Gör det du.festis skrev: Absolut Rickard.
När jag sätter mig framför datorn så ska jag leta fram det. Ge mig tid bara.
Det är bedrövligt vilken låg nivå diskussionen kan hamna i.
Gör det du.festis skrev: Absolut Rickard.
När jag sätter mig framför datorn så ska jag leta fram det. Ge mig tid bara.
Thule3 skrev:När det gäller miniubåtarna var min poäng att visa vilket stort antal som funnits.
Thule3 skrev:Den Semyorka som Rickard gör ett nymmer av" det namnet hade även en liten miniubåt som utvecklades för fiske industruin.
Thule3 skrev:Den var inte bra nog och ersattes med Tinro senare.
Thule3 skrev:Fyra enheter av AS-23 Nelma sjösattes och var aktiva i Östersjön under tiden.
Rickard skrev:Inget i denna mening stämmer faktiskt. AS-23 är inte en ubåtstyp utan var namnet på enskild ubåt av modellen 1851. Det byggdes bara tre stycken av dessa atomubåtar, men endast en på 80-talet och ingen tillhörde Östersjöflottan.
http://russianships.info/eng/submarines ... t_1851.htm
Om jag inte visste bättre skulle jag ibland tro att du medvetet lägger upp bollen för smash.Thule3 skrev:AS- 23 Nelma sjösattes 1981, 1983 1986 och den fjärde i slutet 80 början 90 talet.
Thule3 skrev:Bilden jag lade ut med en större och en mindre ubåt. Det är oklart vad den visar, men den kan visa Nelma, Losharik eller X-ray.
Losharik som togs i bruk på 2000-talet? Ja, det kunde vara intressant att se. Kan du ge länk till denna bild?Thule3 skrev:Det finns även en bild som är publicerad där en Losharik dockar med en miniubåt på däck, inte under ubåten.
Thule3 skrev:Min poäng där är att det uppgifterna visar att det förekom ubåts kränkningar i Töre 1983 och 1987.
Du tror att Sven-Olof Kviman medverkat i en komplott mot dig? Ja, kanske det, eller så missförstod du vad han sade. Två alternativ, med delvis olika trovärdighet.Thule3 skrev:Nu påstås det att jag missförstått, och eftersom jag inte bandat samtalet får jag stå mitt kast.
Förstår nu också att Kviman är god vän med Ola T, vilket jag inte kände till. Men förstår nu att jag gått på en riktig djävla blåsning" Tyvärr.
Thule3 skrev:Uppgifterna angående Triton 2 och att den var semivåt , finns i bilden nedan. Kommer från en rysk sida.
Intressant är även att Piranja anses som halv våt.
Thule3 skrev:Kommer inte att delta längre i denna diskussion återigen, för det är mig som person vissa verkar vilja komma åt.
Thule3 skrev:Att använda uttryck som till synes olämpliga när det gäller det olika ubåtarna är en egen uppskattning/bedömning men det är inte fakta eller något säkert vetande.
Nu blev det på nytt saker som ej stämmer. Du ändrar både de citat som påstås sägas i programmet och vad jag har svarat kring det.Thule3 skrev:Och så här blev det även kring den ryska film jag lade ut förra året, där chefskonstruktören samt ingenjörer och besättning säger angående Piranja. Vi gjorde operationer i det skandinaviska ländernas fjordar, men vår ubåt var så bra så det lyckades inte fånga den" Svenskarna försökte i alla fall" Den filmen kallade Rickard för en Action rulle"
Tänker du nu fortfarande på att det skulle funnits flera stycken AS-23? Som släpptes år 1981, 1983 respektive 1986?Thule3 skrev: AS 23 Nelma var antagligen urmodern" för det som komma skulle. Det är tveksamt om ens den tredje som egentligen var Nelma färdigställdes.
Jo, fast den gick ju i ytläge och vansinnesfärden avslutades sedan med att hela ubåten körde rakt upp på land.Thule3 skrev:Angående längden 70 meter så torde det ju inte vara något problem, 137:an var 76 meter och gick långt in i vår skärgård"
Thule3 skrev:Ponera då att dessa ubåtar har en längd mellan 45 och 65 meter, det är dessutom extremt tysta.
Tänker du på det som Joakim von Braun spekulerade om gällande Triton-NN?Thule3 skrev:Intressant i sammanhanget är också det jetstråle munstycken som finns på några av det nya typerna. Vid dykningar i Stockholms skärgård i höstas fanns observationer som antydde något liknande.
När skulle man kommit fram till detta? Och varför rapporterades detta i så fall aldrig till regeringen?Thule3 skrev:Försvarsmakten fick under tidigt 80 tal observationer på en ca 30 meter lång ubåt, senare efterforskningar gjorde att man kom till slutsats om typ.
Thule3 skrev:Även en 13, 8 meter lång ubåt observerades. Min gissning, tidig Losharik, X-ray och mini Losharik ,
Jo, fast de ryska uppgifterna var ju bara en skärmdump på lite ubåtsnamn och lösryckta ord som kändes nästan sämre översatta än de man får av översättningsfunktionen i Google Chrome. Har du någon länk till originaluppgifterna så att säga?Thule3 skrev:Varför Piranja anges som halv våt vet inte jag, men det står så i det ryska uppgifterna. Även att Triton 2 var semivåt !
Det kan mycket väl stämma att det är "så nära man kan komma", men det är fortfarande inte någon bra källa och där du har presenterat ett antal olika versioner av vad som påstås sägs i det ryska TV-programmet. Om det går att få de konkreta citaten tillsammans med vem som säger vad så kan det vara intressant att titta på igen.Thule3 skrev:Uppgiften från den ryska filmen anser jag vara så nära ett ryskt erkännade man kan komma just angående Piranja i våra vatten.
Thule3 skrev:Vilka ubåtar var det då? Och vilka typer ? För det är att göra det lätt för sig att endast sitta och ifrågasätta , men aldrig behöva visa bevis eller belägg för det man själv menar är riktigt.
Thule3 skrev:Min personliga uppfattning är helt klar. Jag tror att Triton 1 och 2 varit inblandade flera gånger.
Vilka tidsfaktorer och kränkningar är det? Tänker du på atomubåtarna som testades under mitten av 80-talet? Jag skulle säga att inga sådana uppenbara samband finns alls, men utveckla gärna resonemanget.Thule3 skrev:Men även några av det senare byggda nya "mindre" ubåtarna. Det byggdes i Leningrad och testades troligtvis i Östersjön . Det är ju påfallande att tidsfaktorn, perioden av producerade typer, och kränkningarna sammanfaller.
Thule3 skrev:Så till sist. L Gyllenhaal har ej någon påverkan på eller i det jag framför.
Jag vet inte hur jag skall uttrycka det annars tyvärr. Men jag tror inte du medvetet lämnat vidare felaktig information, men jag tror också att det är enormt mycket mer sannolikt att du missuppfattade vad som sades än att Sven-Olof Kviman försökt lura dig.Thule3 skrev:Och att du tycker det är olika värde på mina uppgifter kring samtalet med Kviman är helt din ensak. Jag vet vad jag hörde, och det kan igen ändra på . Men att skriva så som du gör, är ytterligare ett sätt att försöka få mig att framstå som tvivelaktig.
Det har jag ingen anledning att tvivla på alls Thule.Thule3 skrev:Mitt syfte har från början till slut, varit att få reda på sanningen.
Thule3 skrev:Nu är det prestige att över bevisa varandra vem som har rätt , och indicier och troliga skeenden kommer i andra hand.
Tack för det Thule, och bara för sakens skull så har jag absolut ingen uppfattning om att äga ensamrätt på någon exakt sanning. Däremot försöker jag närma mig ämnet så pass skeptiskt och rationellt det är möjligt, men jag skulle aldrig påstå mig sitta inne med "sanningen".Thule3 skrev:Du är en god talare Rickard, men det innebär inte att du har
ensamrätt på den exakta sanningen. Den sitter försvaret och vår regering på, oavsett vad det säger .
Thule3 skrev:Rekommenderad läsning nedan.
http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1 ... W_4hmyJjcs
Detsamma Thule! Och på återseende.Thule3 skrev:Tack för det här åren och lev väl med dig//Thule
Jo, fast de ryska uppgifterna var ju bara en skärmdump på lite ubåtsnamn och lösryckta ord som kändes nästan sämre översatta än de man får av översättningsfunktionen i Google Chrome. Har du någon länk till originaluppgifterna så att säga?Rickard skrev:Hej Thule,
Thule3 skrev:Varför Piranja anges som halv våt vet inte jag, men det står så i det ryska uppgifterna. Även att Triton 2 var semivåt !
Kent, du missar min poäng två gånger.Kent skrev:Du missar en stor sak OM något skulle passerat in eller ut ur Östersjön så vet NATO det och då vet Sverige det också.JohnT skrev:Hej Rickard
Flera gånger under din genomgång av sovjetiska ubåtar så noterar du att de inte var stationerade i Östersjön.
Men om vi skulle försöka använda lite källkritik, på dina källor också?
så har jag några frågor till dig:
varför skulle öppna källor presentera alla förflyttningar som en viss enhet har gjort under en period av ca 15 år?
Och varför skulle de överhuvudtaget presentera information som skulle kunna var känsliga för rikets säkerhet?
Och vad säger att en ubåt som kan förflytta sig både till havs och via sovjetiska innre vattenvägar under vissa perioder oppererade i andra kustområden än den flotta som de officiellt tillhörde när en viss websida la upp informationen?
Ingen ubåt eller fartyg på över 20-25m kan ta sig in i Östersjön för egen maskin utan att sensorerna känner utav det.
De Sovjetiska ubåtar som hade NATO benämningarna Uniform och X-ray, tillverkade på Amiralitetsvarvet i Leningrad.Kent skrev:Vilka underrättelseubåtar på 40 och 70 meters längd byggdes i Leningrad under åttiotalet?JohnT skrev:
Eftersom du verkar har bestämt dig för att de underrättelseubåtar på 40 och 70 meters längd som byggdes i Leningrad under åttiotalet saknade kapacitet att kränka svenskt territorialvatten.
Eller har du någon icke-rysk källa som delar din uppfattning?
Mvh
/John
Ja, jag missade att du skrev "via sovjetiska innre vattenvägar ", men jag har inte funnit några tecken som tyder på att några sådan förflyttningar har gjort, har du några källor på att det faktiskt skett?JohnT skrev: Kent, du missar min poäng två gånger.
Du har rätt i att NATO och då också Svenska underrättelsetjänsten skulle ha koll på fartyg som går genom bälten.
Men, nu var det så att Richard använde argument att det på en websida stod att ubåtarna tillhörde Norra marinen,
och jag fann det som ett svagt argument för att den inte kunde uppträda i Östersjön.
Oavsätt vilken administrativa enhet som ubåten lydde under under åttiotalet, eftersom vi diskuterar hemliga verksamheter så tycker jag man bör vara mycket försiktigt med att tro på källor som kommer nära den sida som bedrev verksamheten.
Dessutom så missade du att jag skrev "via sovjetiska innre vattenvägar ", vilket är en väg in i Östersjön som NATO inte hade full koll på.
[/quote][/quote]JohnT skrev: De Sovjetiska ubåtar som hade NATO benämningarna Uniform och X-ray, tillverkade på Amiralitetsvarvet i Leningrad.
Jag avrundade Uniforms längd till jämnt tiotal meter, eftersom Rickard angav "nästan 70 meter" i sin post och jag inte såg det som ett problem.
Den faktiska längden var 69 meter enligt russianships.info.
Mvh
/John
Ja, förutom att ett av sovjetunionens större ubåtsvarv låg i Nizhny Novgorod, och då var tvungna att transportera ubåtar längs inne vattenvägar så har sägar Wikipedia om vita havs kanalen:Kent skrev:
Ja, jag missade att du skrev "via sovjetiska innre vattenvägar ", men jag har inte funnit några tecken som tyder på att några sådan förflyttningar har gjort, har du några källor på att det faktiskt skett?
During World War II, the canal was used to relocate unfinished submarines from Leningrad's Baltic Shipyard and Gorky's (Krasnoye Sormovo shipyard) to the new Sevmash shipyard in Severodvinsk.[28] Since then, the canal has been regularly used for delivering submarines, by transporter dock, from the Baltic Shipyard and Krasnoye Sormovo to Sevmash for completion.[29]
Bullernivån på sovjetiska atomubåtar minskade drastiskt under kalla kriget, jag har inga källor på hur dessa två ubåtstyper förhöll sig till Victor III klassen men för att visa trenden:Kent skrev:John, båda dessa är atomubåtar och därmed så pass bullriga att vi skulle hört den direkt både med våra egna ubåtar samt de fasta systemen som fanns på den tiden i Östersjön.JohnT skrev: De Sovjetiska ubåtar som hade NATO benämningarna Uniform och X-ray, tillverkade på Amiralitetsvarvet i Leningrad.

Ja, det är ju inte mycket data som är officielt om dessa ubåtar, men storleken är ju hyggligt lik en svensk Näcken ubåt,Kent skrev:
X-RAY kunde dessutom enligt vad jag kunnat läsa mig till kunnat ta sig till operationsområdet själv utan fick rida på en större ubåt.
Jag noterar att du inte svarade på de två första frågorna jag ställde:Rickard skrev:Visst skulle det säkerligen gå att flytta någon av t ex räddningsfarkosterna från en flotta till en annan. Poängen är mest att med den så kontinuerligt pågående kränkningsfrekvensen år efter år så är det sannolikt att de skyldiga farkosterna på ett eller annat sätt fanns permanent i Östersjön.JohnT skrev: Och vad säger att en ubåt som kan förflytta sig både till havs och via sovjetiska innre vattenvägar under vissa perioder oppererade i andra kustområden än den flotta som de officiellt tillhörde när en viss websida la upp informationen?
Men må så vara.JohnT skrev: varför skulle öppna källor presentera alla förflyttningar som en viss enhet har gjort under en period av ca 15 år?
Och varför skulle de överhuvudtaget presentera information som skulle kunna var känsliga för rikets säkerhet?
Det du kallar ”relevant farkost” är det som jag har problem med att förstå vilka kriterier som du skulle kunna anse som relevanta, och som du sägerRickard skrev: Om du har någon information om att någon i sammanhanget relevant farkost fanns här så får du gärna hänvisa till det.
Rickard skrev: Det blir sådan bisarr omvänd bevisbörda.
Ska jag tolka det som du inte tror att det varit några kränkningar överhuvudtaget?Rickard skrev: Annars får man just bara konstatera faktumet att ingen hittills kan visa upp några belägg för att sådan kapacitet tillhört någon Östersjöflotta eller för den delen existerat överhuvudtaget.
Så du får tycka men andra ska argumentera?Rickard skrev:Ja, jag "tycker" inte någon av de kända alternativen är i närheten av trovärdigt. Om du "tycker" att någon av farkosterna är det så bör du argumentera för detta.JohnT skrev:Du tycker att sovjetunionen inte har haft några undervattenssystem som skulle kunna ha utfört ubåtskränkningarn i svenska vatten det är klart.
Men än så länge är det bara tyckande.
Jag vill att du istället för en massa känslomässigt färgade ord, tydligt kvantifierar vad som du anser är orimligt.Rickard skrev:Jag förstår inte vad du menar, din mening är lite oklar.JohnT skrev:jag ser framemot att du presenterar kvantifierade kriterier som du kan härleda från ubåtskränkningarna.
Rörande fart, uthållighet och andra vad du uppenbarligen uppfattar som relevanta parametrar men inte hittils har visat för
Det är något som kan användas som utgångspunkt för en debatt.Men allvarligt, har du någon källa / argumentation överhuvudtaget på att det finns något skäl att tro att 70 meter långa atomubåtar någonsin ens misstänkts uppträda inne i våra grunda skärgårdar?"
Men om det under en tidsperiod av ca 15 år har varit flera olika farkoster som har löst olika uppgifter och samarbetat så betyder det att man inte bör kräva att en farkost måste uppfylla alla möjliga krav. Inte minst om du anser det som självklart att det var flera olika farkoster som samarbetade.Rickard skrev:Rickard skrev: Bara för att minimera risken för missförstånd och/eller halmgubbeargumentation: jag tror ingen har påstått att inte Sovjetunionen hade en mängd undervattensfarkoster av allehanda typer och storlekar.
Men - det som diskussionen gäller - är om det fanns någon operativ militär undervattensfarkost som är rimlig att använda i upprepade extremt djärva operationer mycket djupt in på främmande makts inre vatten och till och med inne i marinbaser, hamnar och grunda fjärdar - med risk för vapenbekämpning och med risk för att bli inspärrad.JohnT skrev:Diskussionen bör gälla om den kapacitet som andra stater kunde projicera på svenskt territorialvatten.
Att binda sig till att det bara var "någon operativ militär undervattensfarkost" missar möjligheten att det enligt svenska försvaret var ett system av flera sorters farkoster som arbetade ihop. (t ex ÖB's rapport 1987)
Vad är det man missar menar du? Att det alltid har ansetts vara flera olika typer av miniubåtar är ju självklart, men lika självklart kan man inte ta en godtycklig mindre undervattensfarkost och påstå att det är en "miniubåt" som är rimlig att uppträda i främmande makts marinbaser.
Att visa upp flera totalt orimliga farkoster ökar så att säga inte dessa sannolikheter.
Jag vet att jag begär för mycket, men om du nu sitter på en konceptuell modell av vad som krävs för att en undervattensfarkost ska vara en rimlig kandidat att medverkat i kränkningarna av svenska vatten.Rickard skrev:Du tänker att jag istället för att studera information som läggs fram på forumet som påstådd fakta gällande "sovjetiska miniubåtar" istället borde bedöma andra länders farkoster? Vilka länder och vilka farkoster? Det som diskuterades här var ju ett större antal specifikt namngivna enheter och inte samtliga undervattensfarkoster i världen.JohnT skrev:Och det vore trevligt om du ville beskriva de samma kriterier som du bedömmer farkoster från sovjetunionen på andra länders farkoster.
Du behöver alltså inte kvantifiera vad som gör de orimliga?Rickard skrev:Rickard skrev: Det är fartygsburna räddningsfarkoster med möjlighet att undertill koppla sig till sjunken ubåt.
Till synes olämpliga på alla sätt för avancerade stridsuppdrag på främmande makts inre vatten. Ej baserade i Östersjön under kalla kriget.Jag kallar det "stridsuppdrag" när främmande makt uppträder med miniubåtar djupt in i våra hamnar och marinbaser och därmed behöver ha förmåga att:JohnT skrev:Om vi istället för känslospråk försöker hålla oss till fakta, så har mig veterligen aldrig några svenska enheter blivit utsatta för bekämpning av främmande ubåtar efter andra världskriget.
Så varför kallar du det för stridsuppdrag?
Manövrera hela vägen dit på ett dolt sätt, kunna faktiskt utföra någon form av militär underrättelseverksamhet, kunna tåla att bli bekämpad med vapenmakt, kunna ligga still på botten vid behov för att dölja sig, samt uthärda att bli inspärrad under en kortare eller längre tid. Med "stridsuppdrag" menar jag inte att ubåtarna behöver skjuta torpeder på svenska fartyg, men att verka i en för ubåten skarp stridsmiljö såsom har diskuterats här i tusentals inlägg. Jag har faktiskt allvarligt svårt att tro att du inte förstår detta.
Om diverse ubåtar som presenteras uppenbarligen inte är konstruerade för att verka i sådan stridsmiljö anser jag den inte är trolig kandidat för att år efter år uppträda i sådana situationer. Om du har bra skäl att påstå att någon skulle det så får du gärna presentera dessa.
Det jag har fösökt förklara för dig vid ett flertal tillfällen är att Svenska försvarets behandling av främmande undervattensverksamhet styrdes av IKFN,Rickard skrev: Det blir sådan bisarr omvänd bevisbörda.
Jag tror du får läsa på lite mer om atomubåtar,Rickard skrev:Rickard skrev: Detta är också en nukleärt driven ubåt på 40 meter som också var belägen i Norra Flottan. Den är "mindre" än andra atomubåtar, men för mig ytterst svårt att tänka sig att manövrera in 40 meter långa ubåtar med bullrande kärnreaktorer ombord i trång skärgård.Det är ju en atomdriven ubåt. Dessa har en kärnreaktor ombord som aldrig kan stängas av. Reaktorn genererar buller samt måste ständigt kylas. Atomubåtar är konstruerade för att verka i världshaven på tusentals meter djup där detta problem minskar på grund av enorma djup.JohnT skrev:Så du uppfattar det som ytterst svårt att manövrera i trång skärgård" med en 40 meter lång ubåt som har ett ett styrsystem som arbetar i tre dimensioner, byggt för att utföra arbeten med en griparm medan farkosten svävar fritt i vattnet?
För det första så pratar jag om KAPACITET och jag ser inte att kapaciteten saknas.Rickard skrev: Har du någon som helst referens till att det skulle använts atomdrivna ubåtar i skarpa situationer djupt inne i främmande nations grunda vatten med stor risk för att bli utsatt för ubåtsjakt?
Att det har speculerats kring ubåtar med icke-konventionellt framdrivingssystem, ja.Rickard skrev: Har du någon källa/hänvisning till att det i något sammanhang gällande en svensk kränkning har misstänkts figurera en 40 meter lång atomubåt?
Så ett av dina kriterier för vad som är en rimlig ubåt är att den kan vara fullkomligt tyst ?Rickard skrev: Har du någon referens till att Sovjet skulle kunna byggt en fullständigt tyst kärnreaktor på dessa ubåtar som skulle göra de lämpliga att användas i dessa miljöer?
Men det är du som har hävdat att det är orimligt och då är det du som ska presentera argument för att så är fallet.Rickard skrev: Om inte blir detta bara ett märkligt greppande efter halmstrån i form av att det faktiskt fanns en ubåt som under sin testfas åtminstone befann sig i Östersjön i mitten av 80-talet, men som i övrigt fullkomligt saknar känd koppling till något.
Varför skrev du då ?Rickard skrev:Rickard skrev: Detta är en nästan 70 meter lång atomubåt som fanns i ishaven vid sovjetiska Norra Flottan. Den kunde dyka till 2000 meters djup. Uppenbart orimlig inne i skärgårdar och fjärdar.Problemet är givetvis inte att den inte skulle kunna dyka till 30 meters djup. Problemet är att det är orimligt att uppträda med en 70 meter lång atomubåt inne i en grund skärgård med en kärnreaktor ombord som inte kan stängas av och därmed saknar i praktiken all förmåga att undgå upptäckt.JohnT skrev:Varför skulle en ubåt som kan dyka till 2000 meters djup inte kunna operera på grundare vatten?
Hur ska den då komma ner tilll 2000 meters djup om den inte kan dyka på 30 meters djup?
jag förstår verkligen inte vad som är uppenbart orimligt?
Hur ska jag förstå vilka argument du använder som du sedan givetvis inte anser vara ett argument i din nästa post ?Rickard skrev: Den kunde dyka till 2000 meters djup. Uppenbart orimlig inne i skärgårdar och fjärdar.
Så ditt ord på att en farkost är orimlig är gott nog, medan andra ska argumentera med källor och referenser ?Rickard skrev:Rickard skrev: Den "radda" med sovjetiska miniubåtar du visar upp ser bra ut, tills dess att man faktiskt tittar på varje del för sig och ser att inte mycket - för att ändå uttrycka sig milt - håller för basal granskning."Granskningen" består i att överhuvudtaget ge "läsaren" en chans att faktiskt ta del av vad det rör sig om för farkoster. Det som presenterades innan var en lång lista över modeller och/eller enskilda ubåtsnummer samtidigt som det påstås att detta är miniubåtar. Det visar sig istället handla om exakt allt mellan himmel och jord (bokstavligen).JohnT skrev:Jag uppfatar inte att du gör någon granskning, du tillämpar ett antal för läsaren okända kriterier för att sedan presentera en slutsats,
Jag förstår inte hur du menar. Det finns länkar till alla påstådda modeller och det är fullkomligt fritt att undersöka om man tror att någon av farkosterna förefaller vara rimlig och presentera argumentation för detta.JohnT skrev:Läsare har då ingen möjligheten att kontrollera hur du har nått slutsatsen.
Då tycker jag att du ska ska kunna förklara varför det är orimligt.Rickard skrev:Men allvarligt, har du någon källa / argumentation överhuvudtaget på att det finns något skäl att tro att 70 meter långa atomubåtar någonsin ens misstänkts uppträda inne i våra grunda skärgårdar?JohnT skrev:Eftersom du verkar har bestämt dig för att de underrättelseubåtar på 40 och 70 meters längd som byggdes i Leningrad under åttiotalet saknade kapacitet att kränka svenskt territorialvatten.
Eller har du någon icke-rysk källa som delar din uppfattning?
Det blir sådan bisarr omvänd bevisbörda. Tror du (på allvar, ej bara för diskussionens skull) att det var 70 meter långa atomubåtar som under sin testfas utnyttjades för spionuppdrag i svensk skärgård så ge någon form av belägg för det. Jag kan självklart inte "bevisa" att något sådant inte har hänt, men jag kan bara peka på det orimliga.
Och när du då skriver på det sättet så tycker jag att det ligger på dig att förklara varför sovjetunionen konstruerade Uniform, X-Ray, Triton-I och Triton-2 ?Rickard » 01 jun 2015, 19:58 skrev: Jag tror i all stillhet att det kan vara "störande" för vissa att ingen har på över 30 år kunnat visa att Sovjet faktiskt hade något specifikt intresse av att konstruera militära miniubåtar att nyttja i underrättelse- och sabotageverksamhet på främmande makts inre vatten.
Sovjet hade mängder med olika undervattensfarkoster, men just detta område verkar man inte ha prioriterat överhuvudtaget.
Att de ”kända uppgifterna ” kommer direkt från forna sovjetunionens militär-industriella komplex och naturligtvis inte kan verifieras är ju inte ”störande”, inte heller är det "störande" att ubåtstypen trots allt finns med i produktkatalogen från Rosoboronexport år 2003.Rickard » 01 jun 2015, 19:58 skrev: Vissa försök gjordes med Piranha-projektet, men som enligt kända uppgifter ej blev lyckat och kom sannolikt aldrig ens i operativt skick.