olika uppfattningar om brons längd..... 100 meter laater mycket.....mvh, VarjagLasse Odrup skrev:Var inte den bron över hundra meter lång så någon replika är det väl knappast?
Quiz: Finlands historia
Re: Quiz: Finlands historia
Ett par bilder från Koljonvirta idag för att klara ut läget.
Varjagens bro räcker inte långt verkar det som...
Enligt Nordisk Familjebok var bron 120 meter och av timmer. Varjags spång skulle inte ens räckt till för två smala herrgårdsfröknar i en engelsk trädgård
Förlåt, varjag, kunde inte låta bli. Jag skall skärpa mig
Förlåt, varjag, kunde inte låta bli. Jag skall skärpa mig
[quote="Lasse Odrup"] herrgårdsfröknar i en engelsk trädgård
quote]
Därav min association till Mon Repos. Den bron har också återskapats på senare tid, men helt lik är den inte. Intressant att man skapat en högst symbolisk replika för Virta bro.
Nå, tillbaka till ordningen.
quote]
Därav min association till Mon Repos. Den bron har också återskapats på senare tid, men helt lik är den inte. Intressant att man skapat en högst symbolisk replika för Virta bro.
Nå, tillbaka till ordningen.
Ja, ordningen ja. En ny fråga.
Vem ser vi här?
Vem ser vi här?
- Bilagor
-
- finlandshsitoria.jpg (257.26 KiB) Visad 1941 gånger
Michael Agricola, översatte Nya Testamentet till finska språket, Varjag
Ja, och dessutom skapade han Finlands skriftspråk.varjag skrev:Michael Agricola, översatte Nya Testamentet till finska språket, Varjag
Varjag tar över den blåvita fanan.
Tack Nimrod-S
Vad hände då och där?, Varjag
Vad hände då och där?, Varjag
Krigsbarn från Finland, det är uppenbart. Men någon skild händelse där och då?
Visst, det enda skilda - var av denna kull till Luleå - fanns en pojke som hette Ensio. Och som blev min yngre brors ''bästis''Schwemppa skrev:Krigsbarn från Finland, det är uppenbart. Men någon skild händelse där och då?
i många år in till vuxen ålder.
Ensio - blev adopterad av den svenska familj som tog emot honom, och han växte upp och levde sitt fortsatta liv i Sverige.
Jag minns tyvärr inte hans finska efternamn.....
Din tur!, Varjag
Tackar, tackar, och ursäkta dröjsmålet.
Angående krigsbarnen, för några år sedan gjordes som svensk-finskt samarbete filmen "Den bästa av mödrar" om ett krigsbarns historia. Rätt så melodramatisk vara, men så vitt jag vet den enda film som behandlat det här ämnet i större skala.
Nåväl vidare. Mannerheim-riddarna, de var väl alla finska medborgare, eller? Nja, det fanns åtminstone två som hade ett annat medborgerskap. Vilket? Bonus för den som kan namnge dem. 
-
Femtiotrean
- Medlem
FWIW "Sotalapset" ("Krigsbarn") av Erja Dammert kom ut år 2003, men den var ju en dokumentär och inte ens en "fiktiv dokumentärfilm".
Frågan är i alla fall jättebra: klurig, men inte hopplöst svär (som mina frågor kanske brukar vara). Det finns t.o.m. en "Swedish connection"!
Frågan är i alla fall jättebra: klurig, men inte hopplöst svär (som mina frågor kanske brukar vara). Det finns t.o.m. en "Swedish connection"!
-
Femtiotrean
- Medlem
Två fjärrpatrullsmän med ingermanländsk bakgrund hade sovjetiskt medborgarskap: Antti Vorho (Vallebro) och Mikko Pöllä.
http://www.inkeri.com/Virtuaali/vorhoruotsi.html
http://www.inkeri.com/Virtuaali/pollaruotsi.html
http://www.inkeri.com/Virtuaali/vorhoruotsi.html
http://www.inkeri.com/Virtuaali/pollaruotsi.html
Alldeles, två av Mannerheimriddarna var tekniskt sett sovjetmedborgare, ingermanländare visserligen.
Ingen större lust att återvända till moderlandet efter kriget, så båda gick i landsflykt. Pöllä återvände till Finland 1964, Vorho blev i Sverige. 53:an tar oss vidare på patrull, varsågod.
Ingen större lust att återvända till moderlandet efter kriget, så båda gick i landsflykt. Pöllä återvände till Finland 1964, Vorho blev i Sverige. 53:an tar oss vidare på patrull, varsågod.
-
Femtiotrean
- Medlem
Pölläs landsflykt tog honom, med några andra fjärrpatrulls- och underrättelsemän, till ett land som var mer fjärran och exotisk än Sverige:

Paul Marttinas äventyr i landsflykten varade i drygt fyra år, till 1950, men Pöllä återvände först år 1964 till Finland.
Nu söker vi en person som också lämnade Finland efter viss påtryckning och levde sitt liv i centraleuropeiskt land till år 1963.

Paul Marttinas äventyr i landsflykten varade i drygt fyra år, till 1950, men Pöllä återvände först år 1964 till Finland.
Nu söker vi en person som också lämnade Finland efter viss påtryckning och levde sitt liv i centraleuropeiskt land till år 1963.