Quiz: Andra världskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Andra världskriget
Tack Varjag. Äntligen losskastade från grodopråmarna. Här en känd fars mindre kände son. Jaktpilot. Omkom vid flygolycka i Sovjetunionen 1942.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Fadern var amiral.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Visst är det amiral Horthys äldste son och frågan är din.
Tack för frågan.
En person som ej heller överlevde kriget, vem?
En person som ej heller överlevde kriget, vem?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Kaptein Leif Welding Olsen, fartygschef HNoMS POL III kvällen den 8 april 1940 strax före midnatt. Den förste norrman som stupade vid det tyska överfallet.
Korrekt, Stellan äger frågan.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tackar. Då blir det en farbrorfråga. Vem?
Arthur Seyss-Inquart, Rikskommisarie Holland, hängd 1946, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, det är österrikaren 6 1/4 - holländska sess en quart - som i Nürnberg befanns vara en mycket intelligent man. IQ 141 om jag minns rätt. Varjag åtalar nästa.
Tack Stellan
Vi åtalar denne man - - som i likhet med f.g. - inte hade rent mjöl i påsen......Vem
?, Varjag
Vi åtalar denne man - - som i likhet med f.g. - inte hade rent mjöl i påsen......Vem
?, Varjag
Han hängdes i September 1944.....
Varjag
Varjag
Den som hängdes då bör ha haft med attentatet mot Hitler att göra, kanske Erich Fellgiebel som inte riktigt lyckades stänga ned kommunikationerna mellan Goebbels och Varglyan..?varjag skrev:Han hängdes i September 1944.....
Varjag
Med dagens sköra mobilnät hade det säkert varit enklare att sabotera kommunikationerna...
Jawohl mein lieber Amund! General Erich Fellgiebel, chef för hela den tyska signaltjänsten och därmed väl insatt i allaAmund skrev:Den som hängdes då bör ha haft med attentatet mot Hitler att göra, kanske Erich Fellgiebel som inte riktigt lyckades stänga ned kommunikationerna mellan Goebbels och Varglyan..?varjag skrev:Han hängdes i September 1944.....
Varjag
Med dagens sköra mobilnät hade det säkert varit enklare att sabotera kommunikationerna...
Tysklands hemligste planer.
Det är ju välbekant att det fanns ''en läcka'' under kriget i Hitlers närhet - som förådde hans planer till Sovjetunionen.
Och aldrig avslöjats....
En del gissningar - har fallit på Fellgiebel eller någon honom mycket närstående officer eller funktionär.....
http://en.wikipedia.org/wiki/Erich_Fellgiebel
Din tur, Varjag
Vielen dank Varjag!
Fellgiebel lär ha haft ögonen på sig under en längre tid, domaren, den arge Roland Freisler bör ha kunnat spytt ut många nedsättande adjektiv om Fellgiebels förehavanden den 20:e juli – Nu till nästa fråga:
Då har jag luskat fram en ambitiös man som lyckades vara general i tre arméer under sin yrkesverksamma tid, och då menar jag tre arméer i helt olika länder och inte bara under olika regimer. Åtminstone två av dessa tjänstgöringar inföll under frågeperioden, den tredje tyvärr under Efterkrigstiden.
Det är alltså mannen på bilden det gäller, inte kvinnan.
Vem är det jag söker..?
Då har jag luskat fram en ambitiös man som lyckades vara general i tre arméer under sin yrkesverksamma tid, och då menar jag tre arméer i helt olika länder och inte bara under olika regimer. Åtminstone två av dessa tjänstgöringar inföll under frågeperioden, den tredje tyvärr under Efterkrigstiden.
Det är alltså mannen på bilden det gäller, inte kvinnan.
Vem är det jag söker..?