Vad är felet med världsekonomin?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Amund
Stödjande medlem 2023

Re: Vad är felet med världsekonomin?

Inlägg av Amund » 13 april 2015, 20:45

Göstring skrev:
Amund skrev: Om jag har rätt i att långsiktigheten försvunnit så kanske det beror på strukturbrister i demokratin? En regering vars mandat sträcker sig några år framåt har svårare att genomdriva dyra projekt vars stora nytta kanske ligger 30-40 år framåt, sådan ekonomisk planering kan nog vara lättare om regimen inte behöver granskas och bli omvald vart tredje eller fjärde år.
Det går nog inte att skylla på brist på långsiktighet och rädsla för stora projekt.
Du kan ha rätt men ta en så enkel sak som överskottsmålet, med sådana ramar påbörjas inga höghastighetsjärnvägar (+500 km/h).
Göstring skrev:
Kjell-Olof Feldt (Tiden nr 3 1971) skrev:Tidens ingress: Handelsminister Kjell-Olof Feldt analyserar i denna artikel den sk Werner-planen, som syftar till att skapa en ekonomisk och monetär union inom EEC. Man har skapat en federativ statsbildning, där federationen har alltför få och alltför trubbiga instrument och där delstaterna ur samordningssynpunkt är alltför starka men ändå berövats möjligheterna att bedriva en självständig politik, skriver Feldt.
Ingen dum analys kanske men passar ännu bättre 30 år senare. Som någon skrev tidigare så byggdes det mycket onödiga vägar i Spanien, det kanske inte var vad landet behövde men det var vad de fick. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 april 2015, 20:57

Amund skrev:
Markus Holst skrev:
Martin Lundvall skrev:Offentliga investeringar kan vara bra, men de måste ha ett syfte mer än att vara offentliga invester. Spanien har investerat mycket i infrastruktur, som idag knapps används.
I Kina sprider nybbygda spökstäder ut sig.
Just så. Hade politiker varit bra affärsmän hade de aldrig blivit politiker. Därför bör politiker hållas borta från samhällsplanering och investeringar. Det går väl sällan rätt när staten ger sig in i sådant.
Ja det är möjligt att det är så. Meningen med mitt resonemang är ju att försöka analysera varför världsekonomin stannat av trots alla stimulanser, alltså förstå varför de åtgärder som världens regeringar och centralbanker tar till inte verkar fungera. Jag väljer att tolka ditt inlägg som att du vill avskaffa staten som ekonomisk aktör och att det vore det bästa för ekonomin, en sorts Laissez faire alltså? Men en penningpolitik måste väl även ett sådant land ha, med någon form av ekonomisk infrastruktur som utgör ramarna för den [privata] företagsamheten?

Vad som man tycker är rätt eller fel är ju en politisk uppfattning och det respekterar jag, här tänkte jag mig mera av ekonomisk teori. :)
Varje sak en politiker gör, orsakar en motreaktion i samhället. Politikers motstånd mot marknadshyror har skapat en enorm svart lägenhetsmarknad. Goda försök att skapa jobb genom att betala företag för att anställa gör att företagen - såklart - bara tar emot denna typ av betald arbetskraft. Det är ju billigare än att anställa vanligt varpå inga nya jobb ändå skapas. LAS har gjort att folk med begränsade resurser har svårt att få arbete eftersom företagen vet att de inte blir av med dem om anställningen var ett felköp.

Så ja, Laissez faire skulle åtgärda många av samhällets problem. Naturligtvis inte alla, men att alla problem skulle lösas tror nog ingen av oss på.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem

Inlägg av Göstring » 13 april 2015, 21:05

Markus Holst skrev: Varje sak en politiker gör, orsakar en motreaktion i samhället. Politikers motstånd mot marknadshyror har skapat en enorm svart lägenhetsmarknad. Goda försök att skapa jobb genom att betala företag för att anställa gör att företagen - såklart - bara tar emot denna typ av betald arbetskraft. Det är ju billigare än att anställa vanligt varpå inga nya jobb ändå skapas. LAS har gjort att folk med begränsade resurser har svårt att få arbete eftersom företagen vet att de inte blir av med dem om anställningen var ett felköp.

Så ja, Laissez faire skulle åtgärda många av samhällets problem. Naturligtvis inte alla, men att alla problem skulle lösas tror nog ingen av oss på.
Kom att tänka på en fråga jag ställde i quizzen, men den quizzen är ganska seg.
Göstring skrev:
Experimenten med att hjälpa förlustbringande privata företag för att skapa arbetstillfällen är ett uttryck för denna tendens att motarbeta den nödvändiga anpassningen inom ekonomin. Det beryktade statsingripandet för att upprätthålla vissa norrbottniska industrier är ett talande exempel på samma sak.
Svaret var Gustav Cassel och artikeln "Arbetslöshetens förevigande" från SvD 4 juni 1934.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 13 april 2015, 21:09

Det är egentlugen en alltför intressant och komplex fråga för att jag ska försöka besvara den sktivande på min telefon. :)

Jag tror också staten har en viktig roll att fylla, det finns många goda exempel. (Säkerligen lika många dåliga). Politikers korta tidperspektiv är kanske en anledning.

Sedan tycker jag att vi ska ställa oss frågan vad är egentligen rinlig ekonomisk utveckling. De som jobbar idag har det bättre ekonomiskt än vad föräldrarna hade. Är en konstant hög utveckling möjlig? Problemet är utslagning och ojämlikhet, kanske är det något som bör prioriteras än mer.
Allt fler enkla jobb försvinner och ersätts av kvalificerad arbeten, är all världens befolkning lämpad att ha kvalificerade tjänster, vill alla det.

/martin

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 april 2015, 21:10

Göstring skrev:Experimenten med att hjälpa förlustbringande privata företag för att skapa arbetstillfällen är ett uttryck för denna tendens att motarbeta den nödvändiga anpassningen inom ekonomin. Det beryktade statsingripandet för att upprätthålla vissa norrbottniska industrier är ett talande exempel på samma sak.
På det temat har vi ju mängder med exempel. Vi har som sagt Norrbottens industrier, men även statens inblandning i den döende varvsindustrin och i England försöken att rädda gruvnäringen med skattepengar. Problemet med sådan politik är att man snart får slut på andras pengar (=skattepengar) för om de som betalar skatt får betalt med skattepengar skapas ingen ekonomi.

Staten är säkerligen bra till ett och annat, men sällan till att styra ekonomin.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 13 april 2015, 22:34

Markus Holst skrev:
Göstring skrev:Experimenten med att hjälpa förlustbringande privata företag för att skapa arbetstillfällen är ett uttryck för denna tendens att motarbeta den nödvändiga anpassningen inom ekonomin. Det beryktade statsingripandet för att upprätthålla vissa norrbottniska industrier är ett talande exempel på samma sak.
På det temat har vi ju mängder med exempel. Vi har som sagt Norrbottens industrier, men även statens inblandning i den döende varvsindustrin och i England försöken att rädda gruvnäringen med skattepengar. Problemet med sådan politik är att man snart får slut på andras pengar (=skattepengar) för om de som betalar skatt får betalt med skattepengar skapas ingen ekonomi.

Staten är säkerligen bra till ett och annat, men sällan till att styra ekonomin.
Okej okej - Jag förstår vad du menar. Jag håller med dig fullständigt vad gäller brittisk gruvindustri eller svensk varvsindustri, men det är ju en helt annan fråga, vansinnet i att subventionera utdöende branscher har jag påtalat förr på forumet. Den här frågeställningen handlar om huruvida gigantiska investeringar i framtidens teknik kan bryta det ekonomiska dödläget, oavsett i vilken regi det sker. Om du sedan har bestämt dig att gemensamma skattepengar aldrig ska användas till något annat än skydd och tror att den världen blir bäst så respekterar jag det, men om tar det faktum att både du och jag kan läsa och skriva så har jag svårt att se några andra krafter än det offentliga bygga upp ett utbildningssystem som utgör grunden för ett modernt samhälle. En bra exempel på en stor offentlig reform som skapat förutsättningarna för det näringsliv som vi båda vet att landet så väl behöver.

Sedan kan man ju tycka att det ibland är lätt att utpeka politiker som en egen grupp helt skild från folket, det är ju meningen att de ska föra en politik som folket röstat fram (åtminstone är det så i teorin).
Markus Holst skrev:Staten skall skydda oss.

Håller med dig till 100 %, men eftersom du anser att staten inte ska spendera andras pengar, så kan man ju med samma logik fråga sig varför de ska skydda oss? För det kostar ju pengar att skydda oss och hur skapas den legitimiteten om samma stat inte tillåts bygga upp ett nationellt väg eller järnvägsnät med gemensamma pengar?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 13 april 2015, 22:50

Staten får gärna bygga ett järnvägsnät, men frågan är väl om de skall få göra det med tilltvingade pengar så även järnvägsmotståndaren måste betala, även om han aldrig åker tåg.

Att politiker skall följa majoritetsbeslut betyder att de på sin höjd gör majoriteten nöjd. Det vore bättre att försöka bygga ett samhälle där alla är nöjda.

Det är svårt att säga var gränsen skall gå för statens inblandning. Som du säger är ett starkt samhälle bästa försvar. Därför är jag för ett subventionerat jordbruk. Viktigt är emellertid att förstå att om politiker vore kompetenta hade de oftast valt en annan yrkesbana.

Men vi måste förstå att frihet för den ene är oftast tvång för den andre, och hur mycket skall staten tvinga medborgare till?

Låt oss nu då ustället diskutera det du vill.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 14 april 2015, 17:26

Markus Holst skrev:Varje sak en politiker gör, orsakar en motreaktion i samhället. Politikers motstånd mot marknadshyror har skapat en enorm svart lägenhetsmarknad.
Vi har en representativ demokrati och när den fungerar så skall politikerna föra fram de åsikter som befolkningen har, till skillnad mot exempelvis ett företag som skall representera en persons eller en begränsad grupps intresse.

Även att införa marknadshyror blir även det något som "politiker gör" och som kommer innebära en motreaktion. Respektive reaktion beror på att folk tycker olika om saken, inte på att det finns någon naturlig motreaktion mot politiska beslut.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 14 april 2015, 17:39

Nja. Politikerna behöver bara föra fram de åsikter som majoriteten har. De kan skita i resten och blir ändå omvalda. Att 49% är missnöjda anses OK inom politiken. Det handlar aldrig om att bygga ett samhälle för alla, bara att bygga för så många att man blir omvald. En företagare vill ha varje kund och lyssnar därför på varje röst.

Politiker behöver inte införa marknadsräntor. Det sker av sig själv om politikerna håller sig borta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 16 april 2015, 10:41

Hittade denna artikel som kanske kan vara intressant i diskussionen, om vi får den på rätt spår igen:
http://cornucopia.cornubot.se/2015/04/3 ... .html#more

3D-skrivartekniken verkar vara på väg att drastiskt förändra tillverkningsindustrin. Hur kan det påverka världsekonomin? Hur behöver samhället förändras för att anpassa sig till detta?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 16 april 2015, 14:16

Om jag förstod en kompis rätt så är det vissa komponenter som kan vara mycket mer effektiva att göra i en ny typ av 3D-skrivare som presenterades nyligen. T ex sådana som kan vara svåra att gjuta.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 16 april 2015, 18:58

Markus Holst skrev: Nja. Politikerna behöver bara föra fram de åsikter som majoriteten har.
Här snuddar du vid ett av demokratins stora problem. OM situationen av något skäl blir sådan att impopulära beslut krävs kan inte någon demokratisk regering ta sådana. Helt enkelt därför att då blir man inte omvald. Såvida man inte har övertygat oppositionen om att delta i beslutet. Men då bäddar man i stället för framgångar hos det vi kallar "populistiska partier".

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 18 april 2015, 09:06

Markus Holst skrev:Nja. Politikerna behöver bara föra fram de åsikter som majoriteten har.
Det är väl i princip definitionen av just vad demokrati är.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 18 april 2015, 10:25

LasseMaja skrev:
Markus Holst skrev:Nja. Politikerna behöver bara föra fram de åsikter som majoriteten har.
Det är väl i princip definitionen av just vad demokrati är.
Ja, det är ju riktigt, och det ger politiker legal rätt att strunta i minoriteter och dess åsikter.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 18 april 2015, 10:55

LasseMaja skrev: Vi har en representativ demokrati och när den fungerar så skall politikerna föra fram de åsikter som befolkningen har, till skillnad mot exempelvis ett företag som skall representera en persons eller en begränsad grupps intresse.
Men det är här som demokratins grundproblem kommer fram. Det är inte alls säkert att befolkningens allmänna åsikter är till det bästa på längre sikt. I Sverige har vi ett mycket bra exempel på detta. Se till folkomröstningen om Högertrafik. 1955 röstade 82,9% NEJ till att gå över till Högertrafik. Detta i en fullständigt demokratisk folkomröstning. Låt vara med enbart 53% deltagande, men dock demokratisk. Åt 1963 beslutade Riksdagen att införa Högertrafik och 1967 var detta ett faktum. Var det här ett demokratiskt beslut- det motsvarade inte folkviljan men politikerna visste bättre ..... Är det någon som i dag 50 år senare anser att vi skulle ha fortsatt köra på vänster sida ? Knappast.

Dra nu parallellen till om den ekonomiska situationen kräver kraftiga åtgärder som innebär försämringar för "folk flest". Går det att genomföra, kan undras. Kanske, om de stora politiska partierna är eniga, men i realiteten antagligen inte. Därför att den regering som genomför dessa nödvändiga åtgärder kommer inte att bli omvald.

Demokrati är inte så enkelt. Men nu har jag slirat iväg en bit OT.

Skriv svar