Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Första världskriget & mellankrigstiden
Alcoc & Brown. Första flygningen över Atlanten.
Right! over to U, VarjagStellan Bojerud skrev:Alcoc & Brown. Första flygningen över Atlanten.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack, Varjag. Då söker vi en annan person. Vem?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Hunden hette Titina. Vid räddningen av den omfrågade hade denne person en framträdande roll. Han blev med tiden i likhet med den omfrågade general. Omkom vid flygolycka 1952.
Umberto Nobile?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Visst och frågan är din.
Tackar - Då prövar jag med en svår sjökrigsfråga:
Ett marint slag med många enheter på bägge sidor, även flyget gjorde sänkningsinsatser och segern blev närmast total för ena sidan, här ser vi en av segrarens båtar:
Och här ser vi en av förlorarens båtar:
Var och när skedde detta slag?
Superbonus om man kan namnge båten på första bilden!
Ett marint slag med många enheter på bägge sidor, även flyget gjorde sänkningsinsatser och segern blev närmast total för ena sidan, här ser vi en av segrarens båtar:
Och här ser vi en av förlorarens båtar:
Var och när skedde detta slag?
Superbonus om man kan namnge båten på första bilden!
Ryska flodkanonbåten TAYFUN ?Superbonus om man kan namnge båten på första bilden!
Varjag
Det var en mycket välriktad gissning!varjag skrev:Ryska flodkanonbåten TAYFUN ?Superbonus om man kan namnge båten på första bilden!
Slänger in en bild till, detta (okända) slag avslutas med att flyget sänker fiendens sista enheter, minst femhundra av fiendens sjömän stupar.
Byter till SVERDLOV - samma klass . Men vilar på hanen då jag inte vet - ☻
Det handlar om japansk intervention i ryska Fjärran Östern..... 1918?....Amurdeltat????
Varjag
Det handlar om japansk intervention i ryska Fjärran Östern..... 1918?....Amurdeltat????
Varjag
Sverdlov är alldeles rätt, Amurfloden är också godkänt även om striden utspelades på en biflod.varjag skrev:Byter till SVERDLOV - samma klass . Men vilar på hanen då jag inte vet - ☻
Varjag
Däremot sker det här slaget senare och mot en annan fiende.
Grattis - ett sjöslag som passerat under min radar !
Varjag
varjag skrev:Grattis - ett sjöslag som passerat under min radar !![]()
Varjag
Jag tror det där sjöslaget vid Lahasusu på Sungarifloden i oktober 1929 (om man kan säga sjöslag på en flod?) passerat under radarn hos de flesta, det finns förvånansvärt lite skrivet om det trots att man sopade floden rent från kinesiska båtar. På ryska siter verkar det naturligtvis finnas en del men det är svårt att få översatt.
Vad jag fått fram är att den ryska eskadern bestod av bildens tungt beväpnade Sverdlov, samt (systerfartygen?) Lenin, Krasny Vostok och Sun Yat Sen (Märkväl ett sovjetiskt skepp), dessutom fyra kanonbåtar och tre mindre bestyckade flodbåtar, en minläggare sjöflygplanstendern Amur med minst 4 st MR-1 sjöflygplan.
Kineserna förfogade över minst åtta kanonbåtar och några bestyckade ångare ett flytande tungt batteri som tydligen sänktes ganska omgående.
De sovjetiska förlusterna blev ”minimala” trots några träffar av kinesiskt artilleri, de kinesiska förlusterna blev närmast totala. Man kan förutom större eldkraft kanske tillskriva flyget denna överlägsenhet, inte minst spaning?
http://www.navypedia.org/ships/russia/ru_of_tayfun.htm
http://www.navy.su/daybyday/october/31/index.htm
Rysk sida, googletranslate!
Varjag slår nästa slag – Varsågod!
Ja tack Amund - DEN frågan var verkligen lärorik! Så bra - att jag knappast kan matcha dess kvalité ......
Vad, var och vad hände?, Varjag
Ja Titanic är det ju inte som ligger så där upplyst men kanske systern lasarettsfartyget HMHS Britannic som gick på en mina i den grekiska övärlden hösten 1916..?