Hej Bergman, jag kan inte se annat än att de sakerna just står där.Bergman skrev: Men titta en gång till,.. och översätt orginalet för dig själv, och jämför sedan med Olas översättning.
Det står ju faktiskt inte detta i den Engeska texten:
Olas sammanfattning/ översättning har ju en helt annan innebörd och tolkning jämfört med hur Inman har uttalat sig och vad hans "Intent" var. Jag tror inte att Admiralen skulle vara bekväm med hur texten översatts/sammanfattats.Ola Frithiofson skrev:de omfattande observationerna av ubåtar tror Inman inte på och vill man veta mer om dessa kränkningar bör man fråga ledande brittiska marinofficerare.
Om du vill mena att det inte gör det, trots att jag visade på de engelska citaten där de återfinns, kan du väl förtydliga vad du tycker är problematiskt för dig?
Att be mig "titta igen" för att du inte håller med, men samtidigt inte berättar vad du anser är fel blir ganska konstigt.
JohnT:
JohnT skrev:Kan du presentera vad som var det minsta avståndet från målet som dessa sjunkbomber fäldes på?
Rickard skrev:Nej, jag kan inte presentera siffror på avstånd mellan alla 50 sjunkbomber och misstänkta mål och har ju inte heller påstått det.
Problemet med din "öppna fråga" är ju att det är en fråga som du ställer som en utmaning gällande något som jag inte har påstått.JohnT skrev:Det har jag inte krävt heller, jag ställde en ganska öppen fråga och varför du måste skriva om min fråga på det sättet ser jag inte som konstruktivt.
Det stämmer att senare analys visade att man behövde fälla betydligt större fält för att få verklig chans till resultat ja.JohnT skrev:Svaret är att sjunkbomberna fälldes med sådan marginal att det vid en senare analys visade sig vara verkningslösa.
Men låt oss inte glömma vad det är vi diskuterar nu. För visst kan vi tala om sjunkbombers effektivitet och liknande, men det som diskussionen handlade om just här var huruvida diverse förslag på sovjetiska "miniubåtar" är troliga kandidater att uppträda i dessa miljöer och där jag påpekade att redan vid den första stora incidenten, d.v.s. Hårsfjärden 1982, så skedde flertalet militära motåtgärder från svensk sida. Poängen är inte att här diskutera exakt hur nära det var att något sänktes av en sjunkbomb, utan att vapeninsatser faktiskt gjordes och att det behöver sättas in i ett allmänt resonemang kring vad en främmande makt skulle kunna tänkas dra för slutsatser av det.
Rickard skrev:Poängen var att det framför allt under den första veckan i Hårsfjärden gjordes ett mycket stort antal sjunkbombsinsatser och det sprängdes flera skarpa minor med hundratals kilo sprängkraft.
Det stämmer. Och därför tror du - om jag förstår dig rätt - att efter att Sovjet sände in en eller flera räddningsfarkoster eller djuphavsubåtar i svenska flottans huvudbas 1982 så skulle de på grund av att de överlevde skarpa minsprängningar och femtio sjunkbomber ansett det vore lämpligt att år efter år fortsätta bruka dessa räddningsfarkoster i ett större antal andra inträngningar under det följande decenniet?JohnT skrev:Utan synbart resultat.
Rickard skrev:Även om det rent teoretiskt var en mycket illa lämpad räddningsfarkost som var i Hårsfjärden så är det ju så att säga inte slut där utan snarare en början.
Men allvarligt nu John, om vi rekapitulerar en smula vad det är vi diskuterar:JohnT skrev:Ja, men nu är du där igen.
Du kan inte kvantifiera vad som är bra och dåligt men skriver likväl " teoretiskt var en mycket illa lämpad "
Att upprepa samma mantra gör för mig inte argument starkare.
* Användaren "Thule3" presenterar en lång lista på vad som sägs vara "sovjetiska miniubåtar" och utropar triumfatoriskt att trots att "Professor Kalkyl och hans vänner" sagt att sovjetiska miniubåtar inte fanns så har vi nu dessa här! Även bilder på påstådda miniubåtar påvisas.
* Denna lista ifrågasätts inte av någon på forumet. Inklusive dig själv, som för övrigt är uppenbart intresserad av sovjetiska "miniubåtar" och startat hela trådar om detta, men här har du ingen invändning trots att flera av de mest absurda förslagen går att vederlägga ytterst enkelt genom att bara skriva in dem direkt i Google.
* Jag lägger ned en del tid på att hitta referenser på vad samtliga uppräknade "miniubåtar" faktiskt är för något och presenterar detta. (Sammanlagt ca 35 olika enheter/namn/modeller var uppräknade i en salig röra.)
* Du är därefter upprörd för att jag inte skrivit tillräckligt mycket om varför någon/några/alla är olämpliga för de ändamål vi talar om här. Du kan inte tala om vilken modell du menar är orättvist behandlad och du är till synes inte bekymrad över att diverse kryssningsmissiler och liknande är uppräknade som sovjetiska miniubåtar - utan det allvarliga är att du anser att jag inte tillräckligt noga har "kvantifierat" alla.
Så igen, kan du faktiskt säga vilken av dessa mer eller mindre bisarra förslag som du hoppas på - och då kan vi diskutera det och kanske "kvantifiera" varför den är olämplig. Innan du ens har sagt det kan jag bara återupprepa det du kallar ett "mantra": ingen av de påstådda miniubåtarna förefaller på något vis vara lämplig för de situationer vi diskuterar här.
Att du på nytt försöker lägga bevisbördan på mig att motbevisa en jättestor serie ickebelagda påståenden är endast väldigt tröttsamt. (Men får jag erkänna: effektivt.)
Rickard skrev: Den eller de makter som hade ubåtar i Hårsfjärden valde att till synes kraftigt intensifiera kränkningarna efter detta, exempelvis i direkt samband med Ubåtsskyddskommissionens rapport 1983 blir främmande ubåtar observerade ett mycket stort antal gånger inne i Sundsvalls hamnområde. Även där görs för övrigt insatser med skarpa minsprängningar. Sedan fortsätter det på ett snarlikt sätt löpande under resten av 80-talet.
Och du tycker allvarligt att dessa risker gör det troligt att systematiskt använda något annat än för ändamålet specifikt konstruerade farkoster?JohnT skrev:Och du tycker inte att det faktumet ger en indikation på vilken risk som inkräktaren uppenbarligen ansåg sig ta?
Chefen för svensk underrättelsetjänst Ulf Samuelsson uttalar år 1989 att det sannolikt inte varit någon konventionell främmande ubåt på inre vatten sedan 1983. Alltså får vi antaga att allt vi diskuterar i denna fråga gällande ubåtsobservationer på inre vatten inklusive de "kända" incidenterna handlar om just miniubåtar.JohnT skrev:Och eftersom svenska försvaret mig veterligen inte har haft kontinuerlig kontakt med en miniubåt i mer än några timmar på svenskt inre vatten, så har du fortfarande inte visat något som kan ligga till grund för kriteriet hur lång uthållighet en farkost måste ha för att kunna vara en rimlig kandidat för att kränkt svenskt territorialvatten under åttiotalet.
Så nu är det ordet "stridsuppdrag" som är det viktigaste? Jag har förklarat flera gånger att jag anser att det är ett relevant ord när främmande makt sänder in farkoster för militära underrättelseuppdrag i annan nations marinbaser och där blir upprepade gånger utsatta för både ubåtsjakt, sjunkbombsfällningar, minsprängningar samt andra typer av bekämpning och avspärrningar av områden och fjordar.JohnT skrev:Nu tycker jag att du ska försöka komma ihåg var diskussionen om "avancerade stridsuppdrag " startade.
Det är de av dig benämnda "stridsuppdrag" som har fått mig att ifrågasätta hur du argumenterar för att kunna använda den beskrivningen.
Du försöker som jag förstår det hålla öppet för någon av dig närmare ej definierad farkost, sannolikt någon av räddningsfarkosterna. Istället för att presentera stöd för din tes så angriper du ord på ett förvisso effektivt sätt att få diskussionen att fokusera på något annat.
JohnT skrev:får jag citera dig själv?
Nu tog du ju inte med fortsättningen av mitt citat som är mer relevant för det vi diskuterar här.Rickard » lör jan 31, 2015 12:30 am skrev:Beträffande vapeninsatser mot inkräktare så gjordes detta egentligen ganska lite. Vissa år skedde inga alls, andra ett mindre antal. Enstaka sjunkbomber har som känt ytterst liten chans till verkan och kan mera ses som markeringar.
"Beträffande vapeninsatser mot inkräktare så gjordes detta egentligen ganska lite. Vissa år skedde inga alls, andra ett mindre antal. Enstaka sjunkbomber har som känt ytterst liten chans till verkan och kan mera ses som markeringar. Många av de kända vapeninsatserna skedde vid de tillfällen då främmande farkoster till synes stängts in på olika avgränsade platser och mängder av andra förband kallades in och situationerna eskalerade på ett kanske ibland okontrollerbart sätt."
Den diskussionen handlade förvisso inte om samma sak, men det jag skrev gäller ändå. Vapeninsatser gjordes vad är känt i huvudsak vid de tillfällen då farkoster ansetts stängts in, men det såg du ju eftersom du letat fram det citatet från januari. Poängen i denna diskussionen är exakt densamma. Det är fullständigt icke-trovärdigt med att t ex en räddningsfarkost som till och med saknar periskop skulle upprepade gånger - år efter år - sänts in i dessa situationer där det fanns en större eller mindre risk för svenska vapeninsatser.
Alltså, om det är så att du faktiskt påstår detta så skall du argumentera för det och det är ej andra som skall förväntas "kvantifiera" tillräckligt mycket av en lista över våta jugoslaviska dykfarkoster, ombyggda skolversioner av Whiskey, kryssningsmissiler och ballistiska robotar.