Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av Bergman » 20 augusti 2015, 01:50

Tyckte de här bilderna var lite roliga! Men det är väl inte direkt Valryggen!!??

Bill.
Bilagor
Putin Sub II.jpg
Putin Sub.jpg

Thule3
Medlem

Inlägg av Thule3 » 20 augusti 2015, 05:11

Nej, det där är "trä skallen" //Thule

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 augusti 2015, 11:36

Solkungen skrev:Visst, men det är alltid svårt att spekulera om framtiden, och hans resonemang ser jag mer som en övning i strategi.

Tills sist kan man som stat inte göra så mycket mer än att förbereda sig på de potentiella hot som fienden utgör, och kan tänkas göra i framtiden. Har man indikationer på att fienden ämnar öka sitt ubåtsinnehav så agerar man efter.

Själv tror jag inte på att ryssarna ämnar ha mer än en lättare defensiv marin förmåga i östersjön, närvaro men inte så mycket mer.
Hittills så har det väl varit som RussianMilitaryReform skriver, att den ryska Östersjöflottan har använts för att testa nya typer av fartyg. Delvis för att det är där som en stor del av varvskapaciteten finns. Sedan är deras roll främst kustförsvar.

https://russiamil.wordpress.com/2015/01 ... ent-plans/
Baltic Fleet

The main role of the Baltic Fleet is coastal defence plus testing new ships, as it is near all the major shipyards. It has been the first fleet to get new ships — a frigate and four coastal defence corvettes.

Användarvisningsbild
Bergman
Medlem

Inlägg av Bergman » 21 augusti 2015, 20:28

Och nu ett inläg för att belysa de bakomliggande teorier till Ubåtskränkningarna som Ola Frithiofson låtit oss ta del av här på Skalman.

I en artikel publicerad den 20e Aug 2015 skriver Henry Kissinger att:

“Breaking Russia has become an objective [for US officials] the long-range purpose should be to integrate it,”

Efter att ha läst Kissingers artikel ser jag det som möjligt att Ubåtarna som sågs i Stockholms Skärgård under hösten 2014 (o precis som på 1980 talet) ev. kan vara Västliga/ NATO. Ubåtarna skulle då ingå i ett större operations mönster där Västmakterna och Obamas USA har som mål att knäcka Rysslands inflytande istället för att integrera Ryssland i den Väst Europeiska gemenskapen. Att låta Väst Ubåtar visa upp sig i den Svenska skärgården (o få oss att tro att de är Ryska ) skulle kunna vara en del i en operation designad att förmå Sverige att rusta sitt försvar och därmed ytterligare öka trycket på Ryssland genom att inringa landet.

Här är Kissingers hela artikel:

http://www.rt.com/usa/312964-kissinger- ... a-ukraine/

Bill.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 15 september 2015, 11:35

Under de senaste 7 dagarna så har M/S Baltica som normalt jobbar med underhåll av farleder och utsättning respektive justering av prickar och bojar samt ibland sjömätning legat i Skagerrack och gjort väldigt fina spår.

Enligt vad de säger på VHF så släpar Baltica på något så de ber andra båtar akta sig om de kommer för nära.

Under samma period som har det varit flera ubåtar i området, har själv sett U34 och en ubåt till i området.

http://www.marinetraffic.com/ais/detail ... essel:U_34

Nu pågår dessutom en stor militärövning Northern Coast i området.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... ern-coast/
Övningen genomförs mellan den 12-25 september. Totalt deltar 15 nationer med drygt 40 fartyg samt ett antal flygplan och helikoptrar. Antalet deltagande soldater och sjömän är 3500. Sverige deltar i år med två Visbykorvetter (HMS Helsingborg och HMS Nyköping), minröjningsfartyget HMS Ulvön samt stödfartyget HMS Trossö. Fartygen tillhör Tredje sjöstridsflottiljen och Fjärde sjöstridsflottiljen. Förutom fartygen stödjer två underhållsgrupper med teknisk expertis och reservdelar.
www.sjofartsverket.se/pages/40954/Baltica.pdf

Är det troligt att M/S Baltica deltar eller är det någon som vet vad hon har för uppdrag just nu?
Bilagor
Baltica3.jpg
Baltica2.jpg
Baltica1.jpg
Baltica1.jpg (53.58 KiB) Visad 1466 gånger

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 18 oktober 2015, 16:56

I Pattrulbåtsboken hittade jag följande bild:
SjöormenMedR2.jpg
Om det är bevisat att Sverige hade en ubåt som kunde transportera en miniubåt
Så då kan man ju undra över vilka logiska slutsatser man kan dra?

Mvh
/John

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 18 oktober 2015, 17:20

Säker på att det inte är en fjärrstyrd liten sak? Svenska ubåtar är inte särskillt stora...

EDIT; Jaha, det stod ju vad det var för något :roll:
Senast redigerad av 1 gunship, redigerad totalt 18 gånger.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 18 oktober 2015, 18:12

JohnT skrev:I Pattrulbåtsboken hittade jag följande bild:
SjöormenMedR2.jpg
Om det är bevisat att Sverige hade en ubåt som kunde transportera en miniubåt
Så då kan man ju undra över vilka logiska slutsatser man kan dra?

Mvh
/John
Ligger nu på Marinmuseum i Karlskrona

https://en.wikipedia.org/wiki/R-2_Mala- ... ry_vehicle

http://www.flottansman.se/uploads/goteborg/miniubat.pdf

http://www.marinmuseum.se/sv/samlingar/ ... &origin=mm

Blacksmith
Ny medlem

Inlägg av Blacksmith » 19 oktober 2015, 18:53

Hej. Ny på forumet men har följt det rätt länge.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 19 oktober 2015, 22:37

Blacksmith skrev:Hej. Ny på forumet men har följt det rätt länge.
Välkommen till forumet. :welcome:

:)

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 20 oktober 2015, 00:34

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 27 oktober 2015, 08:52

Probos skrev:Nja, inte 20 m ,det är 13 m och 29,5 m som figurerat och det finns kandidater men det är inte det som är huvudfrågan. Det som är stöttefrågan är att bevisa det.

Det hände då och då under ubåtsjakt i det snabba operativa skeendet att olika typer av bottenekon misstolkades som ubåt t.ex. bottenklackar, vrak, kylskåp m.m. och ibland t.om. sjunkbombades men efteranalysen visar vad det egentligen var och därav klassningen 1-5.
[/quote]

Hej igen Probos och ursakta sent svar,
Det var latt att lasa inlagg och jag underskattade hur svart det ar att hitta tid till att skriva egna, imponerande hur ni hittar tid och kan halla alla bollar i luften. irriterande att man loggas ut och allt forsvinner om man inte sparar med jamna mellanrum...

De sonarbilder som visades i expressens artikel om OceanXTeam var nog inte av Catfish? reportern hade val valt ett par bilder som passade till reportaget? jag trodde att jag sett dom i traden och gjorde en koppling som inte fanns och kunde saklart inte hitta dom nar jag tralade traden.

min take på att militären använt Catfish som falskt bevis på att det fanns sovjetiska miniubåtar i våra vatten på 80-talet ar salades torpederad, case closed.
Har ocksa lart mig av detta att det finns ett stort antal vrak i ostersjon (hundratals, tusentals?) och det maste varit notoriskt svart att hitta nagot med utrustningen pa 80-talet, nal i en hostack.
Vi har anvant multibeam echosounder lite i jobbet, fantastiska undervattensbilder, jag var lite fundersam over varfor OceanXTeam inte visade sina sonarbilder men det visade sig som sagt att den gruppen ar korrupt och oserios och hade en agenda.

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 27 oktober 2015, 09:00

JHAN
Medlem

Inlägg av JHAN » 27 oktober 2015, 10:53

Kent skrev:Alltså inte att jag som fiskare vet mycket om dykning utan att JAG SJÄLV DYKER samt att jag skrev inget om "kontakt med tung dyk" utan kontakt med Röjdyk i Skredsvik vilka enligt de flesta som kan någon om dykning är bland de bästa i världen på det som de håller på med. Att NATOs folk är i Gullmaren på utbildningar varje år säger en del om vad svenska Röjdyk kan.

Du förvränger ord som vanligt precis som det passar dig vilket för mig är rent förkastligt.
Hej Kent,
Jag fastnade for en mening du skrev i ett inlagg till Thule, fetstil ovan,

I hur manga ar har NATO (dykare) varit i Gullmaren pa utbildningar undrade jag direkt, var det aven under kalla kriget eller ar det forst pa senare ar?

JHAN
Medlem

Re: Sovjetiska miniubåtar

Inlägg av JHAN » 27 oktober 2015, 11:19

Rickard skrev:\
Det har ju sagts att Sovjet inte hade några miniubåtar under 80 talet. Här är bild på två st.
När man tittar på denna bild så ser det ut som en miniubåt i ungefär Pirahna-storlek samt en mindre till vänster liknande ungefär Triton2.

Detta är dock en synvilla skapad av bildperspektivet.

Det som här presenteras som "miniubåtar" är i själva verket två atomubåtar, den ena hela 70 meter lång (!) och den andra 40 meter.

Båda togs i tjänst 1986 och tillhörde den sovjetiska Norra flottan.

http://russianships.info/eng/submarines ... t_1851.htm

http://russianships.info/eng/submarines ... t_1910.htm
Thule3 skrev:Projekt09. 080 Triton var semivåt, hade en torr avdelning. 13 enheter byggdes på varv 196 mellan åren 1972 to.m 1975.
Däremot får du förstås återkomma med trovärdig källa på att den var "semivåt". Hur skulle detta överhuvudtaget gå till? Triton 2, projekt 908, var enligt alla kända uppgifter en våt farkost, d.v.s. vattenfylld och hade tre avdelningar som varje rymde två dykare. Luckorna till dessa i utrymmen finns på ovansidan av den lilla farkosten.

Hur skulle det rent fysiskt vara möjligt för en eller flera av dessa vara "torra" och dykarna kunna komma ut ur sina luckor utan att detta utrymme omedelbart dränktes i vatten?

Förutom denna till synes fysikaliska omöjlighet uppstår frågan vad syftet skulle vara med detta. Om vi ponerar att man skulle lyckats försegla toppluckorna på en av avdelningarna och det var "torrt" där inne, vad skulle det ge för fördel för de övriga dykarna som sitter direkt i havsvattenkylan? Uthålligheten är rimligen minsta gemensamma nämnare för alla dykare ombord. Om fyra är förfrusna efter fåtal timmar i nära nollgradigt vatten hjälper det så att säga inte att två stycken kan sitta och gotta sig i ett torrt utrymme.

Denna har diskuterats hundratals gånger. Vattenfylld, kort räckvidd, mycket låg uthållighet, inget periskop och endast aktiv sonar för navigation, d.v.s. på alla sätt olämplig för den typ av avancerade operationer vid diskuterar här.
Hej Rickard,

Jag undrade lite forsiktigt om tva av dina pastaenden ovan i ett langt inlagg till Thule,

Thules tva miniubatar som visade sig vara 70m langa atomubatar, jag klickade pa dina lankar och tog en bra titt pa bilderna, hur ser du att det ar atomubatar? Jag tyckte mest att landgangen till den mindre ubaten maste varit enorm om den var 40m lang?

I diskussionerna om Triton 2 aterkommer du ofta till att den ar vat och att dykarna sitter i kallt vatten. Utan att kunna presentera bevis for det, finns det nagot som pekar mot att dom inte skulle ha installerat en typ av doppvarmare for att varma upp vattnet?

Skriv svar