Quiz: Pansarhistoria
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: pansarhistoria
Svar: Under studietjänstgöring (svensk kapten) vid franska marininfanteriet 1980 (1ér RIMa Granville).
Jag sköt simulator 1978. Farnborough. Måste varit enkelt för jag träffade upprepade gånger. Instämmer i frågan.
MVH
Hans
MVH
Hans
Stillestånd en vecka -
Vad var denna?, Varjag
Bärgningsvagn på Pz IV-chassi?

Nein! Keine Bergungsfzg....., VarjagMD650 skrev:Bärgningsvagn på Pz IV-chassi?
Hmmm...broläggare????

Tror faktiskt jag sett nåt sådant någonstans, i en bok allafall. Kan det vara en specialvagn för extra tungt artilleri? Granattransport och allmänt understöd för något av de förvuxna undervapnen?
No one can prevent me from raising towers in babylon
Var inne på det också. Någon amhanteringsvagn av något slag.dc skrev:Tror faktiskt jag sett nåt sådant någonstans, i en bok allafall. Kan det vara en specialvagn för extra tungt artilleri? Granattransport och allmänt understöd för något av de förvuxna undervapnen?
Ger dc rätt för det svaret.dc skrev:Tror faktiskt jag sett nåt sådant någonstans, i en bok allafall. Kan det vara en specialvagn för extra tungt artilleri? Granattransport och allmänt understöd för något av de förvuxna undervapnen?
Det är en Munitionschlepper IV för hantering av ultratunga granater till bl.a. Karl/Thor-mörsarna .... Vanligen tre tilldelade varje pjäs. Granaterna vägde mellan 1250 - 2170 kilo så det var inget man ''hantlangade'''
Din tur, Varjag
Dumt av mig att svara på en fråga i ett ämne jag inte behärskar. Ska försöka tänka ut något till kvällen....
Fick lite inspiration plötsligt. Borde inte vara allt för svår...?
Olifant?
Som jag sa, lätt för den med pansarkunskap.Dalmas skrev:Olifant?
Frågan går till Dalarna.
Captain B.H. Liddell Hart, stor pansarteoretiker och skribent, Varjag