Lotsplats Rödkallen

varjag var en fantastisk berättare. Här samlar vi alla hans berättelser.
varjag
Saknad medlem †

Re: The Yanks are coming......

Inlägg av varjag » 9 februari 2015, 01:54

Over there, over there,
Send the word, send the word over there
That the Yanks are coming, the Yanks are coming

Det var också 1946 som den första amerikanska båten – kom till Rödkallen.
Vilket var en total nyhet för alla – inga amerikanska fartyg hade setts i Luleå
sedan 20-talet tror jag…..
Den amerikanska ockupationen av Tyskland krävde ju massvis med tonnage – och
en liten del av detta, kom för att ta svensk Lapplandsmalm som ‘’back-loading’’ till
Baltimore i Maryland med stor järnindustri.
Amerika – hade ju dräpt Hitler och satt nazisterna på plats – och deras popularitet och
entusiasmen på Rödkallen kände inga gränser…..
Och helt stilenligt var den första en Libertybåt –

http://www.usmm.org/libertyships.html

en fartygstyp som ingen Rödkallslots tidigare sett –
Men alla hade läst och hört massvis om – som skeppen som Vann Slaget om Atlanten!
Och jag minns mycket väl hur ‘’storgatans’’ spångar fylldes av nyfikna för att beskåda
detta amerikanska underverk.
Hon var hög! Med väl länsade barlasttankar, minns jag att propellernavet var strax under
ytan – och att det ‘’plaskade’’ ymnigt under aktern när hon gled förbi…
typisk Liberty....gif
typisk Liberty....gif (52.78 KiB) Visad 4584 gånger
Hon hette s/s FRANK SPRINGER, hade skrovnummer 1677 och var byggd av
California Shipbuilding Corp., Terminal Island utanför Los Angeles 1943.
Hennes ankomst till Luleå väckte stort uppseende, Norrbottens-Kuriren intervjuade
kaptenen och bilder slogs upp på 1:a sidan!

När FRANK SPRINGER skulle lasta malm, uppstod en tvist.
Libertyfartygen hade ‘’mellandäck’’ – med lastluckor och kaptenen insisterade på
att malmen skulle lastas BÅDE i underrummen och på mellandäcket.
(detta för att ge en högre tyngdpunkt – och slingra mindre under resan över Atlanten
malmbåtar med tung malm i botten förvandlas till pendlar, som tenderar slingra hårt…)

Dom gamla ‘’malmtipparna’’ på Svartön skakade på sina huvuden och menade att –
detta går aldrig väl, skärstockarna och träluckorna på mellandäcket håller aldrig för
raset ur en malmvagn….

Men kaptenen fick som han ville, amerikanerna luckade på en mellandäckslucka –
Malmtipparna ‘’drog i spaken’’ och Trettio ton av Lapplands bästa brakade ned….

…det yrde av träluckor och skärstockar – innan hela rasket med ett brak - kom till vila på malmhögen i underrummet… :roll:

Malmtipparna nickade förnumstigt, spottade, la in en pris snus till…va var det vi sa?
Kaptenen lät lastningen fortsätta enligt malmtipparnas anvisningar !

FRANK SPRINGERS’s öden var inte slut där….hon stötte på Ölands Södra Grund på
hemresan och, vad jag minns – fick Neptunbolaget en fet bärgarpenning för att dra henne
loss!

Vilket – indirekt ledde till en ny och rik inkomstkälla för lotsarna.

Den amerikanska handelsflottan hade expanderat med blixtens fart under kriget.
Med åtföljande enorm brist på erfaret befäl och sjöfolk….ja det är mindre känt att amerikanska fängelser öppnades för folk, villiga att bemanna atlantkonvojerna - 8O

I många fall var kaptener och styrmän mycket oerfarna, speciellt vad gällde navigation
i trängre farvatten…..
Och – med en enda blick på ett sjökort över Östersjön – med norra och södra Kvarken –
förklarade dom med en handviftning – alltsammans som ‘’trängre farvatten’’ - :lol:

Och – ville ha lots – genom alltsammans!

Detta ledde till s.k. ‘’långlotsningar’’.

Pappa gjorde en med en amerikansk Moore-McCormack Lines – ss MORMACOAK –
ett Victoryship – som gjorde 16½ knop på last – det gällde att vara med - med sån fart….

http://en.wikipedia.org/wiki/Victory_ship

Han togs av vid Falsterbo! Och fick åka hem med 1:a Klass järnväg – det var häftigt!
Man tillåts undra, hur många ton av malmfrakten – som försvann i lotspengar - 8-)
Långlotsningar förbi Norra och Södra kvarkarna – blev ett tag nästan standard för
amerikanska fartyg.

En annan mindre känd del av ‘’det amerikanska ymnighetshornets’’ tömning över
både Sverige och Rödkallen, var att lotsarna f.f.g. fick tillgång till ordentliga
prismakikare!
Dessförinnan hade dom bara haft små skitkikare – mest med 25-30 mmm’s linser…
…man kan lika gärna kika genom ett par pilsnerglas – var pappas dom. ☺
Tilläggas kan – att Lotsverkets enda kikare på ön – var en tub-ditto från anno dazumal –
som krävde fast stöd för att fokuseras mot ett litet mål vid horisonten – eller händer, stadiga som klippan…

Kriegsmarines enorma förråd i nordtyska hamnar plundrades – och amerikanerna var
dom enda som hade massvis av ‘’tysk efterkrigsvaluta’’ – cigaretter! Att byta till sig godsakerna.

De flesta var s.k. ‘’ubåtskikare’’ – med 7x50 och nattlinser med gummiskoning vilket gjorde
dom ideala och oömma för vardagsbruk.
ubaatskikare.jpg
Vill minnas dom betingade priser omkring 40-50:- kronor - ☺

Det dröjde föga mer än en lotssäsong, innan varenda lots – hade 2-3 stycken av dom, ja farsan köpte t.o.m. en Zeiss-Jena ‘’blc’’ 12x60 – med avbländning så att den kunde riktas
t.o.m. rakt mot solen….
Zeiss blc 12x60.jpg
Finfina grejor.
Varjag ärvde den sista, och gav bort den till en samlare för några år sedan. Min yngre
bror har fortfarande kvar en av dom ‘’gröna gummiskodda’’ – fast gummit är i dåligt skick
efter 70 år :thumbsup:

(forts)

Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Lotsplats Rödkallen

Inlägg av varjag » 12 februari 2015, 03:04

dubbelpost - deleted
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 12 gånger.

varjag
Saknad medlem †

Re: Lotsar, Missöden & Grundstötningar

Inlägg av varjag » 12 februari 2015, 03:32

..forts...

Lotsens uppgift var ju att säkert lotsa fartygen – i en farled, mellan grunden. Vilket i 99,9% av fallen – var fallet.
I denna post, vill jag berätta lite om den Enda Promillen – då avvikelser från den regeln
inträffade - :(

Har ju redan relaterat malören, då Mästerlotsen Gustav G. ‘’vann’’ bränslebesparingstävlan
genom att få en grundkänning väster om Rödkallen……vars upplösning jag inte vet.
Men vad han gjort sig skyldig till – kallades Tjänstefel på den tiden. Och – var en grov förseelse
som kunde få oanade konsekvenser för hans vidare tjänst inom Lotsverket. Alldeles oavsett
hans tjänstetid och intjänade meriter under ett långt arbetsliv….....

En sådan, ledde alltid till en Sjöförklaring (ett rättegångsförfarande med Skuldutredning) – med
antingen fällande, eller friande dom – för lotsen.

Sålunda, kunde en enda grundstötning under lotsning – innebära en kollapsad karriär och avsked
‘’på grått papper’’.

Lotsens arbete försvårades av dålig sikt, dimma, snöfall o.s.v. - och det är lotsens uppgift att – i förekommande fall, beordra nödvändiga åtgärder – som att vända om (svårt/omöjligt i trånga farleder…..) – ankra och invänta bättre sikt.
Också farlig kollisionsrisk – om man tvingades ankra, i – farleden! - :roll:

Flera av grunden i Luleå skärgård – bar faktiskt namn efter fartyg ‘’som hittat dom’’.
Genom att gå på dom…! Jag minns speciellt ‘’Borussiagrundet’’ – som bar namn efter det tyska
fartyget s/s BORUSSIA – som ‘’hittat det’’ nån gång på 1800-talet - 8O

Eller, ta fyrplatsen Malören – utanför Kalix, ett lågt förrädiskt rev -
Malorens fyrplats.jpg
Malorens fyrplats.jpg (36.34 KiB) Visad 4511 gånger
I dagligt tal – uttalas det Mal – ören med tonvikt på m-a-l. Men, skäret fick alldeles säkert namnet efter någon liten ‘’malör’’ av haveristisk art….nån gång för längesedan - :)

Ingen lotsplats med självaktning – utan sitt eget ‘’vrak’’! Och Rödkallen, hade minsann sitt –
s/s PATTERDALE! En liten engelsk ångare hemmahörande i North Shields som den 11:e oktober 1891,
under svår rägntjocka strandade tätt under Rödkallens fyr och sedermera blef vrak…
Hon var på omkring 1000 ton och såg antagligen ut -
naagot i denna stilen.png
naagot i denna stilen.png (75.25 KiB) Visad 4511 gånger
PATTERDALE – blev ju en magnet för oss grabbar när vi väl lärt oss segla (det var för långt att ro dit –
vraket låg NNO om fyren).
Men – vilken besvikelse! Vi kunde se mäktiga metalldelar på botten – utan sammanhang, det var bara 2½ meter
djupt – och vi kunde ‘’vrakdyka’’! Men det var inte mycket att se…..☻

Lååångt senare, lärde jag, att driftiga skrothandlare från Luleå, redan från 1894, på vinterisen – hade
demonterat och avlägsnat det mesta av salig PATTERDALE – som ‘’återvunnits’’ till nya uppgifter.
Om PATTERDALE hade lots ombord eller inte, vet jag inte – men troligen och - det var en mycket GROV felnavigering
en bra bit öster om farleden! Någon måste ha ''betalat'' för fadäsen men vem det var - minds ingen på ön.....

Det skulle dröja ytterligare 65 är – innan det blev dubblering av rödkallsvrak - den 25:e November 1956, när
finska s/s MERI brakade på, söder om Storgrundet i en snöstorm med kokslast.
ss MERI 25e november 1956.jpg
ss MERI 25e november 1956.jpg (25.23 KiB) Visad 4511 gånger
Hon hade inte lots ombord, utan kom i hårdhänt kontakt med Storgrundet medan hon letade efter Rödkallen i den dåliga sikten….
Jag hade då lämnat ön och Luleå, men vid besök 1975, stod akterskeppet kvar synligt ovan vattnet. Isen och stormar
knäckte skrovet på mitten redan första året, förskeppet bärgades – men sjönk under bogsering till Umeå – utanför Ratan
och ligger där än…
Mästerlotsen Albert Sundvall – gick ut med lotsbåten och tog av besättningen under, tydligen dramatiska förhållanden –
Det var så grunt omkring haveristen att lotsbåten också måste akta sig för inte slå botten i storstenar på platsen....

Koks – flyter ju som bekant. Och än idag hittar man massor av MERI’s last på Storgrundets stränder.

(forts)

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 februari 2015, 09:36

År 1950 tillsatte Sveriges regering en utredning med uppgift att undersöka hur statens resurser inom sjötransportväsendets område kunde utnyttjas på bästa sätt. Dessa var vid detta tillfället utspridda över flera olika verk. Utredningens arbete ledde till att en ny sjöfartsadministration med namnet ”Kungliga Sjöfartsstyrelsen” bildades den första januari 1956. De verk som sammanfördes och utgjorde verket var bland andra ”Kungliga Lotsverket” och Kungliga Sjökarteverket”
Säger Wiki.

Var finns det mer om lotsverkets historia? En snabbtrål ger inget.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2015, 10:58

Hans skrev:
År 1950 tillsatte Sveriges regering en utredning med uppgift att undersöka hur statens resurser inom sjötransportväsendets område kunde utnyttjas på bästa sätt. Dessa var vid detta tillfället utspridda över flera olika verk. Utredningens arbete ledde till att en ny sjöfartsadministration med namnet ”Kungliga Sjöfartsstyrelsen” bildades den första januari 1956. De verk som sammanfördes och utgjorde verket var bland andra ”Kungliga Lotsverket” och Kungliga Sjökarteverket”
Säger Wiki.

Var finns det mer om lotsverkets historia? En snabbtrål ger inget.

MVH

Hans
Vet inte Hans, lotsnäringen - som jag uppfattat den, var mera att betrakta som ett yrkesskrå - än statsanställda lotsar,
Kronolotsar. Som jag tror tillkom sent 1700-tidigt 1800-tal och på tätt trafikerade leder.

Denna länken -

http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1417043314

med, enligt mig - en del felaktigheter - kanske kan leda till ngt lönande ''trålskott'' - 8-)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 12 februari 2015, 11:03

:D

http://test.fyr.org/wiki/index.php?title=Lotsverket
http://test.fyr.org/wiki/index.php?title=Lots

Stort tack!

Nu får du fortsätta med din tråd utan störande element (=Hans).

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2015, 11:11

Hans skrev::D

http://test.fyr.org/wiki/index.php?title=Lotsverket
http://test.fyr.org/wiki/index.php?title=Lots

Stort tack!

Nu får du fortsätta med din tråd utan störande element (=Hans).

MVH

Hans
Fel! ALLA bidrag och frågor mottages tacksamt!
Och av Hans länk ovan - ser jag att jag hade fel om ''lotspenningens'' fördelning...jag skrev 50/50 - men det var I verkligheten
60/40 till staten/lotsarna. My bad...

Varjag
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem

Inlägg av Solkungen » 12 februari 2015, 11:33

Och en undran jag har efter att ha läst tråden är hur lotsarna kom ut till båtarna när det var isbelagt men ändå farbart för större båtar. På våren gick det kanske att flytta ut verksamheten till iskanten några veckor men hur var det på höstarna när isarna varken bar eller brast?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2015, 12:10

Solkungen skrev:Och en undran jag har efter att ha läst tråden är hur lotsarna kom ut till båtarna när det var isbelagt men ändå farbart för större båtar. På våren gick det kanske att flytta ut verksamheten till iskanten några veckor men hur var det på höstarna när isarna varken bar eller brast?
Bra fråga Solkungen.
Isen ''lade'' mycket senare på Rödkallen, är på stadsfjärdarna med färskvatten via Luleälven.
Den större lotsbåten - ''Stånkan'' kallade jag den i en f.g. post - hade isbrytarstäv, vägde omkring 12 ton - och kunde hantera
fast is upp till cirka 10-12 cm genom att ''stånga'' sig fram. På Rödkallen var det knappast någonsin nödvändigt - men när den
skulle in till Oscarsvarv i Luleå efter säsongens slut kom det väl till hands.
Blev det för djävligt, var alltid Lulea Stad's legendariske hamnbogseraren BALDER, Luleåbornas gunstling.....
http://www.ssf.h.se/sektioner/lulea/ske ... 2_2009.pdf

- redo hjälpa till.
Bra fråga - för HUR kom lotsarna av - efter ankring på isbelagd Luleåredd???
Jag minns förbaske mig inte - :oops:
Men gissar - det var BALDER som hulpte då oxå.....

När dom skulle ut - till ankrade fartyg i isen, tog dom obligatoriska Neptunbolagets bogserbåtar med dom ut till fartyget
för s.k. ''hamnlotsningar''.
Vi har redan mött VIKTORIA i samband med bränsleransonering och ihjälfrusna sjömän......
Det fanns två till - den mindre INGRID och bamsen - POSEIDON, då för att ta ett skrov till isbelagd kaj - det oftast
behövdes två....

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 12 februari 2015, 14:20

Nu för tiden är det isklassning och försäkringspremier som reglerar vintersjöfart. Alla stora skepp som kommer från fjärran land, håller sig borta från Luleå (ej isklassade) efter ett visst datum i december, annars rakar försäkringskostnaden i höjden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Isklass

Men undantag finns: http://www.nsd.se/nyheter/just-nu-monst ... 90847.aspx

Våra grannar var inte lika imponerade: http://www.nordlys.no/nyheter/article6433604.ece

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2015, 20:15

Nu för tiden är det isklassning och försäkringspremier som reglerar vintersjöfart
Bra påminnelse om realiteter Battler!

Men så var det redan ''då''. Lotsarna ville ju ha en så lång säsong som möjligt - och klagade högljudt -

Dä är int isen - utan dom jävla Försäkringsbolagen - som stoppar vintersjöfarten!! :x :x :x

:lol: , Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 13 februari 2015, 18:43

Härlig tråd det här – Stort tack!… Angående det där med lotsar som går på grund så har jag fattat det som att det ALLTID är kaptenen som formellt har ansvaret för sitt fartyg, det är han som ansvarar för fartyg, last och besättning och det är han som förväntas känna till fartygets egenskaper, lotsen är väl närmast en rådgivare juridiskt sett? Eller kanske har jag missuppfattat det juridiska mumbo jumbot? :D

Jag har hört historier om att fartygsbefälen i så kallade degosländer (nedsättande benämning på vissa länder) helt enkelt struntar i vad lotsen säger, i en del skumma länder kan ju ”lotsplikten” kanske vara ett sätt att tjäna pengar och där lotsen saknar rudimentära kunskaper. Men för en lots i ett I-land kan det inte vara kul att gå på grund.

Man kan tänka sig att det blir ord mot ord om kaptenen upphäver lotsens råd och det går åt skogen… beskyllningar och motbeskyllningar lär hagla. :roll:

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 13 februari 2015, 19:48

När det gäller ansvaret så gäller följande; The master is in command of the vessel's navigation at all times (except when transiting through the Panama Canal). http://www.nvzb.de/html/2008/papers/13% ... imited.pdf

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 februari 2015, 22:04

Härlig tråd det här – Stort tack!… Angående det där med lotsar som går på grund så har jag fattat det som att det ALLTID är kaptenen som formellt har ansvaret för sitt fartyg, det är han som ansvarar för fartyg, last och besättning och det är han som förväntas känna till fartygets egenskaper, lotsen är väl närmast en rådgivare juridiskt sett? Eller kanske har jag missuppfattat det juridiska mumbo jumbot?
Tack Amund - och jo, unmo300 har alldeles rätt i att lotsen är en rådgivare till kaptenen, vars lokalkunskaper om
speciella förhållanden i angöringshamnar fartyget köper i form av lotstjänsten.

Hans, presenterade en länk ovan där bl.a. lotsplikt - beskrevs.
Och lotsplikt innebär précis vad det sager - att fartyget är skyldigt anlita lots. Samt, att lotspengar debiteras - oavsett
om fartyget väljer att ta lots - eller avstår. Och måste betalas.
Vilket - innebär att 99,9 % fartygen - tar lots ombord.
De enda fartyg från min barndoms lotsplats - som var befriade från lotsplikten, var Sveabolagets Linjebåtar -
Sveabolagets REGIN.jpg
Sveabolagets REGIN.jpg (16.91 KiB) Visad 4336 gånger
- och RAGNE som gjorde reguljär linjetjänst Stockholm-Norrlandskusten till Luleå och retur. Dom besökte 4-5 hamnar på vägen
och deras befäl kände farlederna lika bra som de lokala lotsarna.

Och ''pojkarna på kyrktakets'' utkikspunkt - vid identifieringen av dessa sa -
äsch, det bara sveaångaren, det blir ingen båtresa för den :(
degosländer (nedsättande benämning på vissa länder)
Man skall aldrig vara rädd att ''kalla en spader för en spader!''
Det finns mycke ''degos'' inom sjöfarten än idag - :roll:

mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †

Re: Mera Missöden och Grundstötningar....

Inlägg av varjag » 14 februari 2015, 10:48

Den här ångaren - satt hårt på Fjärsgrundet på Germundöfjärden 1942….
grundstott.jpg
Hon var på väg ut från Luleå - med last och ''sitter hårt på'' att döma av antalet bärgningsfartyg som assisterar.
Året var 1942 och jag har ett svagt minne ha sett denna haverist – med bärgningsfartyg omkring sig, antagligen från en liten segelbåt …..

Vem lotsen var – vet jag inte. Men Fjärsgrund ligger en bra bit från ‘’farleden’’….tjocka? Dålig sikt – eller uppmärksamhet?? Vem vet…..
Fjaersgrundet.jpg
Fjaersgrundet.jpg (117.85 KiB) Visad 4293 gånger
Tyvärr, vet jag inte ens fartygets namn - fast rederimärket i skorstenen verkar svenskt. (Någon???)

Självaste Överlotsen, hade en ‘’grundkänning’’ 1940! Igen på Germundöfjärden…..han sägs ha tvinnat sina mustascher, tagit sig om hakan – ocn med ett förklarat ljus om pannan – utropat;

Jo nu minns ja, det sjönk en cementpråm här för fyrtio år sedan! Det måste ha varit den….

Fegis! Men – det var ju jobbet det gällde! Och ''kreativt tänkande i trängt läge....'' :)

Ett annat missöde , jag själv upplevde från kommandobryggan när farsan lotsade en norsk båt på utresa från Luleå.
Hon var ingen mindre än m/s LIONEL, en av de två ‘kvarstadsbåtarna’ som 1942 försökte ta sig från Göteborg till England– men misslyckades med utbrytningsförsöket – och fick återvända........
http://www.warsailors.com/freefleet/kva ... tml#lionel
lionel.jpg
lionel.jpg (13.26 KiB) Visad 4293 gånger
Hon tillhörde Rederi Alf Mohn i Oslo och var på 5653 GRT, byggd i Odense i Danmark 1925, hade hon sisådär 23 år pa nacken när detta hände.
Pappa hade hört ngnstans att LIONEL hade en opålitlig maskin, förklarade för kaptenen att i det smala Tjuvholmssundet – fick ingenting mankera och frågade kapten om han ville ‘’ta bogserbåt’’ genom sundet.
Nu kostar bogserbåtstjänster stora pengar – och mannen ville så klart bespara rederiet såna utgifter. Nei det er grejt!

Pappa sa OK, men ville ha timmerman med ett par matroser på backen, med ankarspelet klart……Vilket också kvickt hände – dom lossade stopparna på kättingarna – och signalerade Allt Klart.

Vi styrde mot sundet men när maskinrummet beordrades ‘’halv fart’’ (för roderverkan) – sa det ‘’pfutt-pfutt’’ ur skorstenen – och motorn stannade!
Hon låg vad jag minns (eller pappa berättat…) i svag gir när maskinen strejkade – vi gled inte mot sundet – utan mot Hamnholmen……!!

’Låt gå bägge ankarna – och bara stick kätting tills jag säger till att bromsa….!!’’

Rassel och dån och rostmoln – och kätting som rann ut!
Vi gled kanske 120 meter eller så – när farsan beordrade låsa ankarspelet.
‘’Och bara be till Gud – att kättingarna håller!’’

Dom höll! Men jag minns metalliskt rassel och smällar under skrovet – när kättingarna spändes och ankarna började bita i moränleran.
Och fick stopp på ekipaget – innan LIONEL grundstötte – Puh, det var nära ögat....... 8O

Efter nån halvtimme, hade norbaggarna fått igång maskinen igen – och den per radio rekvirerade bogserbåten anlände – ungefär samtidigt.
Det blev bogsering – genom sundet…..!

(forts)

Varjag

Skriv svar