4 september 2015, 22:23

Den ''nya partnern'' - blev Svenska Flygvapnet :wink:

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 5 september 2015, 01:08

Det tycks ju vara en Spitfire, och de första leveranserna av sådana kom till Sverige 1945, vill jag minnas. Men här gäller det tydligen en enstaka maskin som blivit "packad" dvs (om-)beväpnad av Svenska Flygvapnet, och det ligger naturligtvis något anmärkningsvärt eller dramatiskt faktum bakom Varjags fråga. Kan det (trots avståndet UK-Sverige) vara en nödlandare som Sverige fick köpa?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 september 2015, 04:59

patrik blom skrev:Det tycks ju vara en Spitfire, och de första leveranserna av sådana kom till Sverige 1945, vill jag minnas. Men här gäller det tydligen en enstaka maskin som blivit "packad" dvs (om-)beväpnad av Svenska Flygvapnet, och det ligger naturligtvis något anmärkningsvärt eller dramatiskt faktum bakom Varjags fråga. Kan det (trots avståndet UK-Sverige) vara en nödlandare som Sverige fick köpa?
patrik är på rätt spår......men det är ingen Spitfire och den kom till Svedala redan 1944...... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 september 2015, 08:15

Mustang?
:)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 september 2015, 11:19

MD650 skrev:Mustang?
Riktigt - det är en Mustang av den första varianten med Merlin-motor - och skulle bli den första av många i FV.
Efter en del förvecklingar och turer ....... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 5 september 2015, 11:51

Min fråga?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 september 2015, 12:15

MD650 skrev:Min fråga?
Inte än....''Z Hub'' innehåller svaret.... :wink: , Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 5 september 2015, 13:10

Ajfan ... hade bilden visat hela flygkroppen så hade även jag identifierat Mustangen. Men eftersom det gäller en Mustang så blir mitt antagande om en nödlandare än mer sannolikt - Mustanger följde ju med bombflyget in över Tyskland vilket gjorde Sverige till ett naturligt mål vid behov av "forced landing" - och blir helt säkert genom vad som sägs i denna länk:

http://www.forcedlandingcollection.se/U ... -zhub.html

Z HUB landade på dåvarande Rinkaby flygfält i Skåne i maj 1944 och flögs senare till Barkarby utanför Stockholm med den amerikanske flygattachén vid spakarna.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 5 september 2015, 22:33

Och nu fick vi fullständigt svar.
Z-Hub - blev Flygvapnets första Mustang, eller J 26 - som var den svenska beteckningen.
Z-Hub 26001 i svensk uniform.jpg
Z-Hub 26001 i svensk uniform.jpg (133.96 KiB) Visad 905 gånger

Iallt fanns i Sverige 1945 - fyra flygbara Mustanger, 2 P-51B och 2 P-51D med bubbelhuv, alla nödlandade.
Vid köpet av 50 stycken - ingick dessa fyra i ''affären''.
Våra två P-51B (26001 och 26002) förblev lite i skymundan för den vanliga D-modellen men användes som stabsflygplan
i Uppsala.

patrik äger frågan, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 7 september 2015, 00:27

Tack, Varjag! Här en fråga:

Under andra världskriget hade många större svenska städer spårvagnar.

När en ny typ av spårvagn, mer strömlinjeformad än de tidigare, introducerades ungefär vid krigsslutet fick den spontant i folkmun "smeknamnet" Mustang - efter det amerikanska jaktplan som togs upp i förra frågan (min källa betr orsakssambandet är författaren Pär Rådström, "Ett år mitt i kriget"). Namnet Mustang var först inofficiellt men blev så allmänt vedertaget att det senare blev officiellt.

Att miljontals svenska spårvagnsresor sedan kom att företas i något som fått sitt namn från ett amerikanskt jaktplan, som också köptes till Sverige, måste uppfattas som en hyllning till amerikansk teknologi, de amerikanska krigsansträngningarna och säkert också amerikansk populärkultur. (Bilen Ford Mustang var ännu inte ens påtänkt.) Så kan den folkliga benämningen på ett viktigt element i mångas vardagsliv visa var allmänhetens sympatier ligger.

För Stockholms Spårvägar kom Mustangen att innebära en successiv utfasning av en äldre spårvagnstyp som var den vanligaste under kriget, och som också hade ett "smeknamn", som var direkt hämtat från amerikansk populärkultur, vilket måste anses säga något om var allmänhetens sympatier låg. Vad kallades den spårvagnstypen?

Detta är mjuka fakta men likväl fakta, som indikerar var allmänhetens sympatier låg. De som hävdar att Sverige under kriget kryllade av nazister och tysksympatisörer får nog svårt att förklara varför allmänheten döpte den nya, moderna spårvagnstypen efter ett amerikanskt jaktplan, och varför den äldre spårvagnsmodellen i Stockholm, som var den vanligaste under kriget, hade ett "smeknamn" som var hämtat från den amerikanska populärkultur som nazisterna avskydde.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 7 september 2015, 09:15

Moderskapet som både före, under och efter kriget med välbehag rörde på dansbenet, berättade om en spårvagn från Alvik - Sta'n och retur som de gärna frekventerade - den "svängde" nämligen så skönt i kurvorna! Följdaktligen blev den kallad "Jitterbuggen" - var det den du tänkte på?

Hans K

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 7 september 2015, 15:55

Mitt i prick!

Enligt mina källor var "Jitterbug" den allmänt använda benämningen på den spårvagnstyp som var den vanligaste under kriget och som föregick Mustangen. Det måste ha haft med vagnens rörelsemönster att göra, dansen jitterbug (en föregångare till dagens "bugg") utmärktes ju av ganska häftiga rörelser.

Mentalitetshistoriskt intressant är att din mor, och hennes samtida, kallade spårvagnen för jitterbug för att den "svängde så skönt i kurvorna" och inte t ex något som anknöt till Wienervals, som förvisso också kan svänga skönt ehuru i en helt annan - och mindre attraktiv - kulturell sfär. Om Sverige hade kryllat av nazister och tyskvänliga borde det varit annorlunda.

Företeelsen "jitterbug" måste ha varit avskydd i det nazistiska Tyskland. Se t ex filmen "Swing kids" som åtminstone delvis finns på Youtube. Jag vill minnas att ett dansavsnitt heter "Lady in red".

sveahk buggar vidare!

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 7 september 2015, 19:19

Tack Peter för den buggiga frågan, och ja, det svängde faktiskt en hel del även i Tyskland under NS-tiden, kallades lite tafatt "Moderne rhythmische Musik" och fick naturligtvis bara existera på tyska. No problem, sade musiker och arrangörer, amerikanskt blev tyskt, "St. Louis Blues" blev "Lied vom blauen Ludwig" 8-) ! Nåja, så enkelt var det naturligtvis inte, men även nazisterna kunde inte helt ta död på det som svängde och svinglade...

Nu en något kryptisk fråga:

Vi befinner oss i USA och frågan gäller något som hände i det landet, och som bara har hänt två gånger under alla dessa år. Den första gången var under 1812 års krig, och den andra gången under andra världskriget - och vad var det?

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 8 september 2015, 10:00

En bildlig hjälp på traven...
attack.jpg
Hans K

Låst