!Intresse finns
Varjag
!Intresse finns
Minnet - får mycken hjälp av den gamla dagbok, som letades fram, innan tråden börjades - :winkJust hemkommen från snöfri "vintersemester" i södra England - och välkomnad av ytterligare en av varjagens härliga berättelser...återigen ett mindre under av exakta minnen! Tackar allra hjärtligast för det...och alla andra som lagt till egna hågkomster och fördjupande hänvisningar!
han ändå minns hur öborna, och i första hand den egna familjen, förhöll sig och reagerade under den tiden? Att den pekuniära tillfredställelsen var stor har jag förstått, men hur var det annars med krigets flåsande andedräkt bakom kobbar och skär? För ett
Sånt har man fått på näten flera gånger, finns i fjärdarna ner mot Tjuvholmsundet, sprött, poröst ramlar lätt sönder, så det är lätt att ta loss. Av den äldre generationen har vi fått höra att det är, slagg från pannrengöringar på fartyg.varjag skrev:Såg dom slagga nån gang – en på däck, handvevar upp tunga slaggpytsar genom ventilator-röret, som han tippar överbord medan mannen på fyrdurken rakar ut slagg under pannan – och med skyffel - fyller dom.
Tack Battler - d.ä. generationen är nog inte gammal nog -Av den äldre generationen har vi fått höra att det är, slagg från pannrengöringar på fartyg.
BoLu har jag aldrig hört talas om - men i praktiken ''flyttades'' varjag till Malmö redan 1957, d.v.s. föräldrarna flyttade till Malmö -Numera är det väl inte så känt, men Luleå hade redan i fredsorganisationen en sjömilitär stab. BoLu, vilket skulle uttydas Bevakningsområde Luleå. Det fanns en liknande organisation i Malmö, BoMö. Alltnog BoLu bestod på 1960-talet av en kommendörkapten som chef, en underofficer och en värnpliktig telefonist tillika bilförare.
I händelse av krig skulle flottan i Luleå bestå av en isbrytare som tjänstgjorde som minutläggare. Den var bestyckad med fyra 40mm lvakan L/70 40/48. Isbrytarna hade lvakan liksom minräls ombord redan i fredstid. Vidare en division med fyra hjälpvedettbåtar. Det var inkallade civila bogserbåtar, som försetts med en 40mm lvakan L/60 40/36, sjunkbombfällare samt syra- och satsdimbildare. Jag såg hela denna sjöstyrka vid repetitionsövning 1964.
Den STORA skillnaden CvD - är hur TYST det är i steambåtarnas maskinrum.......vanlig samtalston räcker.Har dock aldrig haft nöjet att se maskinrummet eller pannrummet på en stor ångskuta som varit i drift.
Och sveahk – han har helt rätt - i att varjag var i ‘’koltåldern’’ då och det är svårt att kunna skilja vad som var verkliga minnen – och vad som berättats för mig senare. (så detta epos blir en blandning av bägge…)En fråga: jag vet att varjagen inte hade många år på nacken när kriget träffade Rödkallen...men kanske han ändå minns hur öborna, och i första hand den egna familjen, förhöll sig och reagerade under den tiden?......
Läser man vittnesmål från konvojeringar om malmfartyg framgår att det ofta rörde sig om sekunder från träff till att skeppet försvann under ytan. Chanserna för besättningen var minst sagt smala... Och är fortfarande inte lysande, se bara på förlisningen av Langeland utanför Koster. Även om det var hårt väder som stod för den sänkningen och ingen krigshandling.Det var allmänt bekant, att av alla lastade fartyg – sjönk malmbåtar snabbast – när dom tog min- eller torpedträffar!