Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Helt rätt, det var Jubilee line och kopplingen till Dieppe jag sökte. (Tunnelbanelinjen är dock inte döpt efter operationen, utan för hedrandet av drottningens silverjubileum, 25 år på tronen).
sveahk tar oss vidare!
/Håkan
sveahk tar oss vidare!
/Håkan
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Tackar! Det jubileet "firas" vederbörligen decenniumvis i Dieppe...
Nästa fråga:
Bara timmar efter att krigstillstånd härskade angreps italienarna med denna typ av bombflygplan...
Vilka landsmän satt bakom spakarna i dessa maskiner och var skedde bombningen?
Hans K
Nästa fråga:
Bara timmar efter att krigstillstånd härskade angreps italienarna med denna typ av bombflygplan...
Vilka landsmän satt bakom spakarna i dessa maskiner och var skedde bombningen?
Hans K
12th Sqd, South African Air Force, baserade i Kenya - angrep mål i italienska Somaliland, utrustade med Ju-86....
Varjag
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...och bara ett par timmar efter det att Italien beslutat att aktivt delta i andra världskriget, den 10 juni 1940!varjag skrev:12th Sqd, South African Air Force, baserade i Kenya - angrep mål i italienska Somaliland, utrustade med Ju-86....
Varjag
Utmärkt varjag - kör vidare...
Hans K
Tack sveahk
Dessa - tvingades till slut sänka sitt - - och retirera......
Vilken förband tillhörde dom och vad hette logementsfartyget?
Varjag
Dessa - tvingades till slut sänka sitt - - och retirera......
Vilken förband tillhörde dom och vad hette logementsfartyget?
Varjag
Ja uniformer, symboler och sånt har aldrig varit min starka sida så jag får pröva andra vägar att gissa, det låter som om de fick bråttom när fienden närmade sig och även militärledningen bör ju då ha överraskats ordentligt, det luktar Blietzkrieg… Kan det vara något logementsfartyg i exempelvis Gdynia i början av september 1939..?
Tänker de offra killingen? I så fall hjälpte det knappast.
Tänker de offra killingen? I så fall hjälpte det knappast.
- i Svarta Havet.......Det finns e n ''give-away'' detalj på pojkarnas uniformer och det är inte den lilla maskoten.....
som angagligen blev ''get i kål'' när kylan satte in -
Varjag
som angagligen blev ''get i kål'' när kylan satte in -
Varjag
Gossarna bär Kriegsmarine's uniformer - men är inte tyskar.........
Det var då en märklig kombination, på logementfartyget Tovarisch bodde kroatiska grabbar i tysk tjänst i den Ukrainska hamnstaden Mauripol och som ryssarna återtog i augusti 1943, liksom de kanske gör igen inom några månader?
Whoaa! Amund knäckte en svår fråga - grattis!Amund skrev:Det var då en märklig kombination, på logementfartyget Tovarisch bodde kroatiska grabbar i tysk tjänst i den Ukrainska hamnstaden Mauripol och som ryssarna återtog i augusti 1943, liksom de kanske gör igen inom några månader?
Vad som måste varit den kroatiska ''sjövärnskåren'' - rekryterades av tyskarna till minsvepartjänst i Svarta Havet....
När allting kollapsade 1943 - sänkte dom sitt logementsfartyg, TOWARITSCH - och drog sig tillbaka till -
på förhand -uppgjorda ställningar..... - som det hette i det tyska kommunikéerna....
Din fråga, Varjag
Tackar tackar, ja den var inte lätt.
Vapnen har tystnat och vi befinner oss alltså till min förskräckelse i fel tidsperiod, men eftersom det är så starkt knutet till VK2 ställer jag ändå frågan vad som händer på dessa bilder, vilken är hamnen och vilket år är det?
Självklart utdelas alltid bonus för båtens namn!
Vapnen har tystnat och vi befinner oss alltså till min förskräckelse i fel tidsperiod, men eftersom det är så starkt knutet till VK2 ställer jag ändå frågan vad som händer på dessa bilder, vilken är hamnen och vilket år är det?
Självklart utdelas alltid bonus för båtens namn!
Fartyget kommer från Odessa.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
De verkar ankomma spansk hamn.
Det är alldeles riktigt, och det handlar om närmare 300 personer.Stellan Bojerud skrev:De verkar ankomma spansk hamn.
Det är spanska krigsfångar ur ''Blå Divisionen'', som repatrieras till Barcelona på ett franskt fartyg (vet ej namnet) 1954.Amund skrev:Det är alldeles riktigt, och det handlar om närmare 300 personer.Stellan Bojerud skrev:De verkar ankomma spansk hamn.
https://books.google.com.au/books?id=N1 ... sa&f=false
Varjag