Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Fick sin utbildning vid militärakademin Frunze. Rådgivare till Castro, det behövdes ingen tolk… 
- Bilagor
-
- I uniform.jpg (13.81 KiB) Visad 501 gånger
Enrique Líster
Spanska Inbördeskriget, Röda Armén och Jugoslaviska Folkarmén - plus Kuba efter kriget......
http://en.wikipedia.org/wiki/Enrique_L%C3%ADster
En bra fråga, Lister har flugit under min radar.......
Varjag
Spanska Inbördeskriget, Röda Armén och Jugoslaviska Folkarmén - plus Kuba efter kriget......
En bra fråga, Lister har flugit under min radar.......
Varjag
Rätt man och tack för berömmet, det är kul när man hittar någon gubbe som har ett intressant CV men samtidigt inte är så känd. Vad gäller det här med general i den Jugoslaviska armén kan jag inte hitta några uppgifter som beskriver vad det bestod av, var det redan under kriget eller var det efteråt? Klart är att spanjoren Lister deltog i hävandet av Leningrads belägring, man undrar om han någonsin ställdes inför den Blå divisionen?varjag skrev:Enrique Líster
En bra fråga, Lister har flugit under min radar.......![]()
Varjag
Varjag tar befälet över nästa offensiv!
Tack Amund - ''generaler'' i Jugoslaviens Folkarmé är sannerligen en grå zon, det handlar ju om guerillaband och svårt definiera....
Nästa en - Vem?, Varjag
Nästa en - Vem?, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kpt Otto Kölsbach.
Absolut! ''varjags egen blockadbrytarkapten.....'' som jag beskrev bekantskapen i en annan tråd -Stellan Bojerud skrev:Kpt Otto Kölsbach.
Stellans fråga, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack Varjag. Här något helt annat. Vem?
Josef "Sepp" Dietrich?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nej, den omfrågade föraktade Waffen-SS.
Luftwaffegeneralen vid Fallskärmstrupperna - Eugen Meindl, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Visst Varjag. Eugen Meindl tyckte att Waffen-SS skötte sig illa i Normadie hösten 1944. Varjag frågar.
Tack Stellan
tillhörde detta jaktplan?, Varjag
Det fanns även -
med samma nationalitetsmärkning.....
Varjag
Varjag
Brittiska flygplan med amerikansk nationalietsmärkning under operation Torch, så Vichy-Frankrike skulle tro att det var bara jänkare som kom, och därmed avstå från att skjuta. Vichy-Frankrike var inte så glada i britterna sedan beskjutningen av deras flotta i Oran samt en del andra operationer.
Helt rätt CvD!CvD skrev:Brittiska flygplan med amerikansk nationalietsmärkning under operation Torch, så Vichy-Frankrike skulle tro att det var bara jänkare som kom, och därmed avstå från att skjuta. Vichy-Frankrike var inte så glada i britterna sedan beskjutningen av deras flotta i Oran samt en del andra operationer.
Efter de oprovocerade massmorden på franska sjömän i Mers-el-Kebir och Dakar 1940 - närde fransmän och speciellt dom i Afrika -
ett innerligt hat till England och allt engelskt.....
Så, de perfida britterna - målade amerikanska stjärnor på alla sina hangarfartygsplan - som deltog I de första attackerna....
- som just Sea Hurricane, Fairey Albacore och Fulmar.
Eller som Churchill beordrat,,,''whatever it takes''!
Din fråga, Varjag