Tyska krigsbyteskanoner från 1940 - pådyvlade Ungerska trupper för Barbarossa 1941......VarjagStellan Bojerud skrev:Ja, Varjag. Men hur kommer FRC M 1931 47 mm från övre till nedre bilden?
Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Och Varjag tar full pott!
Tack Stellan
Vi söker ett ''litet pansarslag'' som utkämpades - Det var det allra första - mellan dessa kontrahenter.
Var och när?
Varjag
Vi söker ett ''litet pansarslag'' som utkämpades - Det var det allra första - mellan dessa kontrahenter.
Var och när?
Varjag
Gissar på operation Torch 1942 vid Port Lyautey där amerikanarnas första pansarstrid i VK II bestod av en duell mellan ett tiotal M3 Stuart och lika många Renault FT-17. Vichy förlorade.
Fast bilden kan ju lika gärna föreställa någon obskyr Stillahavsö där amerikanskt pansar för första gången mötte japanska tanks av typ HI-CH-FAN
Fast bilden kan ju lika gärna föreställa någon obskyr Stillahavsö där amerikanskt pansar för första gången mötte japanska tanks av typ HI-CH-FAN
Just vad det är......återstår bara vilken och när -kan ju lika gärna föreställa någon obskyr Stillahavsö där amerikanskt pansar för första gången mötte japanska tanks
Ön, numera en del av Indonesien - blev känd för en massaker 1998.....
De japanska stridsvagnarna var av typen Ha-Go -
chanslösa mot såna här.....
Varjag
chanslösa mot såna här.....
- fregor0800
- Medlem
Gissar på Biak. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Biak
Hej.
Osäker här, men drar ändå till med en chansning, att det handlar om slaget över Biak - då japanerna för första gången lät amerikanarna inta stranden opåverkade i syfte att göra dem mindre alerta för den fortsatta framryckningen mot flygfältet.
12st M4A1 ska ha mött 9st typ 95.
MVH
OldCode
Osäker här, men drar ändå till med en chansning, att det handlar om slaget över Biak - då japanerna för första gången lät amerikanarna inta stranden opåverkade i syfte att göra dem mindre alerta för den fortsatta framryckningen mot flygfältet.
MVH
OldCode
Just så OldCode - det var vid landstigningen på Biak, som f.f.g. - amerikanskt pansar - mötte japanskt.....OldCode skrev:Hej.
MVH
OldCode
''no contest''' kan man säga -
Du skramlar vidare, Varjag
Oldcode är en gammal räv som inte tar illa upp att jag påtalar freugor0800's inlägg som gubben nereunder inte ser
Intressant. Visste inte innan.
MVH
Hans
Intressant. Visste inte innan.
MVH
Hans
Hans skrev:
Det innebär ju att jag inte behöver ställa nästa fråga, utan kan återgå till 1,9 miljarder år gamla bergarter
MVH
OldCode
Detta tackar jag ödmjukast för, och tackar ännu mer för att du påtalar att jag inte var först med rätt svar - inte heller jag hade sett freugors svar.Oldcode är en gammal räv
Det innebär ju att jag inte behöver ställa nästa fråga, utan kan återgå till 1,9 miljarder år gamla bergarter
MVH
OldCode
Oh Sh*t! - inte jag heller -inte heller jag hade sett freugors svar.
freugor's fråga! Och -Inlägg av fregor0800 » ons jun 10, 2015 12:10 pm
Gissar på Biak. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Biak
mvh, Varjag
- fregor0800
- Medlem
En får tacka, tyckte det var dags att ge mig in i leken efter att ha hängt här som gäst i många år.varjag skrev:Oh Sh*t! - inte jag heller -inte heller jag hade sett freugors svar.![]()
freugor's fråga! Och -Inlägg av fregor0800 » ons jun 10, 2015 12:10 pm
Gissar på Biak. http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Biak![]()
mvh, Varjag
Här ser vi en åttahjuling i ökenkläder, art och ursprung efterfrågas.
Polsk KTO Rosomak?, Varjag
- fregor0800
- Medlem
Precis så! http://en.wikipedia.org/wiki/KTO_Rosomakvarjag skrev:Polsk KTO Rosomak?, Varjag
Frågan åter till Varjag.