Markus Holst skrev:Göstring skrev:Experimenten med att hjälpa förlustbringande privata företag för att skapa arbetstillfällen är ett uttryck för denna tendens att motarbeta den nödvändiga anpassningen inom ekonomin. Det beryktade statsingripandet för att upprätthålla vissa norrbottniska industrier är ett talande exempel på samma sak.
På det temat har vi ju mängder med exempel. Vi har som sagt Norrbottens industrier, men även statens inblandning i den döende varvsindustrin och i England försöken att rädda gruvnäringen med skattepengar. Problemet med sådan politik är att man snart får slut på andras pengar (=skattepengar) för om de som betalar skatt får betalt med skattepengar skapas ingen ekonomi.
Staten är säkerligen bra till ett och annat, men sällan till att styra ekonomin.
Okej okej - Jag förstår vad du menar. Jag håller med dig fullständigt vad gäller brittisk gruvindustri eller svensk varvsindustri, men det är ju en helt annan fråga, vansinnet i att subventionera utdöende branscher har jag påtalat förr på forumet. Den här frågeställningen handlar om huruvida gigantiska investeringar i framtidens teknik kan bryta det ekonomiska dödläget, oavsett i vilken regi det sker. Om du sedan har bestämt dig att gemensamma skattepengar aldrig ska användas till något annat än skydd och tror att den världen blir bäst så respekterar jag det, men om tar det faktum att både du och jag kan läsa och skriva så har jag svårt att se några andra krafter än det offentliga bygga upp ett utbildningssystem som utgör grunden för ett modernt samhälle. En bra exempel på en stor offentlig reform som skapat förutsättningarna för det näringsliv som vi båda vet att landet så väl behöver.
Sedan kan man ju tycka att det ibland är lätt att utpeka politiker som en egen grupp helt skild från folket, det är ju meningen att de ska föra en politik som folket röstat fram (åtminstone är det så i teorin).
Markus Holst skrev:Staten skall skydda oss.
Håller med dig till 100 %, men eftersom du anser att staten inte ska spendera andras pengar, så kan man ju med samma logik fråga sig varför de ska skydda oss? För det kostar ju pengar att skydda oss och hur skapas den legitimiteten om samma stat inte tillåts bygga upp ett nationellt väg eller järnvägsnät med gemensamma pengar?