iqbad skrev:
Vi vet ju alla att man länge ansåg att den så kallade 3.47 sekvensen länge var det hetast beviset
Det är en av de få, om inte det
enda offentligjorda inspelningen,
mig veteligen har ingen inspelning från någon annan passiv hydrofon blivit offentligjord.
Så det är den hetaste offentligjorda hydrofoninspelningen från Hårsfjärden incidentet.
iqbad skrev:
och att man tog med sig denna ljudinspelning till ryssland under diverse samtal.
Ja, och Emil Svenson skriver i sin bok:
Emil Svensson ”under den fridfulla ytan” sidan 232: skrev:
Vi vill absolut inte att de insatser som de militära enheterna genomförde i det svenska territorialvattnet skulle motarbetas genom våra åtgärder.
Och just hydrofonsystemet vid Mälsten under Hårsfjärden incidentet var (om jag minns rätt) ett system som bara köptes in i ett exemplar för utvärdering och 1992 var systemet redan skrotat.
Så därför var det inget större problem att visa ryssarna inspelningar från detta system.
iqbad skrev:
Sedan har det ju visat sig att inspelningen istället pinsamt nog var en taxibåt. Men om jag minns rätt så står det väl i krigsdagboken att ubåtsljud spelats in runt mälsten vid flera tilfällen och flera tidpunkter. Det betyder ju att det borde finnas många timmar med ljudband med misstänkta ubåtar
Är det någon som har undersökt om det finns andra ljudband i krigsarkivet på något sätt? Ibland så kan man väl få det bekräftat att något finns, även om det är hemligt?
Säker finns det ett stort antal timmar inspelade från hela perioden, men märk att försvaret var i början av perioden inte var inriktade sig på att dokumentera -
SOU 1995:135 sid 80 skrev:
Från mitten av 1980-talet har ubåtama också utrustats med bandspelare av hög kvalitet, så att signalerna kan utvärderas efter fullgjort uppdrag.
Men jag är säker på att du skulle få avslag om du vill få ut bandinspelningar,
det är kört även för band från skrotade svenska system.
iqbad skrev:
För mig så känns det konstigt att man inte skulle ha riktigt bra kolla på alla misstänkta ljud som spelats in och arkiverat de ordentligt efter analys hos MUST,(eller vem som nu gjort analysen.)
Syftet med marinen var att i fred skulle man utbilda värnpliktiga, i krig döda.
Att dokumentera och samla in bevis var inte militära uppgifter för andra en några specialenheter för teknisk underrättelstjänst.
Marinen blev trots allt bättre allt eftersom åren gick, men vi kan ju t ex notera att marinen inte hade lärt sig hur en mink låter när den simmar.
Men det är skillnad på vad som är offentligt och vad som finns
iqbad skrev:
Jag tycker det verkar som om man sparat alla riktiga inspelningar och sedan släppt ut nåt skräp (3.47) inspelningen som nån utredare kan leka med?
Ja, mig veterligen man har inte offentligjort någon inspelning från t ex svenska ubåtar.
Men jag vet inte vad utredarna fick tillgång till.
Men man måste vara medveten om att det är en skilnad mellan att något inte finns och att det inte är offentligjort.
iqbad skrev:
Idag finns det ju väldigt bra programvaror för analys även för oss vanliga civila, så om vi bara får ut några band så kan vi kanske analysera de själva med FFT och liknande tekniker?
Ja, men jag vet inte var du ska få tag i inspelningar på andra ubåtar att jämföra med.
Det finns en tråd på ett annat forum om just detta - bläddra ner till man börjar prata FFT
http://forum.soldf.com/topic/368-ryska- ... ar/page-11
mvh
/John